Dårlig selvfølelse får damer til å holde munn offentlig

Del
Fire av ti millennials har dårlig selvfølelse. Måten kvinner portretteres i media, sosiale medier og reklame spiller en viktig rolle når kvinners selvfølelse formes.

Over halvparten av norske unge kvinner føler seg nedstemt og misfornøyd med eget utseende når de ser bilder av kvinner i ukeblader og i reklamer. Det kommer frem i en befolkningsundersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Dove.

- Resultatet er et bevis på at vi fortsatt har en lang vei å gå når det kommer til fremstillingen av skjønnhet i samfunnet. Altfor mange kvinner sliter med selvfølelsen på grunn av hvordan kvinner fremstilles. Skjønnhetsbransjen henger etter, og det ønsker vi å bidra for å snu, uttaler Line Relling Printzell i Dove Norge. 

Selv om selvfølelsen ofte bedres med alderen, spiller manglende selvfølelse en rolle i kvinners samfunnsdeltakelse. Én av fire kvinner og én av tre millennials har unnlatt å ta ordet i offentlige forsamlinger fordi de ikke har vært fornøyd med eget utseende.

- Tallene er urovekkende. Utseende bør ikke hindre noen kvinner i uttrykke sin egen mening offentlig, spesielt i Norge, et land kjent for sin likestilling, sier Line Relling Printzell.

Doves skjønnhetsløfte

I forbindelse med Doves 60-årsdag i år forplikter skjønnhetsmerket seg på nytt til sine tre skjønnhetsløfter:

1. Alltid vise frem ekte kvinner, og aldri modeller, 2. Alltid vise frem kvinner slik de er i virkeligheten og 3. Hjelpe jenter bygge opp egen selvfølelse.

- Vi er for første gang på jakt etter ekte norske kvinner som kan fronte vår kampanje på reklameplakater rundt om i hele landet. Vi søker ekte kvinner som kan representere ekte norsk skjønnhet, og som kan være med på å redefinere hvordan skjønnhet fremstilles offentlig, sier Line Relling Printzell.

I 2004 lanserte Dove den første kampanjen som profilerte ekte kvinner. De fotograferte kvinnene og jentene i kampanjene feirer globalt mangfold; hver med sin egne unike skjønnhetshistorie til inspirasjon for kvinner i hele verden.

Norske kvinner kan delta i konkurransen ved å sende inn svar på hva ekte skjønnhet betyr for dem på Dove Norge sin egen Facebook-side.

Samarbeid med Barnevakten

For å bygge opp unge jenters selvfølelse og selvtillit til egen kropp, inngår Dove nå et samarbeid med Barnevakten. Angst rundt eget utseende hindrer jenter i å leve livet fullt ut, og rett under halvparten av unge norske kvinner har valgt bort sosiale sammenkomster fordi de har vært misfornøyde med eget utseende. De norske tallene sammenfaller med Doves internasjonale rapporter om kvinner og selvfølelse.

Derfor har Dove etablert et program for økt selvfølelse, med en visjon om at jenter og kvinner skal oppleve tillit og trygghet til sin egen skjønnhet, og ikke angst.

- Barnevakten besøker årlig over 350 skoler og barnehager hvor vi møter over 50 000 barn, unge og voksne med fokus på gleder og utfordringer knyttet til barn og mediebruk. Medieskapt utseendepress er ett av flere aktuelle temaområder vi fokuserer på, og et godt selvbilde og en god selvfølelse er viktig for at alle skal ha det bra. Vi ser derfor Dove som en naturlig samarbeidspartner, der vi sammen kan jobbe for å styrke barn og unges selvbilde og å gjøre dem tryggere på seg selv, også relatert til livet på nett, sier Leif Gunnar Vestbøstad Vik i Barnevakten.

Sammen kan vi nå enda flere

I over ti år har Doves prosjekt for økt selvfølelse undervist over 20 millioner unge om selvfølelse, og prosjektet har blitt den største tilbyderen av digitalt materiell brukt i undervisning for dette. Linkene nedenfor fører til internasjonalt materiell som benyttes i undervisningssammenheng verden over. Materiellet er gratis å laste ned og har bevist effekt, og kan benyttes av alle som ønsker å bidra i arbeidet om å øke av unges selvfølelse allerede i dag.

Materiell for foreldre og mentorer: https://www.dove.com/uk/dove-self-esteem-project/help-for-parents.html   

Materiell for lærere: https://www.dove.com/uk/dove-self-esteem-project/school-workshops-on-body-image-confident-me.html  

Materiell for ungdomsgrupper: https://www.dove.com/uk/dove-self-esteem-project/self-esteem-resources-for-youth-groups.html 

 

                              

For mer informasjon vennligst kontakt:

Line Relling Printzell                                                                                                                                              
Merkevareansvarlig Dove                                                                                                                                             
Tel: 408 56 295                                                                                                                                                                  
E-mail: line.relling@unilever.com

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon vennligst kontakt:


Line Relling Printzell
Merkevareansvarlig Dove
Tel: 408 56 295

Om Publicis Communications Norway

Publicis Communications Norway
Publicis Communications Norway
Apotekergaten 12
0180 Oslo

906 38 800https://www.publicis.no/

Publicis MSL er et PR-drevet kommunikasjonsbyrå med en dyp samfunnsforståelse. Vi er lidenskapelig opptatt av innsikt, skarp kreativitet og gjennomføring på tvers av alle kanaler.

Vi er del av Publicis Groupe, Europas største byrå-nettverk. Vi har et sterkt in-house produksjonsstudio, som produserer førsteklasses løsninger innen blant annet film, digitalt og print.

Vi kaller vår tilnærming «opinion marketing». Vi utvikler delbare budskap som gjør våre oppdragsgivere relevante i samfunnsdebatten.

Følg pressemeldinger fra Publicis Communications Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Publicis Communications Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Publicis Communications Norway

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye