Dåp nå tillatt også i kommuner på særlig høyt tiltaksnivå

Til: Kirkeverger, prester, proster, Kirkemøtets medlemmer

Covid-19-forskriften er endret slik at dåp er tillatt også i kommuner med særlig høyt tiltaksnivå (nivå A).

Covid-19-forskriften er nå endret slik at det er tillatt å gjennomføre dåp i kommuner som faller inn under kapittel 5 A i covid-19-forskriften. Ved dåp kan barnet, foreldrene, prest og inntil to faddere være til stede:

§ 16c.Forbud mot arrangementer

Det er ikke tillatt å gjennomføre arrangementer, jf. § 13, med unntak av begravelser, bisettelser, vielser og dåp. Forskriften § 13a gjelder, likevel slik at det ikke kan være mer enn 30 personer til stede i begravelser og bisettelser når alle i publikum har faste, tilviste sitteplasser. Ved vielser kan brudeparet, vigsler og to vitner være til stede. Ved dåp kan barnet, foreldrene, prest og inntil to faddere være til stede.

Digitale arrangementer med maksimalt fem personer til stede, i tillegg til utøvere og annet nødvendig produksjonspersonell, er tillatt.

Forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften) - Lovdata

Se de mest stilte spørsmålene – og svarene – til KA om korona og arbeidsforholdet. Smittevernveilederen for Den norske kirke ble oppdatert onsdag formiddag. NB! Covid-19-forskriften ble i går endret slik at dåp er tillatt også i kommuner med særlig høyt tiltaksnivå (nivå A).

69 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av både bispekollegiet (alle biskopene) og de valgte medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd.

Kirken er inndelt i 1174 menigheter som disponerer 1635 kirkebygg. Mer enn 8000 mennesker arbeider i kirken.