Dagligvarer på nett - nå!

Koronakrisen og Amazons Norden-lansering gir «perfekt storm» for dagligvarer på nett. Forbrukerne kan glede seg. Av Jacob Tveraabak, Konsernsjef i StrongPoint

Netthandel av dagligvarer har vært en livbøye en god stund for mange barnefamilier. Tenk så fantastisk å få levert matvarer ved noen enkle tastetrykk på mobilen. Det er nesten vanskelig å skjønne hvordan vi klarte oss uten. Med koronapandemien er det mange flere som har fått opp øynene for handel av dagligvarer på nett både i Norge og utenfor våre landegrenser. Rådgivningsselskapet Bain & Company anslår at pandemien har akselerert utviklingen for dagligvarer på nett opptil fem år frem i tid.

Her i Norge har Norstat gjennomført en undersøkelse angående dagligvarer på nett på oppdrag fra StrongPoint. Funnene vil bidra til å sette fart i netthandelen hos dagligvareaktørene og glede sluttforbrukerne i det ganske land.

For det første ser vi at lojaliteten til kundene av dagligvareaktørene på nett er svært høy, gitt at leveransen er tilfredsstillende. Fire av fem eksisterende dagligvarekunder på nett sier det er usannsynlig at de vil bytte nettbutikk. I motsetning til annen detaljhandel på nett, er frekvensen av dagligvarehandel på nett høy, nær én gang i uken. I tillegg innebærer dagligvarer på nett at man handler mange varer. En typisk netthandelskurv er tre til fem ganger så stor som i en gjennomsnittlig dagligvarekurv. Disse karakteristika for dagligvarer på nett gjør at det er av stor verdi for hver kunde å få en individuelt tilpasset netthandelsbutikk, samtidig som de blir fortrolig med en gitt nettbutikks grensesnitt og brukeropplevelse. I sum gir dette en ekstremt høy lojalitet og understreker betydningen for en dagligvareaktør av å være tidlig ute med å tilby dagligvarer på nett.

For det andre viser undersøkelsen at den latente etterspørselen og betalingsvilligheten for dagligvarer handlet på nett er nesten like stor utenfor Stor-Oslo som i Oslo. For dagligvareaktører med et butikknettverk som strekker seg over hele vårt langstrakte land representerer dette en kjempefordel sammenlignet med rene netthandelsaktører. Heller enn å måtte etablere et plukksenter i et nytt geografisk område, kan de eksisterende dagligvarebutikkene benyttes som fremskutte logistikksentre. Moderne plukkløsninger, både manuelle og robotiserte, såkalte Micro Fulfillment Centers i tilknytning til butikk, i kombinasjon med gode løsninger for den aller siste etappen frem til kundene, gjør hele logistikkprosessen svært effektiv.

Lav lønnsomhet av dagligvarer på nett har i lang tid vært brakt frem som et argument for hvorfor eksisterende aktører har vært tilbakeholdne med å satse tungt på netthandel. Relativ lav omsetning av dagligvarer på nett, sammenlignet med totalmarkedet på rundt 180 milliarder per år, har historisk gjort det vanskelig å tjene penger. Den voldsomt økte handelen av dagligvarer på nett de seneste månedene, i kombinasjon med funn fra vår undersøkelse bør sette virkelig fart i satsingen på dagligvarer på nett. Også utenfor Stor-Oslo.

Konsekvensen for de etablerte dagligvareaktørene av ikke å ha et netthandelstilbud, kan bli dramatiske. Gitt en fortsatt sterk vekst i dagligvarehandel på nett vil marginene i butikk settes under press. I enkelte geografiske områder vil dette presset kunne bli for stort for butikkenes levedyktighet. Inntil videre spiser vi mer hjemme, som følge av hjemmekontor og færre restaurantbesøk. Samtidig er grensehandelen i praksis stengt. Det gjør at dagligvareaktørene opplever god vind i seilene. Men hva skjer den dagen kantinene åpner, restaurantene igjen kan glede seg over kunder, og ikke minst at Amazon gjør sin inntreden i det norske markedet? Først med bøker, elektronikk og andre handelsvarer, dernest med dagligvarer.

Sluttforbrukerne kan glede seg. Dagligvareaktørene må på banen. «Fortune favors the brave».

Jacob Tveraabak
Group CEO

StrongPoint ASA
Slynga 10 – 2005 Rælingen
Cell: +47 90 82 13 70
jacob.tveraabak@strongpoint.com

StrongPoint utvikler, selger og supporterer teknologiløsninger som effektiviserer og forenkler butikkdrift og e-handel. Selskapet leverer løsninger for elektronisk prismerking, svinnforebygging, selvutsjekking, kontanthåndtering, veiing, pakking og etikettering. Våre netthandelsløsninger administrerer og optimaliserer hele produktflyten for nettbestillinger - fra planlegging, plukking til utlevering av varer. Selskapet har hovedkontor i Rælingen, 512 ansatte globalt og er notert på Oslo Børs.

Matleveringsgiganten og «enhjørning» Glovo velger StrongPoint som preferert teknologipartner for plukk av matvarer2.2.2021 11:36:31 CET | Pressemelding

StrongPoint kunngjorde i dag at matleveringsplattformen Glovo har valgt StrongPoint Order Picking Solution til sitt prefererte plukksystem. Som Europas raskest voksende matleveringsselskap har Glovo blitt en såkalt «enhjørning», med en estimert selskapsverdi på over 1 milliard dollar. Deres app benyttes i 22 land og har mer enn 2,5 millioner månedlige aktive brukere. Glovo har hatt en eventyrlig vekst i forbindelse med korona-pandemien og tilbyr nå dagligvarer via kjeder som Walmart, Carrefour og Spar. Med partnerskapet vil Glovo ta i bruk StrongPoints nye tredjegenerasjons skybaserte plukketeknologi (SAAS). StrongPoint Order Picking Solution skal integreres i Glovos logistikkplattform og benyttes i dagligvarehandelen for å behandle online-bestillinger. Første prosjekt i partnerskapet gjøres i samarbeid med en ledende dagligvarekjede i Europa og forventes å starte i første kvartal 2021. Intensjonen er å distribuere StrongPoints løsning til andre land der Glovo opererer, og gjennom sama

Presentation of fourth quarter 2020 results followed by a company strategy update session2.2.2021 10:34:16 CET | Press release

(Oslo, January 25, 2021) StrongPoint ASA invites investors, analysts and journalists to the presentation of its fourth quarter 2020 financial results and a strategy update session on February 11, 2021: Retail Technology in a COVID-19 world – how technology continues to be the key to scaling e-commerce and making stores more efficient and profitable. The speakers will be Jacob Tveraabak, StrongPoint CEO and Hilde Gilen, StrongPoint CFO.

StrongPoint best in class “last mile” solution becomes even more advanced in partnership with Gordon Delivery1.2.2021 13:30:00 CET | Press release

We are very proud and excited to announce that last week StrongPoint formed a partnership with Gordon Delivery, a Swedish based logistics technology company and leading provider of last mile solutions. It is agreed to integrate and resell Gordon’s technology platform solution as part of the full StrongPoint E-commerce Logistics Suite. With the new and advanced features from Gordon StrongPoint last mile solution will confirm the position as the leading and preferred provider of logistics solutions for grocery e-commerce. The partnership gives enhanced features to handle multi orders, route optimization, carrier interactions and customer communication. Orders and delivery of groceries are tracked in real time and give the grocer full overview of the operations. Consumers can track their order and know exactly when the groceries arrive at their doorstep. “We are very excited to be working with Gordon. We truly believe our grocery clients will benefit from this partnership as our existing