COVID-19-pandemi medførte reduksjon i seismisk støy

Forskning publisert i tidsskriftet Science har vist at nedstengnings-tiltak for å bekjempe spredning av COVID-19 førte til 50% reduksjon i seismisk støy observert rundt om i verden tidlig til midten av 2020.

Kommunikasjonsmidler genererer støy og vibrasjoner
Ved å analysere måned-til-år lange datasett fra over 300 seismiske stasjoner rundt om i verden, viste studier at den seismiske støyen ble redusert i mange land og regioner. Dette gjorde det mulig å visualisere den resulterende "bølgen" som beveget seg gjennom Kina, for deretter å nå Italia, og rundt til resten av verden.

Redusert aktivitet

Den seismiske nedkoblingen ser den totale effekten av fysiske / sosiale nedstengnings-tiltak, redusert økonomisk og industriell aktivitet og fall i turisme og reise. Den seismiske støystille perioden i 2020 er den lengste og mest fremtredende globale antropogene seismiske støyreduksjonen som er registrert.

Studien ble gjennomført etter at hovedforfatteren, Dr. Thomas Lecocq ved Seismology-Gravimetry, Royal Observatory of Belgium, fant ut at den beste måten å takle problemet med å analysere data fra hele verden var å dele sin metode med det internasjonale seismologiske fagmiljøet. Dette startet et unikt samarbeid med 76 forfattere fra 66 institusjoner i 27 land. Studiens hovedforfattere er basert i Belgia, Storbritannia, New Zealand og Mexico.

Den publiserte artikkelen i Science kan sees her.

NGI's Steven Gibbons er en av de mange medforfatterne til artikkelen I Science. Sammen med Mathilde B. Sørensen, førsteamanuensis i seismologi ved Universitetet i Bergen hadde Gibbons en artikkel om de norske erfaringene i Aftenposten Viten 24 april i år, "Da Norge ble stille".

Kommunikasjonsmidler genererer støy og vibrasjoner