De nominerte til Plastløfteprisene

Ni bedrifter er nominert til årets Plastløftepriser for tiltak de har gjort for å forbedre emballasje i 2022.
Syv av de nominerte til Plastløfteprisene

For fjerde gang skal Grønt Punkt Norge dele ut priser til bedrifter som har utmerket seg i Plastløftet. Onsdag 15. februar kl.13.00 deles prisene ut fra hovedscenen på Holdbar-messen i Nova Spektrum.

I år er det ni forskjellige bedrifter som er nominert i de fire priskategoriene.

– Det er utrolig spennende å lese alle tiltakene som har blitt sendt inn, og det er mange gode kandidater til å vinne, sier Sina Maria Lystvet i Grønt Punkt Norge.

Hun er juryleder og skal sammen med Lars Brede Johansen (Handelens Miljøfond), Kari Bunes (Emballasjeforeningen), Anne-Grete Haugen (Matvett) og Thor Kamfjord (Norner), dele ut prisene.

Her er de nominerte

Økt bruk av resirkulert plast: TINE og BAMA.

Tine er nominert for sitt rømmebeger i 50 prosent kjemisk gjenvunnet PP. Bama er nominert for sine epleposer med resirkulert plast.

Redusert bruk av unødvendig plast: Backe Vestfold Telemark, Krefting og Lantmännen Unibake Norge.

Backe Vestfold Telemark er nominert for å sette kontraktsfestede krav til sine byggeplasser, om blant annet ombruk og minimal bruk av plast. Krefting er nominert for Naturent spraykonsentrat, der forbruker selv må tilsette vann før produktet brukes. Lantmännen Unibake er nominert for å ha redusert sitt plastforbruk med nesten en tredjedel.

Design for gjenvinning: Combiwood Barkevik, Findus og Nortura.

Combiwood Barkevik er nominert for overgangen til gjennomsiktig plast på sin emballasje. Findus er nominert for at 94 prosent av deres emballasje i Norden nå er gjenvinnbar. Nortura nomineres blant annet for overgangen fra laminat til monomateriale, samtidig som de har redusert emballasjevekten.

Holdbarhetsprisen: GodtlevertGruppen og BAMA

GodtlevertGruppen er nominert med ny emballasje som ivaretar bedre porsjonsstørrelse og hindrer matsvinn. BAMA er nominert for HoldbarSjekken.

Dette er Plastløftet

• Et initiativ fra Grønt Punkt Norge for å motivere bedrifter til å velge smartere, mer innovativ og bærekraftig emballasje. Plastløftet ble lansert i 2019.
  • Alle bedrifter som tar Plastløftet forplikter seg til å:
    - øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje
    - kutte unødvendig bruk av plast
    - designe for gjenvinning
  • Dette arbeidet må de rapportere årlig til Grønt Punkt Norge.
  • I 2020 gjennomførte 49 bedrifter Plastløftet.
  • I 2021 gjennomførte 58 bedrifter Plastløftet.
  • I 2022 gjennomførte 74 bedrifter Plastløftet.
  • Bedriftene som har tatt Plastløftet står for 42 prosent av all emballasje som går ut på det norske markedet.

Syv av de nominerte til Plastløfteprisene
TINE og BAMA.
Backe Vestfold Telemark, Krefting og Lantmännen Unibake Norge.
Combiwood Barkevik, Findus og Nortura.