COWI vil lage livreddende sykehusmodell

Kan BIM-modeller bidra til å redde liv på nye Stavanger universitetssykehus? Verdensmestere i BIM-modellering Kristoffer Tungland og Torgeir Fadnes i COWI forklarte hvordan dette kan bli mulig under Nordic Edge Expo-konferansen i Stavanger.
Fra venstre: Prosjektdirektør Kari Gro Johansen (SUS2023), BIM Manager Torgeir Fadnes (COWI), BIM Manager Kristoffer Tungland (COWI), Derek Wright (Signify), forretningsutvikler  Haavard Tufta (COWI). Foto: COWI / Kristoffer Jakobsen
Fra venstre: Prosjektdirektør Kari Gro Johansen (SUS2023), BIM Manager Torgeir Fadnes (COWI), BIM Manager Kristoffer Tungland (COWI), Derek Wright (Signify), forretningsutvikler Haavard Tufta (COWI). Foto: COWI / Kristoffer Jakobsen

Da prosjektdirektør for Stavanger Universitetssykehus (SUS2023), Kari Gro Johansen, ble utfordret av myndighetene til å bygge sykehuset mer effektivt og med høyere grad av digitalisering og innovasjon, sendte hun utfordringen videre til Tungland og Fadnes.

– I samarbeid med Nordic – Office of Architecture  har vi har brukt BIM-modellen i prosjekteringsfasen, men vi ønsker nå også å se på mulighetene til å bruke modellen i driftsfasen. Vi har fått mange gode innspill fra teknologer og potensielle brukere på hvordan dette kan gjøres. Ett praktisk eksempel er om en lege trenger livreddende utstyr raskt, som en hjertestarter. Hvis denne er utstyrt med en sensor, vil vi kunne se hvor den befinner seg i modellen og ved å trykke på en knapp finne den raskeste veien til den, forklarte BIM manager Kristoffer Tungland i COWI.

Tok grep selv

I 2018 var Tungland og Fadnes på vinnerlaget da SUS2023 nådde toppen av pallen på AEC Excellence Awards, også kjent som verdensmesterskapet i BIM-modellering. Bakgrunnen for det hele var at de selv måtte videreutvikle modellprogramvaren til Autodesk da de skulle prosjektere sykehuset.

– Vi gikk til programvareutviklerne og sa at vi trengte en programvare hvor vi kunne putte inn tverrfaglig informasjon for å kunne se helheten i prosjektet. I tillegg var vi avhengig av å få inn standardiseringsprinsippene fra byggemetoden i modellene. Autodesk hadde ikke dette i programvaren sin, så Kristoffer tok da grep selv og bygde en løsning mer eller mindre på egenhånd, fortalte kollega Fadnes.

Heldigital byggeplass

Prosjektdirektør Kari Gro Johansen snakket også om fordelene ved standardiserte løsninger for rom og bad i modellen. Når man bytter ut et element i et prosjektrom, følger alle andre rommene etter. Hun er også glad for anerkjennelsen prosjektet har fått internasjonalt.

– Vi er selvsagt stolte over å være valgt til verdens beste digitale prosjekt. Det viktigste for oss med bruk av BIM-modellen er at vi skal ha en heldigital byggeplass. Det er i seg selv ganske banebrytende, en byggeplass uten papirtegninger. Ved å bruke BIM får man svært strukturerte data, noe som er et stort poeng med bruken av modellen, uttalte Johansen.

Ideer fra brukere

I prosessen med å utnytte dataene fra BIM, hevdet Tungland og Fadnes at man måtte åpne opp for tettere samarbeid mellom teknologer, medisinske forskere og brukere. På en dialogstand under Nordic Edge Expo fikk de påfyll av ideer fra disse til hvordan man kan kunne bruke en BIM-modell i en driftsfase.

– Man kan se for seg at man kan bruke modellen til å finne frem inne i et komplekst bygningskompleks, at man bruker den til å simulere ekstreme scenarioer som legger stort press på logistikken på sykehuset. Vi må tenke på hvorfor vi i det hele tatt bygger et smart sykehus, det er ikke fordi vi vil ha en smart bygning, men fordi at de som bruker bygget skal være fornøyde med det, sa Fadnes.

BIM Manager Torgeir Fadnes og Kristoffer Tungland fra COWI Foto: COWI / Kristoffer Jakobsen
Prosjektdirektør Kari Gro Johansen  i SUS2023 Foto: COWI / Kristoffer Jakobsen
Prosjektdirektør Kari Gro Johansen i SUS2023 Foto: COWI / Kristoffer Jakobsen
Prosjektdirektør Kari Gro Johansen i SUS2023 og BIM Manager Torgeir Fadnes i COWI Foto: COWI / Kristoffer Jakobsen