Cruise Lines International Association (CLIA) kunngjør midlertidig stopp i cruisetrafikken i USA

Washington DC (13. mars 2020). CLIAs medlemmer vil frivillig og midlertidig stanse cruisetrafikk til og fra amerikanske havner i 30 dager, av hensyn til den pågående COVID-19 situasjonen.

- Dette er en ekstraordinær situasjon. Vår bransje har tatt ansvar for å beskytte folkehelsen i mer enn 50 år, veiledet av det amerikanske folkehelseinstituttet. Vi er stolt over å ha levert flotte ferieopplevelser for gjester, i tillegg meningsfulle jobber for et stort antall ansatte. Dette har vært en utfordrende tid. Vi håper at denne beslutningen vil gjøre oss i stand til å se fremover og komme tilbake til det normale så snart som mulig, sa Kelly Craighead, administrerende direktør i CLIA.

Den midlertidige suspensjonen trer i kraft 14. mars 2020 klokken 12.00 EST. CLIAs medlemmer er opptatt av en sikker og jevn retur av de som for tiden er ombord og blir berørt.

- Vi tar ikke lett på denne beslutningen, og vi ønsker å understreke at vi setter menneskeliv først, sa Adam Goldstein, CLIAs globale styreleder. - Fremover samarbeider vi med det amerikanske folkehelseinstituttet og andre for å forberede oss på gjenopptakelse av seilinger når det er passende.

- Cruisenæringen er opptatt av et godt samarbeid med myndighetene, særlig når vi nå står overfor nye restriksjoner og suspensjoner over hele Europa. Cruisenæringen følger anbefalinger og retningslinjer fra norske myndigheter løpende og lojalt, sa Tor Christian Sletner, vice president i CLIA Europe.

Gjester som blir påvirket av denne avgjørelsen, oppfordres til å kontakte reisebyråene eller cruiseselskapene direkte. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt press@cruising.org.

Tor Christian Sletner, Vice President i CLIA Europe. Tlf. +47 990 41 944

Om Cruise Lines International Association (CLIA) – én industri, én stemme:

Cruise Lines International Association (CLIA) er verdens største bransjeforening for cruiseindustrien, og er en enhetlig stemme og ledende autoritet i det globale cruisefellesskapet. Foreningen har 15 kontorer globalt med representasjon i Nord- og Sør-Amerika, Europa, Asia og Australasia. CLIA støtter politikk og praksis som fremmer et trygt, sikkert, sunt og bærekraftig cruiseskipmiljø for de mer enn 30 millioner passasjerene som reiste på cruise i 2019. Medlemmene er verdens ledende selskaper innen hav-, elv- og spesialfartøy; et høyt trent og sertifisert reisebyråsamfunn; og cruiselinjeleverandører og partnere, inkludert havner og destinasjoner, skipsutvikling, leverandører og forretningstjenester. Organisasjonens oppgave er å være den samlede globale organisasjonen som hjelper medlemmene å lykkes ved å gå inn for, utdanne og promotere for cruisesamfunnets felles interesser. For mer informasjon, besøk www.cruising.org eller følg Cruise Lines International Association på CLIA Facebook- og Twitter-sider (@CLIAGlobal og @CLIAEurope).