CUPRA viser elektriske visjoner på vei mot 2025

CUPRA drar nå duken av sine planer for veien mot 2025. Blant annet viser utfordrermerket fra Barcelona frem de to elbilkonseptene CUPRA Tavascan og CUPRA UrbanRebel, som er begge høyaktuelle for det norske markedet

På et CUPRA-arrangement tirsdag kveld viste merket frem de tre kommende elektrifiserte modellene Tavascan, UrbanRebel og Terramar i konseptutgaver, hvor de to førstnevnte er fullelektriske. Disse tre modellene blir avgjørende for CUPRAs ambisjoner om kraftig internasjonal vekst og et årlig salg på 500.000 biler i året.
I tillegg ble det under CUPRA-arrangementet gitt en sniktitt også på nye versjoner av dagens modellportefølje.

- I kveld viser vi hele porteføljen av CUPRAs neste generasjon helter, som skal lanseres innen 2025. I det tidsperspektivet skal vi levere 500.000 biler i året og fortsette fremveksten vår i nye markeder og segmenter. Det er menneskene som utgjør merket vårt, og CUPRA-klanen er virkelig klar for å realisere disse ambisjonene, sier Wayne Griffiths, CEO i CUPRA.

CUPRA-arrangementet fant sted i Terramar, Sitges, utenfor Barcelona. Det er her CUPRA ble etablert for fire år siden. I løpet av disse årene har merket utlevert nærmere 200.000 biler, og økt omsetningen fra 430 millioner euro til nærmere 2.2 milliarder euro i 2021. Planen er å fortsatt overoppfylle alle forventninger, doble salget og omsetningen, og fortsette den veldige veksten i det globale CUPRA-nettverket.

- CUPRA har fått en fremragende mottakelse i det norske markedet, og vår tro på fremtiden er ikke blitt noe mindre etter hvert som vi har fått innsikt i hva som kommer. Stikkordet for CUPRA er elektrifisering, og bilmodeller og forretningsmodeller som virkelig kan utfordre bransjen, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS.

I løpet av 2025 har merket lansert de tre nye modellene CUPRA Terramar, CUPRA Tavascan og CUPRA UrbanRebel, i tillegg til å ha fornyet dagens modellportefølje. CUPRA ble etablert som eget merke i 2018, med ambisjoner om å utfordre status quo i bransjen. Merkets første helt egenutviklede modell ble CUPRA Formentor, før fullelektriske CUPRA Born kom på veien. Innstillingen og tilnærmingen til hva CUPRA skal være, og hvor bilbransjen skal, er vel så viktig som modellene for CUPRA.

- CUPRA-klanen jobber utrettelig etter det som er våre ledestjerner: Disruptiv tilnærming, opprørstrang og evnen til å tenke nytt, sier Antonino Labate, direktør for strategi og forretning i CUPRA.

Med dette som utgangspunkt har CUPRA nå vist hva som kommer fra merket i årene fremover, med håndfaste bevis i de tre konseptmodellene Tavascan, UrbanRebel og Terramar.

CUPRA Tavascan

Denne modellen blir en personfisering av CUPRAs visjoner for en elektrisk fremtid når den lanseres i 2024. Løftet er at den produksjonsklare utgaven skal levere på de forventningene konseptbilen skapte allerede i 2019.

CUPRA UrbanRebel

I 2025 kommer CUPRA med enda en fullelektrisk modell, når UrbanRebel lanseres. Som navnet indikerer blir dette en urban og rebelsk elbilmodell som med følelsesladd design og mye kraft virkelig utfordrer de tradisjonelle metodene i bransjen. Bilen får fremhjulsdrift og bygges på Volkswagen-gruppens MEB-plattform for mindre kjøretøy.

Denne modellen omtales dessuten som det største prosjektet for CUPRA i årene som kommer, utpekt som en nøkkelmodell gjennom transformasjonen til å bli et fullelektrisk merke. CUPRA leder dessuten Volkswagen-gruppens arbeid med å gjøre bærekraftig urban mobilitet tilgjengelig for flere.

Bærekraft er gjennomgående for materialvalgene i en modell som skal flytte grenser for hva som er mulig for et kjøretøy for de miljøbevisste. UrbanRebel blir 4,03 meter lang.

CUPRA Terramar

CUPRA fortsetter også sin satsing på plugin hybrid-teknologi, og Terramar blir en sporty SUV hvor design og proporsjoner virkelig bærer CUPRA-merkevaren i seg. Denne modellen skal produseres ved Audis produksjonsanlegg i Györ i Ungarn, og får rundt 100 km elektrisk rekkevidde.

CUPRA-arrangementet peker ut retningen for CUPRAs fremtid i 2025-perspektiv, og bød også på spennende hint om de fremtidige oppgraderingene av dagens modellportefølje, hvor CUPRA Born allerede vekker oppsikt på norske veier.