Cruiseeventyret som startet i Norge: Ny dokumentar om Norwegian Cruise Line

Norwegian Cruise Line (NCL) lanserer en ny dokumentar på sin TV-kanal «Embark with NCL - Om bord med NCL". De tre episodene tar for seg rederiets fortid, nåtid og fremtid. Serien gir et unikt innblikk i selskapets norske historie, og vi blir kjent med grunnlegger, pionér og skipsreder Knut Kloster. Den visjonære og innovative nordmannen startet med cruise fra Miami til Karibia 19. desember 1966, og satte dermed standarden for en hel cruiseindustri.
Skipet MS Sunwards var starten på cruiseeventyret Norwegian Cruise Line. Dette skipet var det aller første skipet i rederiets flåte, og første seiling gikk til Gibraltar.

Bare noen få uker før NCL sitt nyeste skip, Norwegian Prima, døpes i Reykjavik presenterer rederiet dokumentarserien «The Evolution of Innovation». Over tre episoder får vi et innblikk i Norwegian Cruise Line sin 55 år lange historie. Fra den spede begynnelsen i 1966 da NCL, som verdens første rederi, startet med cruise fra Miami til Karibia  og frem til i dag med lanseringen av Norwegian Prima i Reykjavik i august i år.

Intervju med Knut Klosters datter

Dokumentaren tar oss med på en historisk reise med blant annet arkivopptak og intervjuer som aldri tidligere har vært vist. Det er blant annet intervju med Knut Klosters yngste datter, Kristen Kloster Aasen, som forteller levende om sin visjonære far og selskapets første år. I tillegg til historiske tilbakeblikk som viser MS Sunward på sin aller første ferd fra UK til Gibraltar, tar dokumentaren oss med på en eksklusiv sniktitt på Prima Class. Dette er rederiets nye skipsklasse som gjenspeiler NCLs visjon for fremtidens cruise.

Helt siden 1966 har Norwegian Cruise Line satt standarden for den ultimate ferieopplevelsen. Serien The Evolution of Innovation viser selskapets pionérånd, og gir også et innblikk i vår fremtid som rederi. En fremtid som er basert på kreativitet, design og et kompromissløst engasjement for å alltid levere den beste ferieopplevelsen til våre gjester, sier Harry Sommer, President og Chief Executive Officer i NCL.

Den nye dokumentarserien er delt opp i tre deler; «History of Innovation», «The Evolution of Entertainment» og «The Future of The Cruise Experience» og kan sees her.

Bilder

Last ned bilde
Siden oppstarten i 1966 har mye skjedd om bord. Her fra en av lugarene på Norwegian Cruise Line.
Last ned bilde
Om kort tid døpes Norwegian Prima, det første skipet i den helt nye skipskategorien Prima Class til Norwegian Cruise Line.
Last ned bilde
Norwegian Prima tar cruise til nye høyder med sine evighetsbasseng, mange spisesteder og elegante, italienske design.

Om Norwegian Cruise Line

Norwegian Cruise Line (NCL) har vært trendsettende i cruiseverdenen i mer enn 50 år. Rederiet var blant annet banebrytende i bransjen med sitt konsept «Freestyle cruising» - som betyr at gjestene om bord spiser når de selv ønsker, ser show når de vil og kler seg som man ønsker.

I dag består Norwegian Cruise Line av 18 toppmoderne skip som anløper mer enn 300 av verdens mest attraktive destinasjoner. Inkludert Great Stirrup Cay, selskapets egen øy i Bahamas og selskapets eget reisemål Harvest Caye i Belize.

I 2022 lanserte NCL sitt første skip - Norwegina Prima - i den helt nye skipskategorien Prima Class. Med lanseringen av Prima hever NCL nok en gang standarden for opplevelser til havs med blant annet italienske design, evighetsbasseng, aktivitetene om bord og store uteområder.

Norwegian Cruise Line har gjestene i fokus, og holder et konstant høyt nivå med sitt brede tilbud av prisvinnende underholdning og servering om bord. I tillegg kommer et stort utvalg av lugarer og suiter - som for eksempel solo-lugarer, club balcony suiter, spa-suiter og de unike bomulighetene om bord med konseptet "The Havens by Norwegian"® - et skip-i-et-skip-konsept.

Se gjerne NCL Newsroom for mer informasjon.

Følg pressemeldinger fra Norwegian Cruise Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norwegian Cruise Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norwegian Cruise Line

Feriebudsjettet er større og flere velger den sikre All-inclusive ferien: Nordmenn planlegger å bruke 81 milliarder kroner på reiser det neste året26.7.2023 08:49:00 CEST | Pressemelding

En fersk OnePoll-undersøkelse utført for Norwegian Cruise Line viser at nordmenn planlegger å bruke ca. 81 milliarder kroner på ferier det kommende året. Det er en liten økning sammenlignet med de om lag 80 milliarder kronene vi brukte i 2019. 26% planlegger å booke en all-inclusive ferie, noe hele 44% nordmenn mener er mer budsjettvennlig. Drømmedestinasjon nummer én er Italia, mens andre søreuropeiske reisemål som Spania og Hellas følger etter på nordmenns topp-10 liste.

Topp 10: Her vil vi helst ta vinterbadet!25.10.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding

Sesongen for badeglade vinterbadere nærmer seg. Iskalde bad er en hot trend, og stadig flere bader året rundt her hjemme. Men spør man Ola og Kari hvor de aller helt vil ta vinterbadet, så kommer Karibia, Kanariøyene og Australia på topp og Norge på 10. plass, i følge en undersøkelse gjennomført av YouGov. Samme undersøkelse viser at god mat og drikke, godt vær og trygghet er det viktigste når vi skal velge reisemål, og at nordmenn aller helst vil til Australia, Karibia, Hellas eller Hawaii.

Katy Perry døper Norwegian Prima i champagne og musikk 30.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Norwegian Cruise Lines (NCL) første «Prima Class» skip er nå offisielt innviet og døpt. Dåpen fant sted i Reykjavik hvor skipets verdensberømte gudmor og prisvinnende popstjerne Katy Perry holdt konsert og døpte skipet med 2500 gjester til stede. Et av skipets første cruise går til de norske fjordene, med anløp i Oslo allerede 14. september. Deretter følger stopp i Kristiansand og Bergen, før siste stopp blir vakre Geiranger og Ålesund den 17. september.