Cruisefeberen øker

Nordmenns interesse for cruise blir bare større, og hos Apollo er salget hittil i år opp 10 prosent sammenliknet med fjoråret. Cruise i Middelhavet og skjærgårdscruise er det som øker mest, men stadig flere legger også ferien til Karibia!

- Den økte interessen handler nok mye om at det er blitt enklere både å bestille og reise på cruise. Apollos cruisepakker inkluderer både flybilletter, hotellovernattinger og cruise – og man velger selv hvor mange dager i forveien man vil reise. Dette har gjort at flere får øynene opp for reiseformen, sier Tonje Løkaas Fossum, Markedssjef i Apollo.

Hit reiser vi

Hos reisearrangøren er salget av cruisereiser hittil i år opp 10 prosent, og det er hovedsakelig par og tenåringsfamilier som lokkes til havs. Derfor er det kanskje ikke så rart at cruise i Middelhavet er det som øker mest, med Barcelona som den mest populære avreisehavnen.

- Nordmenn elsker Middelhavet og Barcelona er den letteste byen å fly direkte til fra hele landet. I tillegg er det herfra Allure of the Seas vil seile fra neste sommer – familienes cruisefavoritt. Skipet er blitt nyrenovert for imponerende 1,4 milliarder kroner og mange er tidlig ute med å sikre seg drømmeferien om bord, forteller Fossum.

Stadig flere får også øynene opp for cruise i Karibia. De siste tre årene har Apollo hatt en økning på 50 prosent i salget av cruiseferier til strandparadis som Aruba, St. Marteen og Mexico. Blant de største nyhetene finner man endelig sommercruise fra New York, og ikke minst luksuriøse Celebrity Edge, som seiler fra Fort Lauderdale i vinter.

- Celebrity Edge er skipet for livsnytere, designelskere og matentusiaster. Her har man virkelig gått all in for å løfte hele cruiseopplevelsen, både med tanke på komfort, service og teknologi. En drøm for voksne og tenåringsfamilier! sier Fossum.

Øyhopping i Kroatia

Det er derimot ikke bare store cruise som frister. Etterspørselen rundt Apollos unike skjærgårdscruise i Kroatia fortsetter å øke. Totalt er salget opp 20 prosent sammenliknet med fjoråret, som igjen hadde en økning på hele 50 prosent mot året før.

- Kroatia er en desidert feriefavoritt og skjærgårdscruise er den ultimate måten å oppleve landet på. Her bor man på lekre yachter og får god tid til og utforske de vakreste øyene i landet, samtidig som det legges opp til badestopp i Europas klareste badevann. Tilbakemeldingene fra gjestene våre er utelukkende positive, sier Fossum.

Skjærgårdscruisene i Kroatia starter i Split. Derfra seiler man videre til blant annet Hvar, Brac, Dubrovnik og Makarska. Det er også mulig å kombinere skjærgårdscruise med en uke i Makarskas Riviera.

- Salget av neste års skjærgårdscruise har akkurat startet, men det går fort unna. Drømmer man om og utforske Kroatia til sjøs lønner det seg med andre ord å være rask - de mest populære yachtene og datoene selges alltid ut først, tipser Fossum.

Les mer om Apollos cruisetilbud her