NOREF Senter for internasjonal konfliktløsning

Dag Nylander ny direktør ved NOREF Senter for internasjonal konfliktløsning

NOREFs styre har ansatt Dag Nylander som ny direktør ved NOREF. Han er en av Norges mest erfarne fredsmeklere og har over 20 år i diplomatiet bak seg, med hovedvekt på freds- og forsoningsarbeid.

– Styret er stolte av å kunne presentere Dag Nylander som ny direktør i NOREF. Dag er høyt respektert både i Norge og internasjonalt for sitt arbeid for fred og forsoning over flere tiår. Et enstemmig styre er derfor overbevist om at Dag er den rette til å lede NOREF og skape gode resultater sammen med kompetente og engasjerte medarbeidere, sier Bård Glad Pedersen, styreleder i NOREF.

Nylander kommer fra stillingen som avdelingsdirektør og leder for seksjon for fred og forsoning i Utenriksdepartementet (UD). Han har hatt en fremtredende rolle som mekler og norsk spesialutsending til Colombia. I perioden 2010-2016 ledet han det norske tilretteleggingsarbeidet for fredsprosessen mellom den colombianske regjeringen og FARC-geriljaen. Arbeidet bygget på innsats nedlagt fra 2006-2008, da han ledet den norske ambassaden i Bogotá. I 2017 ble han utnevnt til FNs generalsekretærs utsending for grensekonflikten mellom Venezuela og Guyana, og fra 2018 har han vært avdelingsdirektør og leder for seksjon for fred og forsoning i UD. Nylander er utdannet jurist og har praktisert som dommerfullmektig og som advokat.

– Det er med stor glede jeg har takket ja til å lede NOREF de neste fire årene. NOREF er blant verdens fremste fagmiljøer innenfor fredsmekling, og jeg ser frem til å bidra til organisasjonens videre utvikling sammen med styret og svært dyktige kollegaer, sier Dag Nylander.

Nylander overtar etter Henrik Thune, som går av etter eget ønske i november.

– Styret vil takke Henrik Thune for den imponerende jobben han har gjort som direktør i NOREF. Thune har vært helt avgjørende for utviklingen av NOREF som en operativ aktør innenfor fredsmekling og lagt et meget godt grunnlag for den videre utviklingen av NOREF. Gjennom dette har Thune spilt en viktig rolle i implementeringen av norsk freds- og forsoningspolitikk, sier Glad Pedersen.

Direktørstillingen ved NOREF er en åremålsstilling på fire år. Nylander vil ha permisjon fra sin stilling i UD og tiltre ved NOREF 2. november 2020.

Helene Revhaug
Kommunikasjonsleder
Telefon: 911 20 538
E-post: helene.revhaug@noref.no

Dag Nylander.

Om NOREF Senter for internasjonal konfliktløsning

NOREF Senter for internasjonal konfliktløsning
Pilestredet 33

Følg pressemeldinger fra NOREF Senter for internasjonal konfliktløsning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NOREF Senter for internasjonal konfliktløsning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.