COWI styrker seg på Helgeland

Som følge av økt markedsandel og et voksende marked, har COWI nå styrket seg med lokalt ansatte på Helgeland.
Foto: Getty Images

COWI er en internasjonal rådgiver med 7500 ansatte, hvorav 1300 sitter i Norge. I Midt/Nord har COWI allerede kontorer i Trondheim, Bodø og Tromsø.

Tilstedeværelsen på Helgeland er strategisk viktig, ifølge prosjekt- og markedssjef Steinar Stien.

– Vi er noen kollegaer som har flyttet opp hit, og det gjør vi for å skape en tettere oppfølging og nærhet til kundene. Jeg er selv fra Vefsn kommune og har familie her, og det er ekstra gøy å kunne bygge opp noe der man har røttene sine. Måten vi har utviklet en mer fleksibel arbeidshverdag over de siste par årene har også forenklet ønsket vårt om å rekruttere der folk er, og det er plass til flere kloke hoder hos oss på Helgeland, sier Stien.

Markedsdirektør Jørn Christen Johnsen synes det er gode nyheter med en styrket posisjon i Nord-Norge.

– I første omgang blir det ansatte innen fagmiljøet VA og kommunalteknikk vi vil ha i regionen, men vi ønsker at dette skal bli en brekkstang der våre andre fagmiljøer følger etter. Vi har en stor bredde i kompetanse, og ønsker nå å bringe morgendagens bærekraftige løsninger til Helgeland. Slik vil vi kunne bistå med utviklingen av regionen, sier Johnsen.

En region i vekst

I Mosjøen blir COWI å finne i Vækst sitt Co-workingmiljø. Det er også planer om å plassere ansatte ved Sandnessjøen, Mo i Rana, Brønnøysund og i Hattfjelldal. Det pågår nå en rekrutteringsprosess for å få flere kollegaer til de ulike lokasjonene.

– Vi er naturligvis veldig glade for å kunne være til stede her. Helgeland er en spennende region med store pågående og kommende prosjekter. Det er mye som skal skje i løpet av de nærmeste årene, sier Steinar Stien.

Han har hovedansvaret for kommunalteknikk innen markedsområdet som strekker seg fra Dovre i sør til Finnmark i nord.

– Vi har tidligere gjort mye for kommunene her, blant annet på avløpsrenseanlegg, skoler, sykehus, rehabilitering av ledninger og vei, samt prosjektering på vann- og avløp. Nå vil vi ha en enda bedre forutsetning til å fortsette det gode arbeidet, sier Stien.

Kompetanse på grønn omstilling

Av større prosjekter i regionen er det planlagt et nytt sykehus på Mo i Rana og ett i Sandnessjøen. Det er også planlagt en ny flyplass på Mo i Rana. I tillegg pågår det diskusjoner om nedleggelse av fergesamband til fordel for bygging av nye veistrekk av tunneler.

– Det er mye ny infrastruktur som skal på plass. Hele Nord-Norge er i stor endring, og det vil bli bruk for kompetansen vår i mange ulike prosjekter. Vi har for eksempel sterke fagmiljøer innen industri, og mye kompetanse som trengs i en kommende grønn omstillingsfase.

– Vi ser at det er økende krav til kunnskap om klimatiltak for industrien og i det offentlige. Her kan vi bidra med tjenester som klimagassregnskap, kunnskap på karbonfangst, livssyklusanalyser og standardiserte sertifiseringssystemer for bærekraft, som BREEAM på byggeprosjekter og CEEQUAL på anleggsprosjekter, for å nevne noe, sier Stien.

Foto: Getty Images
Steinar Stien, markedssjef i COWI