De første 100 Xpeng G3 leveres nå

Kinesiske Xpeng legger startskuddet for satsingen på det europeiske markedet til Norge. I forrige uke startet utleveringen av de første 100 Xpeng G3 Smart SUV til forventningsfulle norske kunder. Dette markerer starten på en større europeisk satsing fra Xpeng Motors.

Foto: Hung Pham

- Dette er en merkedag for både Xpeng og oss. Helt siden april i har vi gledet oss til å komme i gang. I forrige uke startet vi med å levere de første 100 bilene til kunder i hele Norge, sier Espen Strømme, daglig leder i den norske importøren Zero Emission Mobility. Han lover det er flere utleveringer på gang.

Noreen fra Asker ble den første norske Xpeng-eieren, og fikk utlevert bilen forrige mandag. I tråd med strategien ble bilen levert på døren, denne gangen av Strømme personlig. Han stilte med både blomster, bobler og konfetti.

-Dette er veldig stas! Vi gleder oss til veldig til å kunne ta i bruk vår nye Xpeng G3. Den passer perfekt til de behovene vi har: Det er en romslig og praktisk smart-SUV med alt tenkelig utstyr, det siste av ny teknologi og det til en særdeles konkurransedyktig pris, sier Noreen etter mottakelsen av sin nye Xpeng G3.

En viktig milepæl for Xpengs internasjonale satsing

Norge er det første landet utenfor Kina hvor Xpeng G3 blir introdusert. Elbilprodusenten vil i 2021 utforske hvilke andre land de skal etablere seg, og planlegger samtidig lansering av sin andre produksjonsbil, Xpeng P7, for det europeiske markedet.

- Utleveringen forrige uke markerer en viktig milepæl i Xpengs mål om å bli et internasjonalt elbilmerke. Vår Europalansering skjer i en tid hvor stadig flere tar steget til mer bærekraftige transportmidler og flere land forsterker innsatsen innen nullutslipp. Vi er en betydelig driver til å akselerere denne overgangen, sier He Xiaopeng, administrerende direktør og styreleder i Xpeng Motors.

Bygget for fremtidens kjøring

Xpeng G3 Smart SUV er bygget på en fremtidsrettet plattform med banebrytende teknologi. Xpengs eget operativsystem, Xmart OS, tillater nettbasert oppdatering og oppgradering av bilens funksjoner. Så langt i 2020 har Xmart OS fått over 80 nye funksjoner installert, og i 2021 vil det nye engelske operativsystemet bli utvidet med flere innovative funksjoner.

- Xpeng G3 er mer enn bare en bil, det er en plattform bygget for fremtidens kjøring. I Xpeng Motors jobber mer enn 40 % av de ansatte innen forskning og utvikling. Dette gjør bilen alltid er oppdatert og våre kunder får tilgang til ny teknologi fortløpende. Nå ser vi frem til 2021 med overlevering av enda flere Xpeng G3 og mange spennende nyheter, sier Strømme.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Espen Strømme, daglig leder i Zero Emission Mobility AS.