COWI samarbeider med Stavangerregionen havn om elektrifisering
At Norge er et land som er velsignet med god tilgang på energi, er det levnet liten tvil om. Likevel er det slik at mye av den fornybare energien ikke er tilgjengelig langs kystlinjen. Havneområdene har historisk sett lent seg på fossil energibruk. COWI bidrar nå med løsninger innen batteriteknologi og energilagring til elektrifiseringen av havnen.
– Utfordringene med elektrifisering av havner er tilgjengelig strømkapasitet og kostnader. Det er en dyr infrastruktur og kostbare anlegg som skal bygges. I tillegg er det plasskrevende med alt som kreves av bygg og infrastruktur. I grunn kan egentlig det meste av fartøy bli elektrifisert. Å legge til rette med landstrøm og ladestasjoner med tilstrekkelig kapasitet er en utfordring. Dette er noe vi jobber med å løse, sier Odd Bjørn Bekkeheien, daglig leder i Stavangerregionen Havnedrift AS.
Utilgjengelig energi
I forbindelse med det Enova- støttede prosjektet Elnett21 skal havnen installere ladeinfrastruktur, solceller, batterilagring og system for styring av elektriske laster. «Dumme» enkeltaktiviteter (lading, viftedrift, energiproduksjon, lagring, etc.) skal bli en del av en smart helhet med digital energistyring. Prosjektet skal sentreres i og rundt det eksisterende Utenriksterminalbygget (Fjord Line) i Risavika.
– Selve elektrifiseringen er ikke alt for komplisert, det som er utfordringen er at vi ikke har energien tilgjengelig lokalt. Da må vi se på muligheter for smarte nett hvor flere lokasjoner deler på og distribuerer energien etter behov. Vi ser også på batteribanker hvor vi kan lagre energi, og gjør nå alt dette i et pilotprosjekt for Stavangerregionen havn, sier Jørn Einar Berg, direktør for forretningsutvikling i energiseksjonen til COWI.
En internasjonal utfordring
I et EU-støttet prosjekt ved navn «TrAM», som skal sikre blå og bærekraftig vekst langs Europas havner, vil Stavanger få sin første helelektriske hurtigbåt i rute fra 2022. Det er heller ikke bare Stavangerregionen havn som møter elektrifiseringsutfordringer. Over alt i Nord-Europa er det et stort press på å elektrifisere for å kutte klimagassutslipp.
– Tyskland, Storbritannia, Sverige og Danmark har de de samme utfordringene - i tillegg til veldig mange andre land. Det er mange aktører som ønsker å se på smarte energiløsninger for å slippe voldsomme utbygginger av strømnettet. Strømleverandører har leveringsplikt, og det kan bli vanskelig å finne gode løsninger på dette i fremtiden som gjør at forbrukerne ikke sitter med for høye strømregninger når så mye skal elektrifiseres, sier Jørn Einar Berg.
Utfordringer til tross, Odd Bjørn Bekkeheien i Stavangerregionen havn ser positivt på havnenes rolle i fremtiden som energiknutepunkter.
– Per i dag kan vi levere LNG til skip fra flere av våre havneanlegg. Vi har også flere landstrømanlegg og i fremtiden kan det bli aktuelt å levere hydrogen og ammoniakk.
Smarte nett i større skala
Flere aktører er interesserte i elektrifiseringen av havnen og ser på løsninger for smartere energibruk ved bruk av en mikrogridløsning mellom flere lokasjoner.
– Vi jobber sammen med Lyse for å finne smarte styringsmodeller. I tillegg skal vi ha et mikrogrid, batterisystem og solceller. Vi håper at vi kan finne ut hvordan dette kan videreføres til andre kaiområder i havna, slik at vi kan benytte oss av denne typen løsninger i større skala. Dette er et nybrottsarbeid vi enda ikke ser konsekvensene av, sier Odd Bjørn Bekkeheien.
Nøkkelord
Kontakter
Kristoffer JakobsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99647522krjk@cowi.comBilder
Om COWI AS
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.
Følg pressemeldinger fra COWI AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra COWI AS
Denne førerløse båten sørger for at overvåkingen av fjorden i Bergen utføres utslippsfritt23.2.2024 10:15:08 CET | Pressemelding
Oppstartsselskapet Nordic USV satser på førerløse båter som kartlegger miljødata langs kysten. For COWI og Bymiljøetaten i Bergen kommune betyr det at de kan utføre overvåking av miljøtiltakene i Store Lungegårdsvann på bærekraftig og effektivt vis.
Prosjekterer nye Garnes Renseanlegg for Bergen kommune16.2.2024 12:41:03 CET | Pressemelding
I lys av de kommende EU-kravene til vann- og avløpsrensing må flere renseanlegg i Norge oppgraderes. Garnes får et nytt renseanlegg av høy kvalitet som vil imøtekomme kommunens fremtidige rensebehov.
Går i front med utslippsfrie anleggsmaskiner på RV. 50930.1.2024 08:43:16 CET | Pressemelding
Statens Vegvesen, Bjelland og COWI har inngått et samarbeid om bruk av utslippsfrie elmaskiner på RV. 509 Sør Tjora-Kontinentalvegen. To elmaskiner på over 25 tonn jobber på spreng med både masseflytting og vegbygging i det fremtidsrettede prosjektet.
Bergen kommune tar klimatilpasningsgrep: – Mange kystkommuner må sikre seg nå18.1.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
I en utredning fra COWI på vegne av klimaetaten i Bergen kommune vil rådgiverne foreslå ulike tiltak mot flom og stormflo. Målet er blant annet å beskytte umistelige kulturminner langs Bryggen.
Bergens banebrytende pionérsykehus åpner dørene14.12.2023 13:54:11 CET | Pressemelding
På Glassblokkene ved det nye barne- og ungdomssykehuset i Bergen, har ingeniørteamet fra COWI og Helse Bergen banet vei for fremtidens sykehus med sine energiløsninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom