IG

De vanligste feilene ved børshandel

Til tross for stor volatilitet i aksjemarkedet, opplever tradingplattformen IG økt handel og etterspørsel etter deres produkter. De ser at det er noen feil som går igjen hos mindre erfarne tradere.

Det blir stadig vanligere og mer populært med trading og det å aktivt investere i ulike finansielle produkter på børsen. Selv om koronakrisen har rammet både den norske og globale økonomien hardt, har den høye volatiliteten på børsen ført til økt handel av ulike finansielle instrumenter, og særlig av kortsiktige posisjoner i markedet. Bare i løpet av de første 36 handelsdagene i det siste regnskapskvartalet omsatte IG 23,5 prosent mer enn det foregående kvartalet. Trading har aldri vært så populært som nå.

- Vi har aldri opplevd et slikt rush av nye kunder. Det virker som at koronakrisen har gjort flere interessert i alternative investeringsprodukter enn tidligere, sier Adam Dahlberg, kundeansvarlig Norge i IG.

Men med en rekordvolatil børs er det enda viktigere enn tidligere å ha en plan for handelen. Dette er de vanligste feilene tradere gjør, ifølge IG Market:

1. Mangel på strategi

Det høres kanskje enkelt ut, men den vanligste feilen mange gjør er at de mangler en klar og tydelig strategi for sine investeringer. Uten konkrete mål for både avkastning og tidhorisont, vil man altfor ofte gjøre dårlige investeringer.

1. Sikter på for høy avkastning

For en uerfaren trader er høy avkastning ofte målet, men istedenfor bør målet heller være å unngå for store tap. En dyktig trader søker den best mulige avkastningen – til lavest mulig risiko.

1. Tar ut gevinsten for tidlig

Altfor mange tradere regner verdien av utfallet i kroner og øre, fremfor å regne på verdien av investeringen. Tar man ut gevinsten for tidlig kan man gå glipp av betydelig avkastning. Vær disiplinert og følg exit-strategien du satte opp på forhånd.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Erik Hansén, sjefsanalytiker
IG Market
erik.hansen@ig.com

Adam Dahlberg, kundeansvarlig Norge
IG Market
adam.dahlberg@ig.com

Marthine Ringdal
Geelmuyden Kiese AS
marthine.ringdal@gknordic.com

Om IG

IG
0158 Oslo

IG gir informerte, målbevisste og eventyrlystne mennesker tilgang til muligheter i over 16 000 finansielle markeder. Med et sterkt fokus på innovasjon og teknologi setter selskapet alltid kundens behov først. IGs visjon er å tilby verdens beste tradingopplevelse.

Selskapet ble grunnlagt i 1974 som verdens første finansielle derivatselskap og har siden det fortsatt å bane vei ved å lansere verdens første tradingtjenester for nettleser og iPhone. IG er i dag verdens største CFD-leverandør* og en global leder innen valutatrading. Selskapets mobile plattformer og apper har vunnet flere priser. IG tilbyr tjenester med giring innenfor flere finansielle markeder gjennom kontoer for CFDer, turbowarranter, barriers og opsjoner.

IG er medlem av FTSE 250. Selskapet har kontorer over hele Europa (inkludert en sveitsisk bank), Afrika, Asia-Stillehavsområdet, Midtøsten og USA.

Følg pressemeldinger fra IG

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IG på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IG