"Dans Dans Dans" til Odd Nordstoga i sommer

Foto: Lasse Fløde

Det finnes en dans for dem som ikke kan danse, og dette er låten som hører til den dansen. Sjansen er stor for at du kommer til å danse til den i sommer.

Det var i et 50-årslag i fjor, rødmende under tafatte moves til en Lars Vaular-låt som det godt skal la seg gjøre ikke å danse til, at Odd bestemte seg for å skrive denne låten.

"Der og då bestemte meg for å lage ein danselåt som forsto kva barrierer enkelte av oss har gått igjennom, der me står og peikar og trør klokka eitt om natta med skitbra musikk på anlegget og ser ut som fjols", forteller han.

"Då eg var gut, lærde me å danse reinlender, vals, springar, gangar, seksmannsreel, klappdans, polka, polonese og swing. Dette var noko ein ville få bruk for i livet, meinte ein. Og ja, det har ein jo fått bruk for. Ein har vore med på lagdans, kappleikar, folkemusikksamlingar og festivalar (i unge år). Og ein og annan gong har ein trødd dansen uorganisert og kjent ein viss form for sjeleleg resonans, samkjensle og energi i lag med jenta og musikken", fortsetter han.

Men for et estetisk sinn med stive og uestetiske kroppslige egenskaper, er det en god livbøye å ha noen innlærte bevegelser å ty til.

"Kva gjer ein så i bryllup og på fester der DJ-en kjem etter desserten og set fyr på ei akkurat passe animert forsamling? Korleis er turane på Lars Vaulars "rett opp og ned, hør ka eg har å si!"? Ikkje "byttomfot byttomfot isaman og igjen". Det fins inga oppskrift!

Ein står altså der på dansegolvet og har ingenting anna å gjera enn å finne på. Finne på? Hoftene mine og føtene mine har aldri funne på noko estetisk. Aldri!

Men, med all respekt for Ringnesen og andre reinlenderar, dette er musikk det er umogeleg å ikkje danse til, så noko må gjerast.

Det blir eit steg hit og eit steg dit, og så prøve å ta ut armen og peike litt John Travolta aktig ut i lufta. Utan ein god dose alkohol innabords, og gudskjelov for å vera reindyrka ironigenerasjon, ville det aldri gått. Men det går på eit vis. Ein må berre heilt gløyme seg sjølv. Eit millisekund sjølvmedvit og du er ute", avslutter han.

"Dans Dans Dans" er andre single som slippes fra Odd Norsdtogas kommende album, som ventes til høsten.

Metallica og San Francisco Symphony – S&M2 ute 28.august. Forhåndsordre fra i dag.15.7.2020 15:05:00 CESTPressemelding

METALLICA & SAN FRANCISCO SYMPHONY: S&M2 LIVEALBUM OG FILM FRA KONSERTENE PÅ SAN FRANCISCO CHASE CENTER SLIPPDATO 28. AUGUST, MED FORHÅNDSORDRE FRA I DAG! SE DEN NYE S&M2 TRAILEREN HER! Metallica and San Francisco Symphony’s September 6 & 8, 2019 S&M2 concerts were historic on multiple levels: They served as the grand opening of San Francisco’s Chase Center, reunited the band and Symphony for the first time since the 1999 performances captured on the Grammy-winning S&M album, and featured the first-ever symphonic renditions of songs written and released since those original S&M shows. The sold out shows were rapturously received by the 40,000 fans who traveled from nearly 70 countries, as well as the media: Rolling Stone raved “the group proved that anything was possible,” Variety noted an atmosphere “buzzing with excitement,” while the Mercury News witnessed "a concert that fans will be talking about for decades to come,” and Consequence of Sound hailed "a true celebration of Metallic

Ny musikkvideo fra SALTI spilt inn i majestetiske omgivelser13.7.2020 16:05:20 CESTPressemelding

I går kveld hadde musikkvideoen til “Superstitious (feat. CCA Jonas)” av SALTI premiere. Videoen som er spilt inn i majestetiske omgivelser utenfor Bergen, ved Vøringsfossen og på Hardangervidda er regissert av Sigurd Fossen (Sigrid, Aurora, Kakkmadafakka). Videoen er krydret med animasjoner som gjenspeiler engler og demoner som igjen gjenspeiler SALTIs overordnede idé for debut-EPene sine. “Superstitious” handler om å være selvbevisst, ha egenkjærlighet og tro når du tviler på din egen dømmekraft. Se videoen HER! Warith Salti Mbarukaka SALTI er en 24 år gammel artist, låtskriver, produsent og DJ, opprinnelig fra Tanzania, men flyttet til Norge da han var åtte år gammel og har bodd i Vestlandets Musikkhovedstad Bergen siden den gang. Etter ti år som produsent og DJ har SALTI nå funnet mot til å skrive og fremføre egne sanger, og fokuset er nå å bygge sin egen musikkarriere som artist. "Dream come true wallah. Alltid drømt om å være en del av en slik produksjon! Gøyeste var at det ble s