De 100 første BYD Tang er endelig på vei til Norge!

BYD melder at de 100 første BYD Tang EV har forlatt kaia i Shanghai, og er nå er sendt til Norge!

BYD’s første forsendelse av personbiler til Norge markerer starten et personbil-eventyr i Europa, og vil dermed bli en del av et stadig mer elektrifisert personbilmarked. BYD er allerede godt etablert som en markedsledende produsent av elektriske busser for offentlig transportsektor i Europa, med el-busser blant annet i Oslo. BYD Tang er en SUV som kombinerer BYDs nye og innovative batteriteknologi, et eksklusivt europeisk design og sterke spesifikasjoner, og blir dermed spydspissen for BYD sine vekstambisjoner i Europa.

Elektrifiseringen av det europeiske personbilmarkedet er i stor vekst, og som en del av det grønne skiftet blir det stadig strengere krav til å produsere null-utslippsbiler. Dette er i tråd med BYDs urokkelige fokus på å levere bærekraftige produkter til kundene, og derfor er dette et ypperlig tidspunkt å tre inn i et stadig mer miljøvennlig marked. BYD har opparbeidet et rennommé som pioner innen batteriutvikling, og med 26 års lang erfaring på å levere trygge og pålitelige produkter, tar BYD opp kampen med etablerte markedsaktører i Europa.

Forsendelsen med de første 100 helelektriske BYD Tang SUV 4x4 er planlagt å ankomme Norge i slutten av juli, og vil dermed være hos forhandlere i løpet av sommeren. BYD og RSA har utviklet en komplett strategi for bilsalg, ettermarked og delesalg for det norske markedet, og har allerede opparbeidet et bredt forhandlernettverk i Norge med hele 45 forhandlere.

De første 100 av totalt 1500 biler er på vei

Tidligere har BYD bekreftet at hele 1500 BYD Tang vil ankomme Norge før året er omme, 500 biler er allerede forhåndsolgt. BYD Tang har vekket stor oppmerksomhet siden forhåndslanseringen i fjor, og markerer seg særlig innen ytelse, sikkerhet og batteriteknologi. Kjøretøyets design representerer en kombinasjon av østlig visdom og vestlig estetikk, hvor BYDs globale designsjef Wolfgang Egger har stått i spissen.

Bilen leveres med firehjulstrekk og sju seter, og er derfor en ideell bil med god plass til storfamilien. I tillegg kan Tang skilte med akselrasjonsfart fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder, det banebrytende batteriet Blade med 86,4 kWh batterikapasitet og rekkevidde fra 400-528 km (WLTP kombinert/urban).

-I dag er virkelig starten på den europeiske drømmen for BYD, og våre ambisjoner om personbil, sier administrerende direktør i BYD Europa Isbrand Ho. –Med den nye BYD Tang har vi en fantastisk ny SUV for det norske markedet, og vi er sikre på at dette er det rette springbrettet inn i det europeiske markedet. Med denne SUVen som kombinerer østlig og vestlig design utformet av Wolfgang Eggers designteam, er dette en bil som vil ta opp kampen med de nåværende markedsaktørene, legger Ho til.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen.

BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzen.

RSA er en nordisk bilimportør med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de nordiske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.

RSA og BYD Norge har allerede bygget opp et forhandlernettverk som strekker seg over hele landet, og som stadig vokser med nye forhandlere.