Dagens landskamp på Ullevaal mellom Norge og Israel avlyses

Nye vurderinger fra Helsedirektoratet har ført til at Helsedirektør Bjørn Guldvog sterkt anbefaler at kampen ikke blir spilt.

Tirsdag ga kommuneoverlegen i Oslo klarsignal for at kampen kunne spilles etter at en spiller testet positivt på covid-19 i den israelske troppen. Spilleren ble isolert fra den øvrige troppen, sammen med andre spillere han hadde spist middag sammen med. Dermed var situasjonen avklart, og kampforberedelsene kunne fortsette.

I et møte i onsdag formiddag og i et påfølgende brev til Norges Fotballforbund mener Helsedirektoratet at det er en risiko for smitte blant spillere og støtteapparat dersom dagens landskamp mellom Norge og Israel blir gjennomført.

- Det er selvsagt trist å avlyse en kamp timer før avspark. Det understreker samtidig alvoret i situasjonen vi står i. Over 500 landskamper i Europa er gjennomført denne høsten. Derfor er vi trygge på at protokollene gir den nødvendige smittevernfaglige rammen rundt kampene som spilles. Når nå helsemyndighetene er usikre på risiko for spredning etter et smitteutbrudd i den israelske troppen og anbefaler å avlyse kampen, så følger vi selvsagt dette, sier Pål Bjerketvedt, generalsekretær i Norges Fotballforbund.

Kampen skulle gjennomføres innenfor den strenge UEFA-protokollen, samt i dialog med smittevernoverlegen i Oslo kommune. Mandag ettermiddag ankom det israelske landslaget i charterfly til Norge. I henhold til UEFA-protokollen var spillerne testet før avreise, og ble testet på nytt ved ankomst til Norge. Tirsdag formiddag ble det kjent at en israelsk landslagsspiller testet positivt for Covid-19. Kommuneoverlegen i Oslo kommune var i dialog med den israelske landslagslegen og Helsedirektoratet. Spilleren ble satt i isolasjon, og ytterligere tre spillere han hadde vært i nærkontakt med ble satt i karantene. Senere ble det kjent at to av spillerne i karantene hadde hatt korona tidligere. Kommuneoverlegen meddelte til NFF tirsdag ettermiddag at kampen kunne spilles, med unntak av spilleren i isolasjon og den ene som fortsatt sitter i karantene.

- Nettopp på grunn av en streng og effektivt UEFA-protokoll, så har det som har vært av smittetilfeller blitt raskt avdekket og håndtert på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Det er også bakgrunnen for at myndigheter over hele Europa tillater kamper i toppfotballen – nasjonalt som internasjonalt. Fordi fotballen tar smittevern på alvor og har ressursene til å følge opp. Vi har selvsagt forståelse for at det settes spørsmålstegn ved gjennomføring av en landskamp når smittetallene nå går opp. Dette er ett av flere dilemma vi har stått i det siste året. I hele år har vi vært opptatt av å gjennomføre aktivitet innenfor smittevernfaglige trygge rammer. Aldri på bekostning av smittevern, avslutter Terje Svendsen, president i Norges Fotballforbund.

Fakta om kampen Norge - Israel:

• Denne uken ble A-herrer samlet for en landslagsperiode der det skal spilles tre kamper på åtte dager, hjemme mot Israel, borte mot Østerrike og Romania.
  • Landskampen mot Israel er en del av Nations League-konseptet. Kampen gir tellende poeng på FIFA-rankingen som igjen bestemmer seedingsnivå i VM-kvalifiseringen.
  • Spillerne testes syv ganger på to uker. Før avreise, ved ankomst og underveis. Hele troppen lever i karantene og blir febertestet hver dag. I tillegg er det en egen «koronalege» med på samling til A-herrer, i tillegg til legen som alltid er med.

Informasjon om ekstraordinært forbundsting17.6.2021 13:02:40 CEST | Pressemelding

Det ekstraordinære forbundstinget søndag 20. juni organiseres som et heldigitalt arrangement, uten publikum. Media kan følge tingforhandlingene direkte på NFF TV. Sendingen er åpen for alle, og tinget starter kl 12:00. Se program og mer informasjon om det ekstraordinære tinget her NFF inviterer til en digital pressekonferanse i etterkant av tinget. Link til pressekonferansen sendes ut i forkant. Endelig klokkeslett for pressekonferansen vil bli bestemt ut ifra tingforhandlingenes varighet, og vil bli informert om så fort det er klart. For påmelding til pressekonferanse, kontakt: Mari Stanisic Waagaard: msw@fotball.no

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer21.5.2021 10:46:43 CEST | Pressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressekonferanse der landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til kampene mot Luxembourg 2. juni og Hellas 6. juni. Pressekonferansen holdes tirsdag 25. mai kl 11.00, og gjennomføres digitalt via Teams. Journalister som skal delta på pressekonferansen (vi presiserer at dette gjelder for presse som skal delta og eventuelt stille spørsmål, øvrige kan følge pressekonferansen via stream) kan melde seg på til msw@fotball.no senest 25. mai kl 10.00. Pressekonferansen vil sendes på NFF TV og Fotballandslagets Facebook-side. Streamen vil bli tilgjengelig for media, link til stream sendes ut i forkant av pressekonferansen.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p