De færreste planlegger utenlandsferie i sommer

Kun et fåtall nordmenn vil trosse UDs reiseråd denne sommeren, selv om de skulle bli vaksinert. På tross av at vi er koronalei, er det viktig med fornuftige forventninger til årets sommerferie.

Hele 85 prosent at de vil følge UDs reiseråd, selv om de blir vaksinert før sommeren.

Selv om man skulle bli vaksinert før mulig avreise oppgir hele 85 prosent at de vil følge UDs reiseråd. Det viser en fersk undersøkelse Respons analyse har gjennomført på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

– Dette viser at nordmenn har fornuftige forventninger til årets sommerferie. Vi synes det vitner om gode holdninger med tanke på smittesituasjonen – tross at vi alle er koronalei, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.

Undersøkelsen viser at kun 7 prosent vil reise utenlands i sommer. 2 prosent oppgir at de vil reise uansett, selv om de ikke er vaksinert. Det er de med inntekt over 1 million kroner som i størst grad oppgir at de vil reise utenlands, også om de ikke er vaksinert.

Mulig å reise allerede i mai?

Den siste uken har myndighetene, og spesielt FHI, vært ute i mediene og skapt forventinger om at det kan bli mulig å reise allerede i mai.

– For oss som forsikringsselskap er det utfordrende med spådommer og tabloide nyhetsartikler om hva nordmenn kan forvente seg. Vi mener det gir falske forhåpninger om årets sommer og mulig utenlandsferie, sier Nielsen.

Fremtind får mange henvendelser fra kunder som lurer på om de kan reise utenlands eller ikke, og erfaringen er at antallet øker med denne type uttalelser.

– Vi skulle gjerne sett at myndighetene var mer tydelige, og at de unngår å spå før de er mer trygge på hva vi nordmenn kan forvente. Blir land grønne og mulig å reise til når majoriteten av Norges befolkning er vaksinert? Eller blir landene grønne kun for de som er vaksinert? Dette er viktige avklaringer vi alle må forholde oss til, sier Nielsen.

Dette må du sjekke om du vurderer utenlandsferie i år

Så lenge de offisielle reiserådene fortsatt gjelder, så hjelper det ikke at reiselystne nordmenn kan framvise attest på at de er vaksinert. Per i dag er ikke reiseforsikringen gyldig hvis det er utstedt reiseråd, altså at et land er rødt.

– Det er viktig at du har en reell forventning til hvordan en ferie i en pandemi faktisk kan være. Et opphold kan by på flere utfordringer, og du bør sette deg inn i smittesituasjonen og kapasiteten til det lokale helsevesenet. Dersom du blir syk eller utsatt for en ulykke, er det ikke sikkert helsevesenet kan hjelpe deg, sier Nielsen.

Uten gyldig reiseforsikring kan det både bli krevende å få hjelp og det kan fort bli dyrt. Du bør også sjekke hva lokale myndigheter krever av dokumentasjon ved innreise.

– Sett deg godt inn i hva reiseforsikringen din dekker og hold deg oppdatert på forsikringsselskapenes nettsider. Det er også viktig å gjøre grundige vurderinger av turoperatørenes forskjellige forsikringer og hva disse dekker, før du eventuelt bestiller en reise, sier Nielsen.