COWI vinner tildeling av akustikk på Nasjonalteatret

COWIs akustikere har, i samarbeid med verdensledende Kahle Acoustics, fått i oppdrag å rehabilitere akustikken i en av Norges aller viktigste kulturinstitusjoner.
Foto: Макс Вальтер / Wikimedia Commons

Seksjonsleder for akustikk i COWI midt/nord, Svein Folkvord, blir oppdragsleder for det prestisjetunge og kompliserte oppdraget med blant annet å få Ibsen og co. tydelig ut til Nationaltheatrets publikum.

– Vi er to utøvende musikere i teamet, og Statsbygg la faktisk også vekt på at det var utøvende musikere med. Eckhard Kahle, som er leder og stifter av Kahle Acoustics i Brüssel, er et verdensnavn på romakustikk i opplevelsesarealer. Firmaet hans står blant annet bak akustikken i store konsertsaler i som Geneve, Lucerne og her hjemme i Stavanger konserthus. Dette var veldig viktig for at vi skulle vinne anbudet, forteller Folkvord.

Krevende vernebestemmelser

Rehabiliteringen av akustikken i Nationaltheatrets to saler er en del av et større rehabiliteringsprosjekt for å kunne drive hva Folkvord kaller for "moderne teatervirksomhet".

– Det som er krevende er vernebestemmelsene. Man må finne løsninger som ikke bryter med eksisterende design. Dette er ikke noe problem når vi bygger nytt, men når man har med denne typen gamle bygg å gjøre, er det krevende. Her er Kahle sitt firma erfarne, og har gjort flere prosjekter på hva de kaller "historiske renoveringer" av eldre teatre. Det viktige i dette arbeidet er hvordan vi får teksten og lyden ut til publikum.

Utbedring av romakustikken i en konsert- eller teatersal betyr blant annet endringer av egenskapene til deler av himling og vegger. Noen steder vil man installere reflekterende flater for å endre lydutbredelse, andre steder vil man installere en større andel av lydspredende eller lydabsorberende flater.

– I en ny sal kan diskusjonene om overflatebehandlingen være krevende nok, da våre ideer i utgangspunktet ikke alltid passer med andre fags ønsker med hensyn til estetikk og funksjon. I en eksisterende sal, der man ikke har mulighet til å gjøre endringer på det visuelle preget, vil dette være enda mer krevende, fortsetter Folkvord.

Han understreker også at det er betydelig forskjell på konsertakustikk og teaterakustikk.

– I konsertakustikken er det mye mer vekt på velklang, fylde i lyden og vakker etterklang, mens i teaterakustikken handler det mye mer om teksten, det å få teksten frem til publikum med tydelighet. God gjensidig lytting i sceneområdet slik at man har god kontakt mellom skuespillerne er naturlig nok også svært viktig.

Stolt av å bidra

Det ærverdige teatret ble tegnet av arkitekten Henrik Bull i 1891, og åtte år senere åpnet teatret med sønnen til Bjørnstjerne Bjørnson, Bjørn Bjørnson, som teatersjef. Fasadene i gult maskintegl og granitt har lenge hatt et behov for rehabilitering, og Folkvord er stolt av å få muligheten til å bidra på dette historiske prosjektet.

– Det er stas å få jobbe med noe som er viktig for så mange i kulturlivet. Vi har jobbet en stund for å bygge opp et nettverk for å jobbe i dette markedet som vi ser er under utvikling. Vi anser det som et strategisk prosjekt for oss, som passer godt inn i våre ambisjoner om å styrke vår posisjon innenfor prosjektering av kulturbygg, avslutter Folkvord.

Foto: Макс Вальтер / Wikimedia Commons
Svein Folkvord fra COWI. Foto: COWI