Cyviz søker notering på Oslo Børs

Med sine unike digitale og standardiserte løsninger for kontroll- og konferanserom, har Cyviz ambisjoner om å vokse mer enn 30 prosent årlig de neste årene. Nå søker selskapet notering på Euronext Growth på Oslo Børs. Selskapet planlegger å gjennomføre en emisjon på 50 til 75 millioner kroner i forbindelse med noteringen.
Cyviz, fra venstre: Finansdirektør Erik Fausa Olsen, markedsdirektør Marie Pettersson og administrerende direktør Espen Gylvik

- Vår ambisjon er å bli ledende i verden på store digitale kontroll- og konferanserom. Økt digitalisering er en tydelig trend som muliggjør samhandling med stadig voksende omfang og kompleksitet. Samtidig gir økt fokus på bærekraft vind i seilene til ulike former for videokonferanseløsninger og fjernstyrte operasjoner som kan erstatte flyreisene. På toppen av dette har korona-situasjonen eskalert behovet for gode løsninger for digital samhandling. Fremover vil hybridmøter være trenden, hvor enkelte befinner seg på hjemmekontor og andre er samlet i større rom. Her har Cyviz de beste løsningene, sier CEO i Cyviz, Espen Gylvik.

Cyviz designer, utvikler og leverer software- og hardwareløsninger for fullskala konferanserom, kontrollsentre og opplevelsessentre. Mer enn 30 av selskapene på Fortune 500-listen er blant kundene, deriblant Accenture, Standard Chartered Bank og Chevron i tillegg til det amerikanske Forsvarsdepartementet. Blant norske kunder finner vi Aker BP og DNV GL. Totalmarkedet for digitale kontroll- og konferanserom er estimert til over 30 milliarder dollar i 2020 ifølge en rapport fra Deloitte

- Våre kunder stiller de aller høyeste krav til brukervennlighet, sikkerhet og kvalitet, og de styrer avanserte operasjoner der mange må samhandle over hele verden. De er med andre ord de mest kresne i verden, og vi skal benytte vår markedsposisjon til å ta en enda større andel av dette markedet, sier Gylvik.

Cyviz har hovedkontor i Stavanger og er til stede i totalt 13 byer inkludert Oslo, Houston, Washington DC, London, Atlanta og Singapore. Cyviz har røtter tilbake til oljeindustrien i Stavanger på 90-tallet og det norske videkonferanseteknologimiljøet.

- Norge har lang historie med å utvikle verdensledende selskaper innenfor videokonferanseteknologi, med Tandberg, Pexip og Acano som de mest kjente. Cyviz er nok et eksempel på Norges unike posisjon i denne nisjen. Det er altså stolt norsk teknologi- og industrihistorie vi nå skal fortsette å bygge videre på ut i verden, sier styreleder i Cyviz, Ole J. Fredriksen.

Teknologien i mange konferanserom er uforutsigbar med mye funksjonsfeil og behov for vedlikehold. Cyviz leverer en standardisert plattform som gjør det enklere å bruke, oppgradere, drifte og integrere 3-parts løsninger. Det neste året har Cyviz ambisjon om å flytte denne teknologien ut i skyen, noe som vil skape helt nye kundemuligheter og nye inntektsstrømmer.

- Når vår teknologi blir løftet opp i skyen vil digitale kontroll- og konferanserom bli tilgjengelige for et enda større publikum. Vi kan da levere de mest effektive og beste løsningene til kunder uavhengig om de ønsker dette levert som on-premise, hybrid eller fra skyen, sier Gylvik.

Cyviz har de siste fem årene hatt en total omsetning på over en milliard kroner. I 2019 endte omsetningen på 229 millioner kroner, mens omsetningen i årets første ni måneder var 160 millioner kroner. På tross av noe svakere omsetning så langt i år, er EBITDA betydelig forbedret fra minus 26 millioner kroner i 2019 til en positiv EBITDA på 0,5 millioner kroner for de ni første månedene i 2020.

- Selv om de rapporterte tallene for 2019 viser en omsetningsnedgang fra året før, hadde vi en underliggende positiv vekst i form av økt ordreinngang og en betydelig økning i ordrereserven. Så langt i år har vi en liten nedgang i omsetningen som relateres til korona-situasjonen. Likevel har vi klart å snu til positivt EBITDA i årets ni første måneder og jobber med en betydelig større liste av interesserte kunder enn noen gang tidligere, sier finansdirektør Erik Fausa Olsen i Cyviz.

Cyviz har ambisjon om å vokse mer enn 30 prosent årlig de neste årene.

- Det er en betydelig vekstambisjon, men med vår sterke portefølje av markedsledende teknologi kombinert med en solid kundebase og god underliggende vekst i markedet, mener vi det er en realistisk målsetting, sier Gylvik.

I forkant av noteringen på Euronext Growth på Oslo Børs er planen å gjennomføre en emisjon på 50 til 75 millioner kroner. Selskapet har fått inn forhåndstegninger som overstiger minimumsbeløpet.

- Pengene skal brukes til å utvikle teknologien og produktporteføljen videre, samt øke salgskapasiteten vår betydelig gjennom å ansette selgere i de mest sentrale regionene, sier Gylvik.

Den planlagte emisjonen vil prise Cyviz til over 400 millioner kroner etter gjennomføring av emisjonen.

Bookbuilding-perioden vil starter 8. desember, med forventet første noteringsdag den 18. desember 2020. Carnegie AS og DNB Markets, del av DNB Bank ASA, er selskapets finansielle rådgivere i forbindelse med noteringen på Euronext Growth, Wiersholm AS er juridisk rådgiver mens Corporate Communications er rådgiver på IR- og kommunikasjon.

For ytterligere kommentarer, kontakt:
Espen Gylvik, CEO, Cyviz, +47 913 30 644

Bilder

Om Cyviz

Cyviz
Vestre Svanholmen 6
4313 Sandnes

+47 51 63 55 80https://www.cyviz.com/

Cyviz is a global technology provider for standardized conference rooms, control rooms and experience centers. Since 1998, Cyviz has empowered the digital workforce to connect, visualize, and collaborate on their critical data. The IT-driven turnkey solutions are easy to deploy, manage and support.  Cyviz serves global enterprises and governments with the highest requirements for usability, security and quality, that engage people, encourage collaboration, and accelerate decision-making.

Følg pressemeldinger fra Cyviz

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Cyviz på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Cyviz