COWIs elkraftekspert om ny nettleie: Ny betalingsmodell kan bidra til å øke allerede rekordhøye strømpriser

Fra nyttår møtes forbrukerne av en ny nettleiemodell som kan øke de allerede rekordhøye strømregningene. Leder for elkraft i COWI, Bjarne Tufte, mener nettselskapene burde hjelpe forbrukerne mot lavere strømbruk, fremfor å kun gi dem pisk.
Bjarne Tufte. Foto: Kristoffer Jakobsen / COWI

Vinterens høye strømregninger har for alvor gjort oss bevisste på at strømprisen varierer gjennom døgnet. Prisendringene henger ofte sammen med forbrukstoppene, som på morgenen når alle skal ha kaffe eller på ettermiddagen når induksjonsplata går på.

– Folk må ikke bare møte økte strømregninger når vi elektrifiserer samfunnet. Ny nettleie må følges av teknologi som gir hjelp til mindre og smartere strømbruk, sier Bjarne Tufte, leder for Kraftnett i COWI.

Nå står en ny modell for nettleien på trappene. Prisen vil fra nyåret beregnes ut fra såkalt månedsmaks, altså det høyeste strømforbruket du hadde i løpet av en time. Dermed kan en time med ubetenksom oppførsel heve prisen på nettleien din for hele måneden. Målet er altså atferdsendring og ikke økte inntekter til nettselskapene, men Tufte mener at det i praksis ikke vil fungere optimalt.

– Skal vi lykkes med elektrifiseringen av samfunnet og en grønn omstilling, er det avgjørende med folks tillit. For en forbruker er det vanskelig å holde god oversikt over forbruket på egen hånd. Det finnes flere grep nettselskapene bør ta for å hjelpe oss, fortsetter en engasjert Tufte, som har 30 års erfaring i kraftbransjen.

Oran Viriyincy / Creative CommonsFoto: Oran Viriyincy / Creative Commons (lisens)

Eksperten fra COWI foreslår tre grep for å hjelpe forbrukerne:

1. Ta i bruk smartteknologi som hjelper oss å ta gode forbrukervalg

Det vil være positivt at norske forbrukere tenker mer over forbruker sitt. Samtidig etterlyses det en tydeligere veiledning og hjelp fra nettselskapene og myndighetene.

I dag møter forbrukerne strømselskapene og andre aktører som smarthus-selskaper i ulike apper. De gir forbrukerne informasjon om forbruket av strøm, men appene varsler ikke når man nærmer seg en effekttopp. Med den nye modellen for nettleie hjelper det ikke med beskjed dagen etter. Da har nettleien allerede har blitt dyrere for hele måneden.

– Teknologiene finnes og kan raskt tas i bruk. Jeg tror flere aktører vil gjøre dette snart, men det er fortsatt nettselskapene som krever inn nettleien. Dermed burde også de være mer offensive på vegne av forbrukerne, sier Bjarne Tufte.

Den norske selskapsstrukturen rundt strøm er komplisert, men slik det er lagt opp nå tjener nettselskapene mer hvis andre aktører sin veiledning mislykkes, ifølge Tufte. Spørsmålet er om forbrukernes mål om lavere strømregning er godt nok samkjørt med samfunnets mål om smartere og lavere forbruk.

2. Effektivisere bruken av strømnettet

– La oss ikke glemme hva den egentlige utfordringen er. Vi har behov for å øke kapasiteten i strømnettet hvis Norge skal elektrifiseres. Men en slik utbedring tar tid og krever store investeringer. Inntil de store grepene er på plass, må nettselskapene ta i bruk teknologi som sikrer at det strømnettet vi har utnyttes mer effektivt, sier lederen for Kraftnett i COWI.

Arbeidet er startet på de større overføringslinjene, men dette kan også installeres på de mindre linjene i strømnettet. Batteribanker kan tas i bruk for å utjevne de høyeste effekttoppene. Da unngår man å belaste forbrukernes strømregning unødvendig.

3. Nettselskapene må ta ledertrøya på

– Både forbrukerne og nettselskapene er egentlig i samme båt. Vi må rett og slett sløse mindre strøm. Dette vil redusere behovet for investeringer i strømnettet og nettleien trenger ikke øke unødvendig.

– Vi får mer igjen for hver krone investert, som er god samfunnsøkonomi. Samtidig er det bra for forbrukerne og helt nødvendig for å lykkes med en grønn omstilling. Jeg savner at nettselskapene tar en mer offensiv rolle enn i dag, avslutter Bjarne Tufte.

Bjarne Tufte. Foto: Kristoffer Jakobsen / COWI
Foto: Oran Viriyincy / Creative Commons