CUPRA offisielt i Norge

CUPRA er nå offisielt lansert og på plass i Norge. Med prisene klare for deres første egenutviklede og -designede bilmodell CUPRA Formentor åpner salget gjennom merkets norske nettside.

Ambisjonene for CUPRA i Norge er å utfordre status quo i bilbransjen, i tillegg til å bli lagt merke til på norske veier med engasjerende design og kjøreegenskaper.

– Du kommer kanskje ikke til å se en CUPRA på et hvert gatehjørne, men de du ser kommer du til å legge merke til, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for CUPRA i Harald A. Møller AS.

CUPRA-satsingen i Norge blir elektrisk, digital og satt opp for å lett kunne tilpasse seg etterspørsel og endringer i markedet.

– CUPRA representerer en enormt spennende mulighet for oss i Norge, og alle modellene vi henter fra Barcelona er elektrifiserte. I tillegg blir salget heldigitalt og vi tilbyr hjemlevering på døra til kundene. Vi skal utfordre de konvensjonelle måtene å kjøpe, eie og bruke bil på, og det gjør vi med et bilmerke som virkelig gjør at du også står ut på veien, sier Ågotnes.

CUPRA er et ungt merke, som har overoppfylt alle forventninger på bare tre år.

CUPRA-navnet springer ut fra motorsport-referansen Cup Racing, noe som synes tydelig i deres første helt egenutviklede og -designede modell CUPRA Formentor. Den nådde helt til finale-heatet i den nylig avholdte Car of the Year-kåringen, og er nå på plass i det norske markedet. Her lanseres den som ladbar hybrid, og snart følges den av helelektriske CUPRA Born som skal presenteres snart. Den bygges på Volkswagen-gruppens MEB-plattform.

– CUPRA Formentor er en perfekt merkevarebygger for oss, med det distinkte CUPRA-designet synlig fra alle vinkler. Så følger vår første fullelektriske modell, og CUPRA Born har et stort potensial til å treffe veldig godt i vårt marked. Vi ser frem til å kunne dele enda mer informasjon om Born om kort tid. CUPRA er for de som elsker å kjøre bil og kjøreopplevelser, og som ikke nødvendigvis vil ha den samme bilen som naboen, sier Ågotnes.

CUPRA Formentor er nå tilgjengelig for bestilling via cupraofficial.no. I Norge blir SUV-coupéen tilgjengelig som e-HYBRID med 204 eller 245hk, og en elektrisk rekkevidde på inntil 59 kilometer. Med elegante og markerte linjer, en dynamisk hekkspoiler, avrundet front og ekstra store luftinntak står den ut på veien. I tillegg blir den tilgjengelig med ekstrautstyr som ikke har vært hverdagskost i denne klassen tidligere.

Prisene starter på kroner 399.000,- inkludert hjemlevering i Oslo for varianten med 204 hk, og fra kroner 420.000,- for varianten med 245 hk. Her finner du mer informasjon om priser og utstyr: https://www.cupraofficial.no/biler/cupra-range/formentor.html

– Dette er en modell som virkelig viser hva som bor i CUPRA, og det er mye kjøreglede vil tilbyr for denne prisen. Den pakken vi forbereder for det norske markedet kommer til å bli attraktiv for veldig mange, sier Ågotnes.

I anledning norgeslanseringen viser CUPRA også frem sitt nye showroom, CUPRA Garage, i Harbitzallén i Oslo. Inntil videre holder det stengt, på grunn av de gjeldende covid-19-restriksjonene. Men CUPRA er uansett bare noen tastetrykk unna for alle som er nysgjerrige på den nye merkevaren.

– Det er nettbutikken vår som er navet vårt og vår hovedplattform for å møte kundene våre i Norge. Her kan man enkelt velge modell, utstyrsnivå, tilbehør og dessuten komme i direkte kontakt med oss. Så kommer vi hjem til kunder med bilen levert på døra, sier Ågotnes.

Nylig ble det bekreftet at merkets helelektriske konseptbil CUPRA Tavascan skal lanseres som produksjonsmodell, og dermed bygger den ytterligere ut den elektrifiserte modellporteføljen til merket som nå er på plass i Norge. Internasjonalt opplever FC Barcelonas bilsamarbeidspartner også medvind, og det er et offensivt merke som nå ankommer Norge.

Offensiviteten knyttet til elektrifisering illustreres også tydelig gjennom CUPRAs satsing på Extreme E, et løp som tar e-racing til noen av de mest avsidesliggende stedene på planeten. Målet er å promotere nullutslippsteknologi, samtidig som man demonstrerer ytelsen til helelektriske SUV-er under ekstreme forhold.

CUPRA har sitt hovedsete i Barcelona. I Norge er det importør Harald A. Møller AS som skal ta bilene ut i markedet.