Dagny med første del av etterlengtet debutalbum

Dagny slipper Side A, som er første del av hennes etterlengtede debutalbum som har fått tittelen Strangers / Lovers.

Etter å skrevet over 250 låter og vært i sessions og studioer verden over, gikk Dagny Norvoll Sandvik inn i Livingroom Studios i Oslo høsten 2019 for å ferdigstille sitt debutalbum.

Nå er hun endelig klar til å vise frem Side A av plata hun så lenge har drømt om å slippe.

Dagny forteller at det ble en intens periode i studio, og at hun på mange måter følte seg nærmere prosessen og musikken denne gangen da hun har vært med på hele prosessen fra låtskriving til ferdig produksjon.

Hun ønsket en rød tråd på albumet, og da hun begynte å sortere låtene som skulle med, ble det fort klart at det var låter fra de siste 18 månedene som skulle forme plata.

- Det var som de siste 10 årene med låtskriving og følelser ble summert opp i låtene fra de siste 18 månedene, og jeg valgte ut låtene som tydelig var med å fortelle en historie, sier Dagny.

Låtene hadde et tydelig tema, men de føltes samtidig som to sider av en historie. Slik startet idéen om å dele albumet i to; Side A og Side B

Etterhvert som tematikken på albumet ble tydeligere, føltes Strangers / Lovers stadig mer som et konseptalbum. Da det ble klart at sidene står i kontrast til hverandre, føltes det riktig å la folk få fordøye dem del for del, og la de få være i dem litt lenger. Det er viktig å understreke at dette er et album med én tittel og ett cover som skal samles i fysisk format og på strømmetjenester, forteller Dagny.

Side A tar for seg starten av og tiden i et forhold, og starter passende nok med førstesingelen "Come Over", som Dagny referer til som "meet & greet"-stadiet av et forhold.

Videre vil man i tracklisten følge utviklingen av forholdet, før man går over i Side B som tar for seg tiden etter et brudd.

Gjennom albumet, som har fått den samlede tittelen Strangers / Lovers får man som lytter være med på en reise inn, gjennom og ut av et forhold.

Dagny forteller at det store skillet i låtene ligger i det tekstlige, og at begge delene inneholder rolige og de energiske poplåtene vi har blitt vant til at hun leverer.

- Å lage et album er en helt annen prosess enn å lage enkeltlåter. Det er utfordrende med et så helhetlig prosjekt, men det er også det som har vært mest spennende. Jeg har elsket alt fra den visuelle utformingen og den intense perioden i studio for å ferdigstille det hele. Det blir fint å vise frem noe sammenhengende og vise flere sider av meg, sier hun.

Da Dagny gikk inn i studio i høst tok hun med noen av sine faste musikere, for å finne tilbake til den organiske innspillingsprosessen hun hadde med gjennombruddshiten "Backbeat" (2015).

Harry Mead (trommer) og Eirik Fjelde (keys) ble viktige støttespillere, og Dagny som alltid har vært opptatt av band-dynamikk ønsket at de som er best på sine instrumenter skulle få rom til å leke og utfolde seg.

Produsenter og låtskrivere som Rat City, Jeppe London Bilsby, Celine Svanbäck og Mich "Cutfather" Hedin Hansen har bidratt på ulike låter, og gitarist Thomas Kongshavn (Karpe, Emilie Nicolas) ble en spesielt viktig del av prosessen som executive produsent.

Dagny forteller at hun og Kongshavn har jobbet i timesvis for å skape den overordnede helheten som er blitt så viktig for henne.

Dagny sendte sjokkbølger gjennom bransje og publikum da hun slapp "Backbeat" høsten 2015, og siden den gang har hun bygget seg opp til å bli en av landets mest spennende liveartister, låtskrivere og popsnekrere, med en katalog som inneholder hiter som "Wearing Nothing", "Love You Like That" og "Come Over" og som er strømmet over 220 millioner ganger.

Dagny skulle opprinnelig spille på festivaler som Øyafestivalen og Bergenfest i sommer, men den lange turnélista er flyttet til neste år grunnet Covid19.

Strangers / Lovers: Side A slippes 22. mai via hennes eget plateselskap Little Daggers Records, under ekslusiv lisensavtale med Universal Music AS i fellesforetak med Polydor DE.

Strangers / Lovers: Side B slippes over sommeren.

Ny musikk fra Lana Del Rey, Tom Jones, Selena Gomez, Jeremy Zucker og TIX til MGP!15.1.2021 10:03:56 CETPressemelding

TIX slipper sitt bidrag til Melodi Grand Prix 2020 "Chemtrails Over The Country Club" fra Lana Del Rey Ariana Grande slipper i dag en remix av "34+35", hvor hun har fått med seg Doja Cat og Megan Thee Stallion. Låten er fra albumet positions som gikk #1 i Norge og i USA. Ariana Grande er for øyeblikket den mest strømmede artisten på Spotify globalt. I en alder av 80 år er Tom Jones klar med sitt nye album Surrounded By Time 23. april. Albumet er co-produsert av Ethan Johns og Mark Woodward og gjenspeiler musikken som personlig har påvirket Jones gjennom en lang, uforutsigbar, men unektelig imponerende karriere. Første smakebit ut er "Talking Reality Television Blues", en låt som skildrer effekten av fjernsynets skiftende rolle fra begynnelsen til dagens tid. Som Tom selv forklarer: ”I was there when TV started -- didn’t know I’d become a part of it -- but it could be that its power is to remind us how wonderful, crazy and inventive we are, but also how scary the reality it reflects can

TIX slipper sitt bidrag til Melodi Grand Prix 202015.1.2021 08:22:28 CETPressemelding

Mange sperret øynene opp da TIX ble annonsert som en av deltakerne i årets Melodi Grand Prix. I dag slippes hans bidrag til konkurransen, som han fremfører i første delfinale i morgen kveld. Samtidig er han klart for å gjeste NRK Lindmo i kveld, hvor han gjør en personlig og spesiallaget opptreden. Andreas Haukeland beskriver "Ut Av Mørket” som tredje låt i en triologi – og som oppfølgeren til “Jeg Vil Ikke Leve” og “Tusen Tårer”. I motsetning til de andre deltakerne som ble annonsert denne uken, har Haukeland ansvaret for sin egen låt, og er alene låtskriver for “Ut Av Mørket”. Haukeland er signert som låtskriver til det Amerikanske selskapet APG, og har blant annet vunnet Musikkforleggerprisen for “Årets mest spilte låt” med Ava Max sin “Sweet but Psycho”. Samtidig er han for de aller fleste best kjent som TIX – artisten som ble kåret til Norges mest spilte artist på Spotify for 2020. Haukeland mener at det er på tide at han stiller med et bidrag i låtskriverkonkurransen: – Det har v