Danske Bank kutter renta fra 15.april

Danske Bank kutter boliglånsrenta med inntil 0,35 prosentpoeng og kuttet har effekt for bankens kunder fra 15.april. Samtidig kuttes endringsgebyrer og banken tilbyr økt avdragsfrihet for permitterte.

Danske Bank Norge har i dag besluttet å redusere boliglånsrenten og kuttet får effekt for eksisterende kunder fra 15.april 2020.

- Vi står i en vanskelig og uoversiktlig situasjon i Norge og vi skal bidra med vårt, samtidig er markedet vi opererer i er svært krevende og dette gjør det nesten umulig å forutsi hvordan situasjonen blir framover, sier landsjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank.

Detaljene og konkrete priser blir utarbeidet over de nærmeste dagene og kommunisert direkte til bankens kunder.

Kutter endringsgebyr og tilbyr avdragsfrihet

Samtidig kutter banken sitt såkalte endringsgebyr for eksempel ved inngåelse av avdragsfrihet på boliglån og åpner for utstrakt bruk av dette til arbeidstakere som nå blir permittert som følge av Korona-konsekvensene.

- Vi har gjennom helgen sette en markant økning i antall søknader om avdragsfrihet og vi bemanner nå kraftig opp i de avdelingene som håndterer disse søknadene, forklarer Mellingsæter.

- Vi vil gi inntil seks måneders avdragsfrihet til alle de som trenger det som følge av den situasjonen vi nå er i med mindre vi ser at det er andre løsninger som er bedre for den aktuelle kunden. Samtidig kutter vi gebyrene som normalt ligger på denne typen endringer, sier Mellingsæter.

For ytterligere spørsmål kontakt:

Pressesjef Øystein Schmidt
Mobil: +47 951 47 645
Mail: YSC@danskebank.no

Kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen
Mobil: +47 970 123 50
Mail: STARN@danskebank.no

Stian ArnesenKommunikasjonsdirektør

Stian har det overordnede ansvaret for kommunikasjonsarbeidet for Danske Bank i Norge og har også roller i banken på nordisk nivå. Han har jobbet for Fokus Bank/Danske Bank i en årrekke og har også solid erfaring som journalist, blant annet for NRK.

Tel:+47 970 123 50stian.arnesen@danskebank.no