CUPRA Born: Nye impulser til et elektrifisert marked

Fullelektriske Born setter utfordrermerket CUPRA på kartet i det norske bilmarkedet. Kombinasjonen av sylskarpt design, ytelse og teknologi gjør at norske bilkunder virkelig kan stå ut på veien også når de kjører elektrisk.

Borns dynamiske design viser tydelig CUPRAs racing-gener. Med racing-seter, eller bøtteseter på godt norsk, elektronisk stabilitetskontroll (ESC Sport) og progressiv servostyring som standard, og mulighet for adaptivt sportsunderstell (DCC), e-Boost-funksjon, sportsratt med satelittknapper, og brede hjul med 20-tommers lettmetallfelger, forsterkes dette inntrykket.

– Det er ingen overdrivelse å si at vi har gledet oss til å introdusere CUPRA Born for det norske markedet. Bilen i seg selv, kombinert med prisen og våre fleksible løsninger for kundene, gjør at vi virkelig får slagkraft som utfordrer, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS.

Etter sommeren åpnes det for bestilling i Norge. Norske priser for CUPRA Born er snart klare, og importør Harald A. Møller AS estimerer en fra-pris på rundt 270.000 kroner, inkludert levering hjem på døra til kunder. Norske kunder kommer også til å få muligheten til å abonnere på bilen gjennom Born Frii-produktet, som blir tilgjengelig fra salgsstart.

Det planlegges for at de første utleveringene til norske kunder begynner til høsten.

CUPRA Born får en WLTP-rekkevidde på inntil 548 km, og kommer med tre ulike batterialternativer, 45kWh, 58 kWh og 77 kWh (netto). Det innebærer rekkevidde fra rundt 340 kilometer for det minste batteriet til 540 kilometer for det største. Bilen er forberedt for ladehastigheter inntil 125kW. Det betyr at et ladestopp på bare syv minutter kan gi en ekstra rekkevidde på inntil 100 kilometer, og at Born kan lades fra fem til 80 prosent på en drøy halvtime. De ulike alternativene tilbyr mellom 150 og 204 hk, og toppmodellen med 228 hk blir tilgjengelig med e-Boost-funksjonen.

Norske kunder kan fra tirsdag 25. mai sikre seg pole position før salgsstart, ved å registrere seg på den norske First Born-løsningen som nå åpner på cupraofficial.no. Denne løsningen er et uforpliktende og kostnadsfritt tilbud til kunder som ønsker å være først ute når den digitale CUPRA-butikken åpner for bestillinger av Born.

– CUPRA Born er en perfekt modell for et norsk marked som trenger nye impulser. Elektrifisering av bilmarkedet må ikke være ensbetydende med et uinteressant marked, og med Born utfordrer vi status quo både ute på veien og i måten du kan kjøpe, eie og bruke bilen på, sier Ågotnes.

CUPRA Norge forventer stor interesse for merkets første elbil, som er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. Det er bakgrunnen for at man lanserer First Born, en uforpliktende og kostnadsfri løsning for kunder som ønsker å få tidligst mulig tilgang til å bestille bilen. Når det åpnes for bestilling, kan kundene velge mellom vanlig kjøp, leasing eller den mer fleksible abonnementsløsningen Born Frii.

– Vi har hatt stor suksess med abonnementsløsningen for søstermerket vårt tidligere, og forventer at mange ønsker å kombinere en slik abonnementsløsning med CUPRA Born. Derfor åpner vi allerede nå for at de mest interesserte kan registrere interessen for Born, uten kostnad eller forpliktelser, sier Ågotnes.

CUPRA Born er 4322mm lang, 1809mm bred og har en akselavstand på 2767mm, en størrelse som kombinerer god innvendig plass med dynamiske kjøreegenskaper. Born blir tilgjengelig i seks forskjellige eksteriørfarger, blant annet Aurora Blue og Vapor Grey.

Fremover kommer det mer konkret informasjon om salgsstart i Norge, priser, abonnementsløsningen Born Frii og tidslinjen frem utleveringer til norske kunder. De som nå tegner seg opp på den norske First Born-løsningen, får tilgang til å bestille bil først.

– Som en utfordrer i markedet kan jeg ikke tenke meg et bedre verktøy enn CUPRA Born i kampen mot status quo i bransjen. Med en fullelektrisk modell som vekker oppsikt kan vi introdusere enda flere for hva vi i CUPRA står for, og vi ser at digitale salgskanaler, hjemlevering og abonnementsløsninger er noe som appellerer. Og så ser vi allerede tegn til at CUPRA Born også appellerer til mange, sier Ågotnes.