COWI er ISO 9001-sertifisert

Sertifisering av kvalitetssystemer i henhold til ISO 9001 sikrer kvalitet i prosjekter. – Dette er godt nytt for oss og enda bedre nytt for kundene våre, sier Marius Weydahl Berg, administrerende direktør i COWI.
Marius Weydahl Berg, administerende direktør i COWI. Foto: Kristoffer Jakobsen

Sertifikatet gjelder for COWIs 20 kontorer i Norge, og DNV GL har sertifisert COWI innen alle fagdisipliner i divisjonene bygg, transport og byutvikling, og vann og miljø. Sertifiseringen gir bedre prosesskontroll, som igjen gir økt kvalitet på leveranser. Det kan være spesielt viktig i tider med utstrakt bruk av hjemmekontor.

–  Sertifisering i henhold til ISO 9001-standarden viser kvalitetsfokuset vårt og vil bidra til en ytterligere systematisk kvalitetsoppfølging. Som selskap har vi et stort sosialt og økonomisk ansvar. Avvik fra kvalitet kan i ytterste konsekvens ha følger for folks sikkerhet og liv. Målet vårt er derfor å opprettholde en kvalitetskultur i COWI hvor vi hver dag gjør de rette valgene. Når vi nå for tiden ikke sitter tett på hverandre, men på hjemmekontorer spredt utover, kan denne sertifiseringen gi en ekstra trygghet, sier Marius Weydahl Berg.

Mer effektivitet

ISO 9001 betyr tydeligere prosesser for kvalitetsledelse. Videre gjør det selskaper mer effektive. Kvalitetssjef Camilla Ditlevsen Gressnes er svært fornøyd med sertifiseringen.

– Alle er berørt av dette, men det betyr egentlig ikke så store endringer i måten vi allerede arbeider på. Vi vil se høyere krav til dokumentasjon av kvalitetskontroll og det vil bli noe tettere oppfølging av kvalitet i prosjekt og leveranser. Enda mer gledelig er det at det kan gjøre hverdagen enklere for medarbeiderne våre. Der man tidligere har måttet bruke mye tid på å dokumentere kompetanse, vil nå mye av dette ligge inne i sertifiseringen, sier Gressnes.

Ekstra trygghet

Marius Weydahl Berg levner likevel liten tvil om hvem dette er ekstra godt nytt for.

– Dette er godt nytt for oss og enda bedre nytt for kundene våre. Jeg vet at mange kunder ønsker å jobbe med ISO 9001-sertifiserte rådgivere i fremtiden, og dette er et signal til verden om at vi tar kvalitet seriøst. Vi vil aldri gå på kompromiss med målsetningen om å levere de beste tjenestene.

Kvalitetskravene i COWI finnes allerede i selskapets egne systemer, og sertifiseringen vil være forankret i disse.

Marius Weydahl Berg, administerende direktør i COWI. Foto: Kristoffer Jakobsen
Camilla Ditlevsen Gressnes, kvalitetssjef i COWI. Foto: Privat