DE FØRSTE ELEKTRONISKE INKASSOBREVENE FRA KREDINOR

- Mottakerne av inkassobrevene får beskjed umiddelbart på e-post eller sms om at de har mottatt digipost fra Kredinor, og kan logge seg på for å lese innholdet. Tidkrevende postforsendelse blir med andre ord helt borte, sier utviklingsdirektør Barbro Hagen i Kredinor.
Norges største inkassoselskap målt i antall saker
Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall inkassosaker og sender rundt 4-5 millioner inkassobrev hvert år knyttet til om lag 2,1 millioner saker. I første omgang sendes inkassovarsel og betalingsoppfordring til de som har digipost. Senere vil også varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven sendes elektronisk. De som ikke har digipost vil fortsatt få inkassobrevene per post. - Det er for tidlig å anslå hvor mange inkassobrev som vil digitaliseres, men en forsiktig antagelse er at rundt 65 % av alle inkassobrev vil sendes via en elektronisk kanal innen to år, sier Barbro Hagen.
Lovendring gjør det enklere å sende og motta inkassobrev
Frem til lovendringen 18. april 2017 var det lovpålagt å sende inkassovarsel, betalingsoppfordring og varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven per post. Lovendringen innebærer at papir og postforsendelse av disse inkassobrevene kan erstattes med en “betryggende” elektronisk kanal. Digipost og innboksen på Min side med bankId pålogging, er eksempler på kanaler som tilfredsstiller kravet om betryggende forsendelse. - Kredinor har valgt å starte med digipost fordi den kanalen allerede er tilrettelagt for «betryggende» forsendelse og mottak, understreker Barbro Hagen.
Digitalisering – en del av utviklingen
Endringen skjer som en naturlig følge av digitaliseringen innenfor alle områder i samfunnet i dag. Den nye loven om Teknologinøytralitet åpnet opp for denne omleggingen, som også er en ønsket utvikling for de som mottar brev. – Det er mange som har etterspurt elektroniske løsninger fordi det er en rask og enkel måte å motta inkassobrev på. Vi vil være i front med nye kundevennlige løsninger og er bare i startgropen på en større omlegging som kommer fra Kredinor, sier Barbro Hagen.
Fordeler ved digipost
Barbro Hagen understreker at det er en rekke fordeler knyttet til elektroniske inkassobrev. Det blir enklere å motta brev for sluttkunden. Samtidig er brevene tilgjengelig uansett hvor mottaker befinner seg. For mange kan det også være mer ryddig og lett å finne, fordi et brev i posten kan forsvinne sammen med andre ting man har liggende. Et elektronisk inkassobrev kan også hentes opp uansett hvor mottaker befinner seg når de skal betale, enten via mobil, iPad eller pc. - Dette vil gi en god kundeopplevelse for de aller fleste mottakere av brev fra Kredinor, avslutter Barbro Hagen.
Nøkkelord
Kontakter
Barbro HagenDirektør prosjekt og utvikling
Tel:+47 415 59 602Barbro.Hagen@kredinor.noBilder

Lenker
Om Kredinor
Kredinor er et av de største inkassoselskap i Norge og tilbyr tjenester innenfor fakturering, inkasso og porteføljekjøp. Selskapet er i vekst og vil innen utgangen av 2017 følge opp om lag 2,1 millioner saker på vegne av oppdragsgivere innenfor energi, bank og finans, handel og service, telecom og offentlig sektor. I tillegg sender Kredinor i overkant av 8 millioner fakturaer på vegne av oppdragsgivere som har overlatt en større del av verdikjeden til oss. Kredinor håndterer for tiden kjøpte porteføljer til en markedsverdi på nærmere 3 milliarder kroner. Kredinor har mer enn 500 medarbeidere fordelt på 12 kontorer i Norge, Sverige og Danmark. Kredinor er et et samvirke som eies av norsk næringsliv gjennom medlemmer som også er kunder og oppdragsgivere innenfor virksomheten. Fra 2018 vil Kredinor betale utbytte av overskuddet til medlemmer som også har omsetning og kundeforhold i selskapet. www.kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Fremgangen fortsetter for norske husholdninger, men de svakeste opplever økte problemer19.11.2025 09:24:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Samtidig ser vi at de svakeste opplever økte problemer.
-Vil forebygge arbeidslivskriminalitet og svart økonomi Kredinor inngår samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn6.11.2025 16:00:17 CET | Pressemelding
Kredinor har som første norske inkassoselskap inngått et formalisert samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn. Samarbeidet markerer et viktig steg i Kredinors arbeid med bærekraft og samfunnsansvar, og skal bidra til kunnskap om hvordan arbeidslivskriminalitet og svart økonomi kan forbygges.
Kredinor AS: Resultat tredje kvartal 202520.10.2025 12:00:08 CEST | Pressemelding
Kredinor leverer solid resultat i tredje kvartal – styrket lønnsomhet og effektiv drift.
Status for norsk privatøkonomi: Gradvis bedring, men mange er fremdeles bekymret12.8.2025 12:03:25 CEST | Pressemelding
Den økonomiske situasjonen blir gradvis bedre for de fleste, men kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge press på nordmenns privatøkonomi. En fersk Nordstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor viser at 24 prosent sier de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner. Dette er en forbedring fra 1 av 3 nordmenn i 2024.
Kredinor AS: Resultat andre kvartal 20255.8.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
(Oslo 05.08 2025) Kredinor presenterte i dag sine resultater for andre kvartal. Kredinor oppnådde et resultat før skatt på 98 mill. kroner i 2. kvartal. Det er en betydelig økning fra 2 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Total inntekt Q2 MNOK 463,1/YTD MNOK 855,0 EBITDA Q2 MNOK 211,3/YTD MNOK 373,0 EBT Q2 MNOK 98,3/YTD MNOK 184,1 Book value of the portfolio MNOK 5 852 Kredinors totale inntekter økte med 14 prosent. Dette er hovedsakelig drevet av økt innfordring som også gir god effekt på Kredinors inntekter fra egeneide portefølje. I 1. halvår ble resultatet før skatt 184 (-68) mill. kroner. Både driftskostnader og netto finanskostnader er betydelig ned sammenlignet med samme periode i fjor. -Vi er glade for å kunne presentere sterke resultater for andre kvartal, og fortsetter den positive trenden vi så i første kvartal. Vår satsing på kjernevirksomheten med forsterket strategidisiplin og god kostnadskontroll gir resultater som vi skal bygge videre på utover høsten Etter en periode
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
