Cruise Lines International Association (CLIA) hedrer globale cruise-mannskap på den internasjonale dagen for sjøfolk

Cruise Lines International Association (CLIA), som representerer den globale cruisenæringen, hyller de dedikerte og hardtarbeidende sjøfolkene verden over på den tiende internasjonale dagen for sjøfolk.

FNs internasjonale dag for sjøfolk markeres hvert år den 25. juni. Årets tema er «Sjøfolk er essensielle arbeidere». Temaet er en anerkjennelse av de mange ofrene og prestasjonene sjøfolk står for.

CLIAs medlemsrederier ansetter globalt 225 000 sjøfolk. Kelly Craighead, president i CLIA, sier at cruisenæringen jobber for å tilby et høykvalitets arbeidsmiljø for sine ansatte.

-- Det hadde ikke vært mulig å tilby enestående ferieopplevelser på havet uten vårt dyktige mannskap. Derfor er vi dypt takknemlige for innsatsen til våre sjøfolk, ikke minst denne våren. Den omsorgen våre ansatte viste for passasjerene var avgjørende da alle skipene våre måtte vende tilbake til havn, etter den globale stansen i cruisevirksomhet, sier hun.

CLIAs medlemsrederier jobber døgnet rundt i samarbeid med myndigheter og havner for å sikre at cruisemedarbeidere kan vende trygt hjem.

– Selv om CLIA-rederier allerede har sikret trygg hjemreise for tusenvis av cruisemedarbeidere, har jobben vist seg å være kompleks. Den er ekstra vanskelig fordi retningslinjene varierer stort mellom hjemlandene til vår mangfoldige arbeidsstyrke. Vi stiller oss bak konvensjonen om sjøfolks arbeids- og levevilkår, og oppfordrer alle myndigheter til å gjøre det samme og hente våre verdsatte sjøfolk hjem, sier Adam Goldstein, styreleder i CLIA.

Om Cruise Lines International Association (CLIA) – en industri, en stemme: Cruise Lines International Association (CLIA) er verdens største bransjeforening for cruiseindustrien, og er en enhetlig stemme og ledende autoritet i det globale cruisefellesskapet. Foreningen har 15 kontorer globalt med representasjon i Nord- og Sør-Amerika, Europa, Asia og Australasia. CLIA støtter politikk og praksis som fremmer et trygt, sikkert, sunt og bærekraftig cruiseskipmiljø for de mer enn 30 millioner passasjerene som er anslått å reise med cruise i 2019, og er dedikert til å promotere cruise-opplevelsen. Medlemmene består av verdens mest prestisjefylte hav-, elv- og spesialfartøylinjer; et høyt trent og sertifisert reisebyråsamfunn; og cruiselinjeleverandører og partnere, inkludert havner og destinasjoner, skipsutvikling, leverandører og forretningstjenester. Organisasjonens oppgave er å være den samlede globale organisasjonen som hjelper medlemmene å lykkes ved å gå inn for, utdanne og promotere for cruisesamfunnets felles interesser. For mer informasjon, besøk www.cruising.org eller følg Cruise Lines International Association på CLIA Facebook- og Twitter-sider (@CLIAGlobal og @CLIAEurope).