Curling-EM starter i dag

Våre to norske landslag reiste torsdag av gårde til Østersund, Sverige for å konkurrere om EM tittelen 2022. Både herre- og damelaget spiller i år i A-gruppen og møter dermed det beste Europa har å by på av curlinglag.
Damelaget i aksjon i NorgesCup på Stange forrige helg. Fra venstre: Mille Haslev Nordbye, Kristin Moen Skaslien, Martine Vollan Rønning. Foto: Pål Trulsen

Lag Walstad sikter mot semifinale

Herrelaget som reiser til Østersund stiller med Steffen Walstad som skip, Magnus Nedregotten som treer, Mathias Brænden er ny inn på laget som toer og vise-skip, og spiller sitt første EM, Magnus Vågberg spiller ener. Som reserve har laget med Andreas Hårstad fra Oppdal.

Under EM på Lillehammer i fjor endte herrelaget på en fjerdeplass etter tap mot Italia i bronsefinalen, da med Torger Nergård og Markus Høiberg på laget. Laget har et mål om å nå semifinalen. EM er et viktig ledd i reisen fram mot OL i 2026 som laget sikter mot.

«Jeg kjenner at det er stort å endelig få representere Norge, og det føles større enn da jeg var reserve i VM tidligere i år. Jeg er optimistisk frem mot EM, kjenner på nerver fordi det er nytt og ukjent, men det skal bli gøy!» sier Mathias Brænden som skal spille sitt første EM.

Rykket opp fra B-gruppen

Under fjorårets EM på hjemmebane leverte de norske damene et sterkt resultat og gikk seirende ut av B-gruppen. Når mesterskapet var over sto laget med ni seire og kun to tap. I årets EM er målet å beholde plassen i A-gruppen i tillegg til å kvalifisere til VM, dette krever en åttende-plass eller bedre. Laget består av Kristin Skaslien, Marianne Rørvik, Mille Haslev Nordbye, Martine Vollan Rønning og Maia Ramsfjell som reserve.

«Vi vet vi har mer inne, men det har buttet litt imot på de siste turneringene. Vi skal forsøke å finne godfølelsen og ta kamp for kamp» sier Kristin Skaslien i forkant av avreise.

Hjemmefavoritter med to på benken

Det er få som tviler på at Sverige bør regnes som gullkandidater både på herre- og damesiden. I tillegg er de på hjemmebane. Selv om begge de svenske lagene har en hver av de faste medlemmene som står over mesterskapet. Niklas Edin er ute, etter å ha operert kneet. Han må dermed se mesterskapet fra sidelinjen for første gang siden 2008. For damene uteblir Sara McManus fra laget da hun er gravid.

Herrelaget i aksjon i NorgesCup på Stange forrige helg. Fra venstre: Magnus Nedregotten, Mathias Brænden. Foto: Pål Trulsen