Corline Biomedical AB: Imperative Care tecknar avtal om produktleveranser för 7,5 MSEK

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”bolaget”) och Imperative Care Inc (ICI) har sedan tidigare ingått avtal omfattande produktleveranser samt teknisk och regulatorisk support. Nu förlängs dessa avtal samtidigt som ICI väljer att säkerställa leveranser genom att förbinda sig att under de närmaste 15 månaderna köpa CHS-belagda produkter för minst 870 000 USD. Till detta kommer separat fakturerade supporttjänster.

Imperative Care bedriver sin verksamhet från huvudkontoret i Kalifornien, USA och bolagets mer än 250 medarbetare arbetar med produkter för att förbättra strokevård. För närvarande säljer Imperative Care katetrar, men tog nyligen in 260 MUSD för att färdigställa utvecklingen av en bred plattform av nya produkter inom strokeområdet. Det är för en av dessa nya produkter som avtalet gällande CHS™ nu förlängts mellan bolagen. Nya produkter för förbättrad strokevård är medicinskt avgörande men kan också innebära signifikanta patientrisker, bland annat genom att behandlingen i sig kan ge upphov till blodproppsbildning. CHS™-ytan har potential att reducera dessa risker och bidrar då med kritisk funktionalitet till produkten.

Corline räknar med en årlig intäkt om 35 MSEK eller mer vid en fullt ut lanserad produkt.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
”Förlängningen av avtalet med Imperative Care och de garanterade intäkterna för att säkra produktleveranser från vår produktionsorganisation är en frukt av det professionella och fokuserade arbete som Corlines medarbetare lagt ner sedan det initiala avtalet tecknades under Q4 förra året. Men det är drivet av att vår CHS-teknologi verkar ge överlägsen medicinsk nytta i riktigt krävande applikationer – tack vare utmärkta testresultat väljer ICI att göra långtgående åtaganden både i ordervärde och stora investeringar i sitt utvecklingsprogram med CHS som nyckelteknik. Detta stärker oss i övertygelsen om att CHS är en fantastisk produkt där vi förväntar oss en rejäl intäktsökning kombinerat med hög lönsamhet den närmaste tiden.

Vid frågor, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Certified Adviser
Redeye AB, Mäster Samuelsgatan 42, 103 87 Stockholm. Telefon: +46 (0)8-121 576 90. E-post: certifiedadviser@redeye.se.

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsstatus (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Dessutom genomförs prekliniska studier inom lungtransplantation för Renaparin®. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har nyligen tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.

4TEEN4 Pharmaceuticals Selects AGC Biologics to Manufacture Procizumab1.12.2021 15:03:00 CET | Press release

AGC Biologics to produce Procizumab for early and late clinical phases at company’s Chiba and Copenhagen facilities Seattle, Dec. 01, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- AGC Biologics, a leading global Biopharmaceutical Contract Development and Manufacturing Organization (CDMO), today announced a new partnership with 4TEEN4 Pharmaceuticals GmbH (“4TEEN4”) to manufacture and commercialize Procizumab. The first-in-class monoclonal antibody Procizumab offers a new approach for the treatment of life-threatening diseases related to acute circulatory failure. Under the terms of the agreement, the companies will collaborate to transfer and optimize the manufacturing process for Procizumab. AGC Biologics will manufacture the clinical trial materials at its site in Chiba and transfer to its Copenhagen facility for all late phase activities including commercialization, to support early and late clinical phases and launch readiness of 4TEEN4’s monoclonal antibody. “We look forward to partnering with 4TEEN4

Kalmar’s proven straddle carrier technology to enhance operational capabilities at Kingston Freeport Terminal, Jamaica1.12.2021 15:00:00 CET | Press release

CARGOTEC CORPORATION, PRESS RELEASE, 1 DECEMBER 2021 AT 4 PM (EET) Kalmar, part of Cargotec, has signed a contract to supply the Kingston Freeport Terminal Limited (KFTL) with four diesel-electric straddle carriers for use at their terminal in Kingston, Jamaica. The order was booked in Cargotec's 2021 Q4 order intake with delivery scheduled to be completed during Q3 2022. KFTL is a strategic transhipment hub in the Caribbean, located at the exit of the Panama Canal and the crossroads of the North/South and East/West lines. The terminal was established in 2015, and it is part of Terminal Link, a joint venture between The CMA CGM Group, a world leader in shipping and logistics, and China Merchants Port (CMP). The four Kalmar Straddle Carriers are part of a progressive fleet renewal strategy geared to improve performance and reliability in the terminal's operation. KFTL’s equipment fleet already includes Kalmar straddle carriers, reachstackers, empty container handlers and terminal tracto