Dagny med første del av etterlengtet debutalbum

Dagny slipper Side A, som er første del av hennes etterlengtede debutalbum som har fått tittelen Strangers / Lovers.

Etter å skrevet over 250 låter og vært i sessions og studioer verden over, gikk Dagny Norvoll Sandvik inn i Livingroom Studios i Oslo høsten 2019 for å ferdigstille sitt debutalbum.

Nå er hun endelig klar til å vise frem Side A av plata hun så lenge har drømt om å slippe.

Dagny forteller at det ble en intens periode i studio, og at hun på mange måter følte seg nærmere prosessen og musikken denne gangen da hun har vært med på hele prosessen fra låtskriving til ferdig produksjon.

Hun ønsket en rød tråd på albumet, og da hun begynte å sortere låtene som skulle med, ble det fort klart at det var låter fra de siste 18 månedene som skulle forme plata.

- Det var som de siste 10 årene med låtskriving og følelser ble summert opp i låtene fra de siste 18 månedene, og jeg valgte ut låtene som tydelig var med å fortelle en historie, sier Dagny.

Låtene hadde et tydelig tema, men de føltes samtidig som to sider av en historie. Slik startet idéen om å dele albumet i to; Side A og Side B

Etterhvert som tematikken på albumet ble tydeligere, føltes Strangers / Lovers stadig mer som et konseptalbum. Da det ble klart at sidene står i kontrast til hverandre, føltes det riktig å la folk få fordøye dem del for del, og la de få være i dem litt lenger. Det er viktig å understreke at dette er et album med én tittel og ett cover som skal samles i fysisk format og på strømmetjenester, forteller Dagny.

Side A tar for seg starten av og tiden i et forhold, og starter passende nok med førstesingelen "Come Over", som Dagny referer til som "meet & greet"-stadiet av et forhold.

Videre vil man i tracklisten følge utviklingen av forholdet, før man går over i Side B som tar for seg tiden etter et brudd.

Gjennom albumet, som har fått den samlede tittelen Strangers / Lovers får man som lytter være med på en reise inn, gjennom og ut av et forhold.

Dagny forteller at det store skillet i låtene ligger i det tekstlige, og at begge delene inneholder rolige og de energiske poplåtene vi har blitt vant til at hun leverer.

- Å lage et album er en helt annen prosess enn å lage enkeltlåter. Det er utfordrende med et så helhetlig prosjekt, men det er også det som har vært mest spennende. Jeg har elsket alt fra den visuelle utformingen og den intense perioden i studio for å ferdigstille det hele. Det blir fint å vise frem noe sammenhengende og vise flere sider av meg, sier hun.

Da Dagny gikk inn i studio i høst tok hun med noen av sine faste musikere, for å finne tilbake til den organiske innspillingsprosessen hun hadde med gjennombruddshiten "Backbeat" (2015).

Harry Mead (trommer) og Eirik Fjelde (keys) ble viktige støttespillere, og Dagny som alltid har vært opptatt av band-dynamikk ønsket at de som er best på sine instrumenter skulle få rom til å leke og utfolde seg.

Produsenter og låtskrivere som Rat City, Jeppe London Bilsby, Celine Svanbäck og Mich "Cutfather" Hedin Hansen har bidratt på ulike låter, og gitarist Thomas Kongshavn (Karpe, Emilie Nicolas) ble en spesielt viktig del av prosessen som executive produsent.

Dagny forteller at hun og Kongshavn har jobbet i timesvis for å skape den overordnede helheten som er blitt så viktig for henne.

Dagny sendte sjokkbølger gjennom bransje og publikum da hun slapp "Backbeat" høsten 2015, og siden den gang har hun bygget seg opp til å bli en av landets mest spennende liveartister, låtskrivere og popsnekrere, med en katalog som inneholder hiter som "Wearing Nothing", "Love You Like That" og "Come Over" og som er strømmet over 220 millioner ganger.

Dagny skulle opprinnelig spille på festivaler som Øyafestivalen og Bergenfest i sommer, men den lange turnélista er flyttet til neste år grunnet Covid19.

Strangers / Lovers: Side A slippes 22. mai via hennes eget plateselskap Little Daggers Records, under ekslusiv lisensavtale med Universal Music AS i fellesforetak med Polydor DE.

Strangers / Lovers: Side B slippes over sommeren.

Ny musikk fra Drake, BENEE, Diana Krall, The Killers, Elvis Costello, Lany, Oda Loves You med flere14.8.2020 13:38:46 CESTPressemelding

Diana Krall med nytt album i september Superstjernen Drake overrasket fansen med sin nye singel "Laugh Now Cry Later" i dag, der han har med seg Chicago-rapperen Lil Durk. Se den tilhørende spektakulære musikkvideoen her. 20 år gamle BENEE fra New Zealand fikk sitt store gjennombrudd med "Supalonely" feat. Gus Dapperton, en låt som har streamet over 1,7 milliarder! Nå er hun klar med den den nye singelen "Snail" som hun har skrevet og produsert sammen med Josh Fountain. Om låten sier hun: “When we were in lockdown, I was fascinated by snails. There wasn’t really a lot to be doing, so I would spend a lot of time outside looking at snails and would think about how they’re doing their own little thing and they’re all free. I just played around with the idea of being kind of like a snail and how I come out in the rain. Being stuck inside because of COVID, it’s kind of my lockdown song”. Apple Music har annonsert BENEE som Up Next, noe som gjør henne til første artist fra New Zealand som bl

Nyhetsbrev fra Universal Music7.8.2020 10:42:29 CESTPressemelding

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/el-papi-har-fatt-med-seg-hele-norges-tix-igjen-og-igjen?publisherId=6987388&releaseId=17889871 El Papi har fått med seg hele Norges TIX – "Igjen Og Igjen" https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/united-stage-copenhagen-music-lanserer-united-stage-group-nordens-ledende-bookingbyra?publisherId=6987388&releaseId=17889872 United Stage & Copenhagen Music lanserer United Stage Group, Nordens ledende bookingbyrå. I dag slippes låten "Smile", et samarbeid mellom Juice WRLD og The Weeknd. I 2019 tweetet Juice WRLD at han og The Weeknd burde lage en låt sammen, nå er resultatet her. Låten følger opp Juice WRLDs album, Legends Never Die, som gikk rett til førsteplass i Norge. Dette er også første nye musikk fra superstjernen The Weeknd siden albumet After Hours, som toppet den norske albumlisten i 11 uker, og nærmer seg hele 55 millioner streams i Norge. Den australske superstjernen Keith Urban er ute med enda en låt fra hans kommende album The Speed