Datoene for Arctic Race of Norway 2021 er klare

I 2021 skal Arctic Race of Norway gå av stabelen fra 5. til 8. august. Daglig leder Knut-Eirik Dybdal er fornøyd med plasseringen i kalenderen.
Arctic Race-ambassadørene Gunn-Rita Dahle Flesjå og Thor Hushovd utenfor Snolkehytta med Gratangen i bakgrunnen. I Gratangen starter den fjerde og siste etappen i Arctic Race of Norway 2021.

–Tidspunktet vi har fått av det internasjonale sykkelforbundet, UCI, er tett opp mot Tour de France og OL. Det betyr at det er lagt godt til rette for å få mange gode syklister til Nord-Norge neste år, sier Dybdal.

Et nasjonalt arrangement

Dybdal gleder seg til å sette i gang arbeidet med å forberede neste utgave av Arctic Race of Norway.

– Arctic Race of Norway skal bidra til utvikling av Nord-Norge og markedsføre Norge. Uten et lokalt og nasjonalt engasjement hadde vi aldri fått dette til. Selv i en vanskelig tid for folk og næringsliv med covid-19 hengende over oss er det godt å ha noe å se frem til og jobbe mot. Nå gleder vi oss til å starte jobben og samarbeidet med alle våre partnere og vertskommuner for neste års ritt, sier Dybdal.

Et anerkjent internasjonalt sykkelritt

Arctic Race of Norway er klassifisert som Pro Series (nest høyeste nivå) av UCI, og har i løpet av de åtte årene som har gått siden førte utgave i 2013 oppnådd internasjonal anerkjennelse. Dybdal mener det er flere grunner til det.

- Samarbeid med ASO som også arrangerer Tour de France, sikrer oss det ypperste av arrangementskompetanse og tilgang på kringkastere som formidler TV-bildene til 190 land. I tillegg sier mange av rytterne at naturen og folkelivet er helt unikt, sier Dybdal.

Gode ambassadører

Dybdal trekker også frem jobben ambassadørene Thor Hushovd og Gunn Rita Dahle Flesjå gjør for rittet.

– Det er klart at det har noe å si at vi har så fantastiske ambassadører som Thor Hushovd og Gunn-Rita Dahle Flesjå. De nyter stor anerkjennelse nasjonalt og internasjonalt for sine meritter på sykkelsetet, og fordi de er fine folk, sier Dybdal.

Thor Hushovd kan bekreftet at verdens nordligste sykkelritt er populært blant anerkjente syklister over hele verden, og nevner et eksempel fra da han og Gunn-Rita Dahle Flesjå var på en rundtur for å sjekke ut hva man kan gjøre langs løypa under neste utgave av rittet.

- Da vi var i Gratangen la jeg ut et bilde av Snolkehytta på Instagram. Et par minutter senere fikk jeg melding fra Steven Kruijswijk som kom på tredje plass i Tour de France i 2019. Han spurte om han kunne bo der under neste Arctic Race of Norway, sier Hushovd.

Måtte utsette

Arctic Race of Norway besluttet å utsette årets ritt på grunn av koronapandemien. Det innebærer at rittet neste år går med de samme etappene som var planlagt for 2020. Første etappe starter og slutter i Tromsø 5. august. På andreetappen den 6. august vil Arctic Race of Norway for første gang krysse en landegrense. Starten går ut fra Nordkjosbotn, og etappen ender i Kilpisjaervi i Finland. Tredje etappe starter på Finnsnes, går rundt Senja og ender i Målselv fjellandsby. Fjerde og siste etappe starter i Gratangen 8. august, før det hele avgjøres ved målgang i Harstad.

Arctic Race-ambassadørene Thor Hushovd og Gunn-Rita Dahle Flesjå nyter utsikten i Ersfjord på Senja. Deltakerne i neste års Arctic Race of Norway kan nyte denne utsikten på den tredje etappen som går rundt Senja og ender i Målselv Fjellandsby. Foto: ARN
For første gang vil Arctic Race of Norway krysse en landegrense. Det skjer når den andre etappen avsluttes i Kilpisjaervi, Finland. Her er Arctic Race-ambassadør Thor Hushovd på grensen mellom Norge og Finland. Foto: ARN
Arctic Race of Norway 2021 starter i Tromsø 5. august. Her er Arctic Race-ambassadør Thor Hushovd på Tromsdalstind, med Tromsøya og Kvaløya i bakgrunnen. Foto: ARN
Arctic Race-ambassadør Thor Hushovd og daglig leder Knut-Eirik Dybdal med trofeet syklistene skal kjempe om i august 2021. Foto: ARN/Rune Dahl