CUPRA avslører navnet på sin urbane elektriske bil på Automobile Barcelona

Martorell, 11-05-2023 - CUPRA og SEAT er tilbake på Automobile Barcelona, og viser frem sine nyeste innovasjoner og sitt sterke engasjement for utviklingen av elektriske kjøretøy og Barcelona. I løpet av den første dagen på messen bekreftet Wayne Griffiths, CEO for SEAT og CUPRA, navnet på merkets kommende urbane elektriske bil, CUPRA Raval. Navnet er en hyllest til Raval-nabolaget i hjertet av Barcelona.
  • Tidligere vist under navnet som CUPRA UrbanRebel, vil CUPRA Raval produseres i Martorell fra 2025
  • SEAT S.A. kunne også vise til det beste første kvartalet i sin historie, med et driftsresultat på 144 millioner euro, drevet av CUPRAs vekst
  • CUPRA Raval er en invitasjon til en ny generasjon bilkjøpere som ser etter noe annerledes: en urban, rebelsk og 100% elektrisk bil
  • CUPRA viste også frem Tavascan og den digitale konseptbilen DarkRebel til publikum for første gang på Automobile Barcelona

"Raval er en av de mest overraskende delene av Barcelona. Og vi er stolte av at vår fremtidige urbane elektriske bil vil bære nabolagets navn. Akkurat som vi gjorde med CUPRA Born, ønsker vi nå å uttrykke essensen av Raval og fortsette å inspirere verden fra Barcelona," forklarte Wayne Griffiths.

Det beste første kvartalet i historien

SEAT S.A. kunngjorde navnet på sin fremtidige CUPRA-modell samtidig som de annonserte det beste første kvartalet i selskapets historie. Mellom januar og mars leverte selskapet et rekordhøyt driftsresultat på 144 millioner euro, en forbedring på 139 millioner euro sammenlignet med første kvartal i fjor, og en omsetning på 3,6 milliarder euro, som representerer en økning på 48% sammenlignet med de første tre månedene av 2022. Disse historiske tallene er takket være CUPRA, som driver veksten i SEAT S.A.s økonomiske resultater.

Siden lanseringen i 2018 har CUPRA solgt mer enn 300 000 biler, og har dermed overgått alle forventninger. I 2022 nådde merket en omsetning på 4,4 milliarder euro, 40% av SEAT S.A.s totale omsetning, og ble med det et av de raskest voksende merkene i Europa og Spania.
Årets tall er også positive, med 46 600 enheter solgt i løpet av første kvartal 2023, 83% mer enn i samme periode i 2022.

Bil for en ny generasjon

«CUPRA Raval er ikke bare nok en bil. Det er en invitasjon til en ny generasjon som forventer noe bedre. En urbant, rebelsk og 100% elektrisk bil, med sin egen karakter, tett knyttet til Generasjon Z.», sa Wayne Griffiths.

Mer enn et navn

CUPRAs kobling til Barcelona, og spesielt til Raval, går utover å bare navngi noen av modellene sine etter byens nabolag.

«CUPRA ønsker å være en drivkraft for endring i nabolaget. Av denne grunn snakker vi allerede med institusjoner og organisasjoner i Raval for å fremme tiltak som vil hjelpe unge mennesker», la Griffiths til.

CUPRA Raval vil bli produsert på SEAT S.A.'s hovedkvarter i Martorell. SEAT S.A. skal fremover investere 3 milliarder euro i å transformere Martorell-anlegget fra å produsere fossile biler slik at det i 2025 kan produsere elektriske biler fra 2025 basert på Volkswagens MEB Small-plattform. Utviklingen av Volkswagengruppen nye linje med små elbiler ledes også av SEAT S.A.

"For oss i Harald A. Møller er det veldig spennende å samarbeide med en fabrikk som har høye ambisjoner og flere spennende modeller, godt egnet for det norske markedet, på vei de neste årene. Vi gleder oss til å kunne dele mer detaljer om CUPRA Raval i tiden fremover" sier Joachim Næss, kommunikasjonssjef for CUPRA Norge

Drømmen som ble virkelighet

CUPRA viste også CUPRA Tavascan, merkets første 100% elektriske SUV, for publikum for første gang på Automobile Barcelona. Modellen hadde premiere i Berlin 21. april.

«Dette er en drøm som går i oppfyllelse. Den startet for fire år siden på IAA Frankfurt Motor Show og ble endelig ble avduket for noen få dager siden på vårt Exponential Impulse-arrangement. CUPRA Tavascan er en av våre nye helter for en ny æra. -Drømt, designet og utviklet i Barcelona», sa Griffiths.

Også i Norge har lanseringen av CUPRA Tavascan blitt lagt godt merke til. Ole Kristian Ågotnes, direktør for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS kan fortelle at de første kundehenvendelsene hadde kommet inn allerede før lanseringeventet i Berlin var omme.

Digital konseptbil

CUPRA DarkRebel, merkets digitale showbil, ble også vist for publikum på Automobile Barcelona. «Dark Rebel er den ultimate tolkningen av CUPRAs design for fremtiden. Med DarkRebel ønsker vi å vise at fremtidens elektriske biler kan være sexy og provoserende», sa Jorge Diez, designsjef for CUPRA.

Hittil har mer enn 100 000 brukere allerede konfigurert sin DarkRebel gjennom en digital konfigurator. Designene deres vil påvirke den fremtidige fysiske versjonen av showbilen som kan bli en virkelighet veldig snart

CUPRA er det raskest voksende bilmerket i Europa. Utfordrermerket i Volkswagen-konsernet har utlevert over 300.000 biler siden 2018. Fra sitt hovedsete i Barcelona har CUPRA allerede utviklet flere prisvinnende modeller, og med en kompromissløs tilnærming til design har merket også vunnet den høythengende Red Dot Award i kategorien industridesign. I Norge er det Harald A. Møller AS som representerer merket, noe som også innebærer tilgang til et solid servicenettverk for norske CUPRA-kunder.