Datatilsynet behandler klage om Den norske kirke

Datatilsynet varsler vedtak om irettesettelse av kirken for å ha innhentet fødselsmeldinger om medlemmers barn fra Folkeregisteret mellom 1. oktober og 14. november 2018, og for å lagre disse opplysningene. Tilsynet mener også kirken ikke har informert tilstrekkelig om hvordan fødselsmeldinger har blitt brukt.

– Vi beklager at kirken innhentet fødselsmeldinger fra Folkeregisteret mellom 1. oktober og 14. november 2018 og at informasjonen om hvordan fødselsmeldinger ble brukt ikke var god nok, sier fungerende direktør i Kirkerådet Jan Rune Fagermoen.

Datatilsynet bekrefter i brevet at Den norske kirke hadde hjemmel til å motta fødselsmeldinger fra Folkeregisteret frem til 1. oktober 2018. Innhentingen av fødselsmeldingene ble gjort for å kunne registrere tilhørige barn av medlemmer. Tilsynet skriver at kirken skulle ha informert bedre om dette.

De siste årene har Den norske kirke styrket personvernarbeidet.

– Alle kan selv se om man er medlem og endre medlemskapet sitt på kirken.no/minside. Nå videreutvikler vi denne siden slik at man i fremtiden skal kunne se og endre andre opplysninger som er registrert. I tillegg er informasjon om personvern blitt lettere tilgjengelig. Kirken har også et felles personvernombud for hele trossamfunnet, sier Fagermoen.

I følge kirkeloven skulle alle medlemmers barn som ikke var døpt registreres som tilhørig i kirken. Da loven ble opphevet 1. januar 2021, slettet kirken over 100 000 tilhørige fra sine registre.

I perioden 1. oktober til 14. november 2018 ble det registrert 4477 tilhørige i Den norske kirke på bakgrunn av fødselsmeldinger. Om lag 3200 av disse er blitt døpt og dermed medlemmer i kirken.

Saken er ikke ferdig behandlet av Datatilsynet. Den norske kirke har frist til 12. august 2021 for å gi kommentarer til varselet.

69 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av både bispekollegiet (alle biskopene) og de valgte medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd.

Kirken er inndelt i 1174 menigheter som disponerer 1635 kirkebygg. Mer enn 8000 mennesker arbeider i kirken.