Corline Biomedical AB tecknar avtal med CRO-leverantör för fas 2-studie inom njurtransplantation och adderar leverantör av läkemedelssubstans

Corline Biomedical AB (”Corline”) har idag signerat avtal med norska bolaget Smerud, en s.k. clinical research organization (CRO), för leverans av bolagets studie RENAPAIR 02. Corline räknar med att kunna initiera de första transplantationsklinikerna i Europa under slutet av Q3 2022 och förväntar att leverans av läkemedelssubstans till studien sker under Q4 2022.

Läkemedelssubstansen Renaparin® är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation och har tidigare testats i en fas 1-studie på tre transplantationskliniker i Sverige. I studien RENAPAIR 02 kommer substansens effekt att utvärderas utifrån den primära effektvariabeln glomerulär filtreringshastighet (eGFR) tre månader efter transplantation. Totalt ingår 80 patienter i studien, varav 40 kommer att få aktiv substans och övriga utgör kontrollgrupp. 12 transplantationskliniker i Tyskland, Österrike och England deltar.

Avtalet med Smerud markerar en viktig milstolpe på väg mot patientrekrytering i studien. Innan denna kommer igång skall också Corlines ansökan om klinisk prövning (CTA) godkännas av relevanta myndigheter i Europa, transplantationskliniker initieras och kliniskt prövningsläkemedel levereras. Tidigare målbild för studiestart har varit under Q2 2022. Corline har meddelat att Covid-19 medfört störningar i leveranskedjan av läkemedelssubstansen, samt inneburit svårighet för Corline att fysiskt närvara för att minska följderna av störningarna. Sammantaget innebär detta cirka två kvartals försening i förhållande till tidplanen som tidigare meddelats. För att öka säkerheten i leveransen av läkemedelssubstansen har Corline beslutat arbeta parallellt med två leverantörer – dels Abzena i USA, dels RISE i Sverige.

VD Henrik Nittmar kommenterar
Vi har arbetat med Smerud under en förberedelseperiod och upplevt samarbetet som mycket fruktbart. Nu går vi vidare och formaliserar vår relation så att Corline kan få leverans av hela RENAPAIR 02-studien genom Smerud, med fokus på att som ett första steg leverera interimsdata efter halva studietiden. Finansieringen dit är också helt säkrad.

Liksom många andra företag och industrier idag upplever även vi utmaningar i leverantörsleden. Det är frustrerande men vi gör allt i vår makt för att hantera dem. Därför har vi beslutat att parallellt öppna upp en alternativ leverantör genom vår tidigare partner RISE i Södertälje. Detta borgar för en minimering av tiden fram till patientrekrytering. Det är samtidigt viktigt att konstatera att vår grundsyn på Renaparin® är orubbad och att leveranserna av CHS™ för Corlines medicintekniska affär inte alls påverkas av leveranssituationen för vår läkemedelssubstans.”

För mer information om Corline, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB
Telefon: +46 (0)8-121 576 90
E-post: certifiedadviser@redeye.se

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsdesignering (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Dessutom genomförs prekliniska studier inom lungtransplantation för Renaparin®. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har nyligen tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag i USA och Kanada. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.

Sampo plc’s share buybacks 28/06/202229.6.2022 07:30:00 CEST | Press release

SAMPO PLC STOCK EXCHANGE RELEASE 29/06/2022 at 08:30 am Sampo plc’s share buybacks 28/06/2022 On 28/06/2022 Sampo plc (business code 0142213-3, LEI 743700UF3RL386WIDA22) has acquired its own A shares (ISIN code FI0009003305) as follows: Sampo plc’s share buybacksAggregated daily volume (in number of shares)Daily weighted average price of the purchased shares*Market (MIC Code)14,24842.24AQEU24,42242.25CEUX8,67542.27TQEX85,16742.21XHELTOTAL132,51242.22 *rounded to two decimals On 9 June 2022, Sampo announced a share buyback programme of up to a maximum of EUR 1 billion in compliance with the Market Abuse Regulation (EU) 596/2014 (MAR) and the Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052. The programme, which started on 10 June 2022, is based on the authorization granted by Sampo's Annual General Meeting on 18 May 2022. After the disclosed transactions, the company owns in total 1,841,919 Sampo A shares representing 0.35 per cent of the total number of shares in Sampo plc. Details of ea

IMCD recognised by Sustainalytics as 2022 ESG Industry Top Performer, ranking first among traders and distributors29.6.2022 07:00:00 CEST | Press release

ROTTERDAM, The Netherlands (29 June 2022) – IMCD N.V., (“IMCD” or “Company”), a leading distributor of speciality chemicals and ingredients, was recognised by Sustainalytics as an ESG Industry Top Rated Company. With a score of 13.8 (low risk) IMCD ranks first (lowest risk) among over 180 international peers in trading and distribution. It places the company in the top seven percent of almost 15,000 companies assessed worldwide. Sustainalytics, a Morningstar company, is a globally recognised provider of ESG research, ratings and data that supports investors around the world with the development and implementation of responsible investment strategies. Its ESG Risk Ratings measure a company's exposure to industry-specific material ESG risks and how well a company is managing those risks. In March 2022, IMCD was also included in the newly launched Dutch ESG AEX index, as one of 25 companies demonstrating best Environmental, Social and Governance (ESG) practices. “We are excited and proud