De Musikalske Dvergene slipper ny singel

Foto: Veronika Stuksrud

I dag kommer den andre singelen fra De Musikalske Dvergenes kommende album.

Hør «Eg liker biff» her!

Det mest brukte ordet i bandets tekster gjennom årene er «poteter». Sånn sett passer det fint at den nye singelen til De Musikalske Dvergene heter «Eg liker biff», ettersom den føyer seg inn i rekken av låter gjengen har om mat; «Torsdagsfisken», «Rå poteter», «For en neve boller», for å nevne noen.

Men alle disse låtene, inkludert «Eg liker biff», har til felles at de i bunn og grunn ikke handler om mat. Dette er på sett og vis deres versjon av The Sound of Music-klassikeren «My Favorite Things».

– Vi lister egentlig bare opp en mengde ting vi liker. Dette er en hardnakket hyllest til hverdagen, forteller frontfigur Helge Grønhaug.

«Eg liker biff» er som nevnt den andre singelen fra bandets kommende album, kalt Bak neste blåne, som er ute 16. oktober på Grappa Musikkforlag. Singelen er, som Grønhaug treffende beskriver, musikalsk sett som «heisann-hoppsann-pop» fra tidlig 60-tall ikledd et lystig tema. Produksjonen her er et godt eksempel på kvaliteten som kommer ut av samarbeidet mellom produsent Svein Hovland samt Kåre Klavenes som har stått for kreativ lyd, miks og mastring.

Foto: Veronika Stuksrud
Singelcover for «Eg liker biff»

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Per Åsmund Omholt ute med album med slåtter fra Krødsherad!23.10.2020 11:52:25 CESTPressemelding

Per Åsmund Omholt «Vara ungkar og gå fri» - slåtter etter Truls Ørpen, Krødsherad Hør albumet her: https://orcd.co/omholthttps://orcd.co/omholt Debututgivelse fra Per Åsmund Omholt (57) Springaren «Vara ungkar og gå fri» har gitt navn til dette albumet som nå blir utgitt på Heilo (Grappa Musikkforlag). Per Åsmund Omholt, opprinnelig fra Veme på Ringerike, gir ut sitt første solo-album med hardingfeleslåtter i tradisjon etter Truls Ørpen fra Krødsherad. Gjennom mange år har han fordypet seg i dette materialet og brukt det som grunnlag for forskning og annen formidling. Endelig har anledningen kommet for å kunne realisere musikken i en utgivelse. Releasekonsert finner sted på Villa Fridheim, Krødherad, 22. oktober. Truls Ørpen var en sentral skikkelse i det organiserte folkemusikkmiljøet i første halvdel av 1900-tallet. I heimbygda Krødsherad lærte han av spelemenn født til dels før midten av 1800-tallet og fikk på den måten samlet et stort repertoar av springar, halling og reiselåtter (

Meg og kammeraten min er ute med sitt nye konseptalbum om havet!23.10.2020 08:00:00 CESTPressemelding

Meg og kammeraten min slipper sitt sjette studioalbum Sjeldne Skjell i dag. Hør albumet her! En klissvåt plate fra havet, fra vannene, fra øde øyer og fra fjæra, der alle skjellene er like sjeldne. Alt er bare fukt Havet spiser himmelen Fisk har begynt å fly og skyene blir vann igjen Meg og kammeraten min består av Martin Hagfors og Erik Johannessen som har skrevet, arrangert, produsert og mikset Sjeldne Skjell som er et sprudlende konseptalbum om havet. Albumet er innspilt med NRK Kringkastingsorkesteret under ledelse av Nick Davies, Det Norske Jentekor, samt et stjernelag av norske musikere som Lars Horntveth, Mathias Eick, Ola Høyer, Nikolai Hængsle, Amund Maarud, Megan Kovacs, Eirik Tovsrud Knutsen og Erik Nylander. Ordspill og tungetvistere i André Bjerkes og Dr. Seuss ånd gjør sangene gøyale å lære: Ser du Kjell, forskjell på hanskjell og hunskjell? Sjeldne skjell, serru! Sjeldne Skjell minner oss om at det finnes musikk uten målgrupper, musikk for alle, musikk vi hører som barn

Henrik Ødegaards Beatitudes er ute nå16.10.2020 10:42:00 CESTPressemelding

Syv år etter dens urframføring slippes endelig Beatitudes i albumformat. Hør det i sin helhet her. Beatitudes er tenkt som en reise – både gjennom verden og gjennom århundrene. Verkets tekstlige utgangspunkt er Saligprisningene slik de er gjengitt i Bergprekenen i evangeliet etter Matteus. Oslo Kammerkor og Nordic Voices bestilte og urframførte verket, og her foreligger innspillingen med Håkon Nystedt som dirigent. Opprinnelig ble «Beatitudes» bestilt av Oslo internasjonale kirkemusikkfestival i 2013. Den gang kalte Vårt Lands Olav Egil Aune framførelsen «et såre vakkert verk», og Aftenpostens Astrid Kvalbein lot seg imponere: – I slike krysninger mellom ulike tider, tekster og livsfølelser skapes helt særegne rom for både refleksjon og nytelse, slik bare kirkemusikken kan, skrev hun. For å sette den 2000 år gamle teksten i relieff blir den ”kommentert” av lyrikk fra 1900-tallet på mange språk. Professor Jan Erik Rekdal er lyriker, oversetter og litteraturviter, og har funnet fram til

De Musikalske Dvergene feirer 40 år med nytt album!16.10.2020 09:58:00 CESTPressemelding

Hør Bak neste blåne her! I 1980 dro Helge Grønhaug og Bo Grønningsæter på kino for å se «Life of Brian». Da de forlot salen, stiftet de bandet De Musikalske Dvergene med slagordet «Garantert ambisjonsløs rock». Nå – 40 år senere – står bandet fortsatt støtt, og gir om et par uker ut sitt tiende album. Bak neste blåne viser at de – til tross for slagordet – i høyeste grad leverer kvalitetsbevisst rock. Dette er allerede demonstrert med singlene «Hjertegod» og «Eg liker biff». Med sine ytterligere åtte nye låter viser Bak neste blåne at DMD fortsatt er solid forankret i norsk rock på norsk. – Dette er vårt tiende album! Da er det lov å ta en pause og tenke på tiden som går og ting vi setter pris på. Tunge tanker får ofte stor plass om du er aldri så hjertegod, og at alt har en pris er noe kreditorer og ufyselige mennesker er skremmende oppmerksom på. Radio og fjernsyn skriker, aviser maler med bred pensel, sosiale medier er uten folkeskikk, synsere rir sine kjepphester mens drømmen om et

Sigrun Loe Sparboe er tilbake med ny singel16.10.2020 09:28:00 CESTPressemelding

Hør splitter nye «Holdeplass» her! Det er mange typer venting. Livet består egentlig av en hel del venting. Du har venting som egentlig handler om å glede seg til noe eller den trivielle ventinga som å vente på din tur i køa på postkontoret. Og så har du den harde ventinga som krever mye av oss når vi for eksempel venter på et prøvesvar fra legen. Vi kommer ikke unna venting, men venting kan og bli passiviserende. Mange venter på motivasjon eller på at noen andre skal komme ta skylda. Et liv uten venting finnes ikke, men alt med måte og det handler kanskje mest om hvordan vi forholder oss til fenomenet. Står du på en holdeplass i livet og venter? Sigrun Loe Sparboe har ga ut det kritikerroste albumet Uten at du vet det i 2013 senere har utgivelsene kommet på løpende bånd. Hun har blant annet vunnet NOPAS musikk-og tekstpris i 2016 og Ole Vig-prisen i 2018. «Holdeplass» er hennes første singel etter albumet Labyrint fra september 2018.