CUPRA skal bli helelektriske innen 2030

CUPRA benytter den internasjonale bilutstillingen i München, IAA, til å presentere merkets fremtidige elektriske visjoner. Den nye studien «CUPRA UrbanRebel Concept» ble vist for første gang i forbindelse med før-åpningen av «City Garage» i München.
  • «CUPRA UrbanRebel Concept» ble vist for første gang i en før-åpning av «City Garage» i München
  • – Vi skal lansere en urban bil på denne plattformen først som CUPRA, siden det er et merke som sikter mot full elektrifisering, sier Wayne Griffiths, CEO for CUPRA
  • De første eksemplarene av CUPRA Born er nå produsert i Zwickau
  • CUPRA utvider sitt globale forhandlernettverk med den nye «City Garage» i München, og Milan, Madrid, Rotterdam, Lisboa og Berlin vil følge etter.

– Vår nye elektriske æra starter her. Ambisjonen vår er å bli et helelektrisk merke innen 2030. I år lanserer vi CUPRA Born, CUPRA Tavascan vil komme i 2024, og vår neste modellserie vil bli inspirert av «CUPRA UrbanRebel», sier Wayne Griffiths, direktør for CUPRA.

Siden CUPRA sikter mot å bli helelektrisk, blir også dette det første merket som vil lansere en urban elbil på denne nye plattformen.

Den kommende urbane elbilen er en strategisk pilar for selskapet, forteller Griffiths. SEAT S.A. spiller en hovedrolle i utviklingsarbeidet innad i Volkswagengruppen. SEAT S.A. utvikler bilene i den nye familien av elbiler, Volkswagen utvikler plattformen, mens CARIAD utvikler programvaren. Målet er å produsere mer enn 500 000 biler per år fra 2025 i Spania, for flere merker i Gruppen.

–  CUPRAS ambisjoner og visjoner er som skapt for det norske markedet. CUPRA Norge er i dag 100% ladbart, og vi skal kun selge ladbare modeller. Vi nærmer oss markedsintroduksjonen av vår første elbil, CUPRA Born - en MEB-basert kompaktmodell som leverer på alt det du forventer fra en elbil i segmentet, men som samtidig skiller seg ut fra mengden. Den neste bilen ut er den elektriske SUVen Tavascan, og med visningen av UrbanRebel Concept nå, er det utvilsomt mye å glede seg til fra CUPRA i årene som kommer. CUPRA er et merke du kommer til å legge merke til, sier Ole Kristian Ågotnes, Direktør for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS.

Med utgangspunkt i dette prosjektet, har selskapet satt opp den ambisiøse planen «Future: Fast Forward». Hovedelementet i denne planen er produksjonen av de urbane elbilene i Spania, som vil bli en drivkraft for å omstille den spanske bilindustrien – som er den nest største i Europa.

Eksponentiell vekst

På før-åpningen forklarte Griffiths hvordan CUPRA fortsetter å vokse over alle forventninger. Fra lanseringen for tre år siden, har det ukonvensjonelle utfordrermerket solgt mer enn 100 000 biler. Formentor har vært en sterk bidragsyter til suksessen. Hittil i år står den alene for to tredeler av salget. Veksten sammenlignet med samme periode i 2020 er tresifret.

Merket har også overgått internmålet om å nå en omsetning på én milliard euro i 2021. CUPRA har fått en solid fotfeste i europeiske markeder som Tyskland, Spania, Storbritannia, Italia og Frankrike, men også i land som Mexico, Israel og Tyrkia.

En ny «City Garage» i München

På samme måte som «CUPRA Garage» på Harbiz torg på Skøyen i Oslo, er det nå også etablert en «City Garage» i München.

Nå åpner vi en ny «City Garage» i Miliano. Madrid, Rotterdam, Lisboa og Berlin følger like etter. Vi planlegger også å åpne en i Sydney i 2022. Målet vårt er å bli et globalt merke. Derfor bygger vi et sterkt internasjonalt nettverk, og vil lære opp mer enn 1 200 «CUPRA Masters» innen 2022, forteller Griffiths.

Born bli starten på en ny generasjon

CUPRA har startet produksjonen av sin første helelektriske bil i Zwickau-fabrikken i Tyskland. Her føres CUPRA’s DNA over i en ny generasjon, som vil vise at kjøreglede og elektrifisering er en perfekt match.

CUPRA Born bringer utstråling og kjørefølelse til elbiler. Designet er inspirert av El Born-kvartalet i Barcelona.

CUPRA Born vil også markere starten på transformasjonen av selskapet, og starten på CUPRA’s elektriske produktoffensiv. Med denne bilen er målet at CUPRA skal utgjøre 20 % av det totale SEAT-salget. CUPRA Born blir lansert i november, og vil være en kickstart for en ny distribusjonsstrategi og kundeopplevelse, sier Griffiths.

CUPRA Born vil også bidra til at selskapet oppfyller de europeiske målene for CO2-utslipp. I tillegg vil den være en døråpner inn i de mest elektrifiserte markedene internasjonalt – som Norge. Bilen vil utvide CUPRAS kundegrunnlag, og vil bli tilbudt i en abonnementstjeneste til en fast månedspris.

Rebell for en elektrisk æra

Lanseringen av «CUPRA UrbanRebel Concept» viser den den mest radikale tolkningen av en urban elbil. Bilen er planlagt lansert i 2025. Bilen er konstruert som en elbil fra grunnen av. Produksjonsmodellen vil kombinere slående design med forbløffende dynamikk, og vil bli basert på en kort versjon av Volkswagengruppens MEB-plattform.