Dagligvarer på nett - nå!
Koronakrisen og Amazons Norden-lansering gir «perfekt storm» for dagligvarer på nett. Forbrukerne kan glede seg. Av Jacob Tveraabak, Konsernsjef i StrongPoint

Netthandel av dagligvarer har vært en livbøye en god stund for mange barnefamilier. Tenk så fantastisk å få levert matvarer ved noen enkle tastetrykk på mobilen. Det er nesten vanskelig å skjønne hvordan vi klarte oss uten. Med koronapandemien er det mange flere som har fått opp øynene for handel av dagligvarer på nett både i Norge og utenfor våre landegrenser. Rådgivningsselskapet Bain & Company anslår at pandemien har akselerert utviklingen for dagligvarer på nett opptil fem år frem i tid.
Her i Norge har Norstat gjennomført en undersøkelse angående dagligvarer på nett på oppdrag fra StrongPoint. Funnene vil bidra til å sette fart i netthandelen hos dagligvareaktørene og glede sluttforbrukerne i det ganske land.
For det første ser vi at lojaliteten til kundene av dagligvareaktørene på nett er svært høy, gitt at leveransen er tilfredsstillende. Fire av fem eksisterende dagligvarekunder på nett sier det er usannsynlig at de vil bytte nettbutikk. I motsetning til annen detaljhandel på nett, er frekvensen av dagligvarehandel på nett høy, nær én gang i uken. I tillegg innebærer dagligvarer på nett at man handler mange varer. En typisk netthandelskurv er tre til fem ganger så stor som i en gjennomsnittlig dagligvarekurv. Disse karakteristika for dagligvarer på nett gjør at det er av stor verdi for hver kunde å få en individuelt tilpasset netthandelsbutikk, samtidig som de blir fortrolig med en gitt nettbutikks grensesnitt og brukeropplevelse. I sum gir dette en ekstremt høy lojalitet og understreker betydningen for en dagligvareaktør av å være tidlig ute med å tilby dagligvarer på nett.
For det andre viser undersøkelsen at den latente etterspørselen og betalingsvilligheten for dagligvarer handlet på nett er nesten like stor utenfor Stor-Oslo som i Oslo. For dagligvareaktører med et butikknettverk som strekker seg over hele vårt langstrakte land representerer dette en kjempefordel sammenlignet med rene netthandelsaktører. Heller enn å måtte etablere et plukksenter i et nytt geografisk område, kan de eksisterende dagligvarebutikkene benyttes som fremskutte logistikksentre. Moderne plukkløsninger, både manuelle og robotiserte, såkalte Micro Fulfillment Centers i tilknytning til butikk, i kombinasjon med gode løsninger for den aller siste etappen frem til kundene, gjør hele logistikkprosessen svært effektiv.
Lav lønnsomhet av dagligvarer på nett har i lang tid vært brakt frem som et argument for hvorfor eksisterende aktører har vært tilbakeholdne med å satse tungt på netthandel. Relativ lav omsetning av dagligvarer på nett, sammenlignet med totalmarkedet på rundt 180 milliarder per år, har historisk gjort det vanskelig å tjene penger. Den voldsomt økte handelen av dagligvarer på nett de seneste månedene, i kombinasjon med funn fra vår undersøkelse bør sette virkelig fart i satsingen på dagligvarer på nett. Også utenfor Stor-Oslo.
Konsekvensen for de etablerte dagligvareaktørene av ikke å ha et netthandelstilbud, kan bli dramatiske. Gitt en fortsatt sterk vekst i dagligvarehandel på nett vil marginene i butikk settes under press. I enkelte geografiske områder vil dette presset kunne bli for stort for butikkenes levedyktighet. Inntil videre spiser vi mer hjemme, som følge av hjemmekontor og færre restaurantbesøk. Samtidig er grensehandelen i praksis stengt. Det gjør at dagligvareaktørene opplever god vind i seilene. Men hva skjer den dagen kantinene åpner, restaurantene igjen kan glede seg over kunder, og ikke minst at Amazon gjør sin inntreden i det norske markedet? Først med bøker, elektronikk og andre handelsvarer, dernest med dagligvarer.
Sluttforbrukerne kan glede seg. Dagligvareaktørene må på banen. «Fortune favors the brave».
Nøkkelord
Kontakter
Jacob Tveraabak
Group CEO
StrongPoint ASA
Slynga 10 – 2005 Rælingen
Cell: +47 90 82 13 70
jacob.tveraabak@strongpoint.com
Bilder
Lenker
Om StrongPoint
StrongPoint utvikler, selger og supporterer teknologiløsninger som effektiviserer og forenkler butikkdrift og e-handel. Selskapet leverer løsninger for elektronisk prismerking, svinnforebygging, selvutsjekking, kontanthåndtering, veiing, pakking og etikettering. Våre netthandelsløsninger administrerer og optimaliserer hele produktflyten for nettbestillinger - fra planlegging, plukking til utlevering av varer. Selskapet har hovedkontor i Rælingen, 512 ansatte globalt og er notert på Oslo Børs.
Følg pressemeldinger fra StrongPoint
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra StrongPoint på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra StrongPoint
StrongPoint er tildelt AutoStore-løsningskontrakt av ColliCare31.5.2022 11:59:21 CEST | Pressemelding
(Oslo, 30. mai 2022) StrongPoint ASA (StrongPoint, ticker: STRO) har blitt valgt ut av ColliCare Logistics AS til å utvikle og installere en AutoStore-løsning. ColliCare er en innovativ leverandør av logistikktjenester for e-handel og lagertjenester.
StrongPoint chosen by SPAR International as preferred supplier worldwide1.4.2022 08:53:14 CEST | Press release
(Oslo, April 1, 2022) StrongPoint, a leader in grocery retail, has been chosen by SPAR International as a Preferred Supplier for e-commerce order picking, click and collect e-commerce and instore cash management solutions.
StrongPoint blir distributør av AutoStore1.9.2021 19:12:21 CEST | Pressemelding
(Oslo, 1. september 2021) StrongPoint, en ledende leverandør av teknologiløsninger for dagligvare og detaljhandel, melder i dag at de har inngått partnerskapsavtale med AutoStore. StrongPoint blir regional distributør av AutoStores innovative og verdensledende logistikkløsninger i Norden og Baltikum.
Leading Danish retailer chooses StrongPoint Grocery Lockers for their e-commerce click & collect pilot8.7.2021 15:59:25 CEST | Pressemelding
(Oslo, July 8 2021) StrongPoint ASA, a leading retail technology provider, announces that Coop Denmark A/S has chosen StrongPoint as their grocery locker supplier for their new click and collect at-store grocery pickup pilot.
StrongPoint signerer langsiktig avtale om å levere CashGuard kontanthåndteringsløsninger til Rema 10005.7.2021 13:41:29 CEST | Pressemelding
StrongPoint AS har i dag inngått en ny avtale med REMA 1000. Selskapet skal være eneleverandør av kontanthåndteringsløsninger til dagligvarekjeden de neste 5 årene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom