Corline Biomedical AB: Europeiska patentmyndigheten avser godkänna Renaparin-patent

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”bolaget”) har i ett så kallat Intent to Grant -brev fått besked från det europeiska patentmyndigheten, European Patent Office (”UPO”), att myndigheten avser bevilja bolagets patentansökan P9346EP00. Patentansökan omfattar Corlines teknik att behandla och skydda blodkärl i organ för transplantation.

Corline utvecklar produkten Renaparin® för att förbättra njurtransplantation med målet att förebygga den ischemi-/reperfusionsskada som uppstår i upp till 40 procent av alla njurtransplantationer och som kan leda till sämre njurfunktion och i värsta fall re-transplantation. En klinisk fas 1-studie omfattande 16 patienter har nyligen avslutats där Corline konstaterar att Renaparin® funnits vara säkert att administrera i samband med njurtransplantation.

UPO meddelar att man avser bevilja bolagets patentansökan vilken omfattar den generella tekniken att skydda blodkärl med bolagets heparinsubstans. Patentet skyddar också den specifika tillämpningen att förebygga ischemi-/reperfusionsskador som kan uppstå i samband med alla typer av helorgantransplantationer. Bolaget har sedan tidigare godkända patent med motsvarande omfattning i USA och Kina.

Renaparin® är Corlines första produkt inom området organtransplantation. Som kompletterande immaterialrättsligt skydd till patent har bolaget sedan tidigare erhållit särläkemedelsstatus av både amerikanska FDA och den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA för denna indikation.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
”Beskedet att bolaget kommer beviljas patent i Europa för teknik relaterat till Renaparin® är mycket välkommet och viktigt. Patentet utgör en pusselbit i vår helhet av immaterialrättsligt skydd och tillsammans med patenten i USA och Kina, samt särläkemedelsstatus i USA och Europa, skapar det en bra grund för fortsatt utveckling och kommersialisering. USA och Europa är våra fokusmarknader för Renaparin® och patenten är också viktiga komponenter i framtida licensdiskussioner”.

Vid frågor, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Certified Adviser
Redeye AB, Mäster Samuelsgatan 42, 103 87 Stockholm. Telefon: +46 (0)8-121 576 90. E-post: certifiedadviser@redeye.se.

Denna information är sådan information som Corline Biomedical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2020.

Corline Biomedical AB arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget planerar kliniska studier inom diabetes typ 1 och njurtransplantation, för vilket Corline även har erhållit särläkemedelsstatus (”Orphan Drug”). Inom ramen för helägda dotterbolaget Corline Pharma AB utvärderas in vivo-administration av Corlines heparinsubstans och sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. De nya läkemedelskandidaterna är baserade på samma grundteknologi som de medicintekniska produkterna.

Indkaldelse til ordinær generalforsamling8.5.2024 16:15:00 CEST | pressemeddelelse

8. maj 2024 Ordinær generalforsamling i EgnsINVEST Ejendomme Tyskland A/S afholdes torsdag den 30. maj 2024 kl. 11.00 på adressen Vitus Berings Plads 5, 8700 Horsens. Indkaldelsen findes i vedhæftede fil. Med venlig hilsen EgnsINVEST Ejendomme Tyskland A/S Kontakt vedr. ovenstående kan rettes til: Ulla Sørensen, kommunikationschef, tlf. 76 25 01 54, us@egnsinvest.dk Bestyrelsesformand i EgnsINVEST Ejendomme Tyskland A/S: Knud Lomborg – 20 98 50 60 Direktør i EgnsINVEST Ejendomme Tyskland A/S: Thorkild Steen Sørensen – 76 25 01 46 Certified Adviser er: Clearwater International K/S Jakob Tolstrup Kristensen Vedhæftet fil 20240530_EI_EJD_TY_indkgenf med Bilag 1

Vaisala Corporation: Managers’ Transactions – Syrjänen, Tuomas8.5.2024 16:00:00 CEST | Press release

Vaisala Corporation Managers’ Transactions May 8, 2024, at 5:00 p.m. (EEST) Vaisala Corporation: Managers’ Transactions – Syrjänen, Tuomas ____________________________________________ Person subject to the notification requirement Name: Syrjänen, Tuomas Position: Member of the Board/Deputy member Issuer: Vaisala Oyj LEI: 743700RNDD7KU11HW873 Notification type: INITIAL NOTIFICATION Reference number: 743700RNDD7KU11HW873_20240508145954_50 ____________________________________________ Transaction date: 2024-05-08 Venue: XHEL Instrument type: SHARE ISIN: FI0009900682 Nature of the transaction: RECEIPT OF A SHARE-BASED INCENTIVE Transaction details (1): Volume: 425 Unit price: 0.00 EUR Aggregated transactions (1): Volume: 425 Volume weighted average price: 0.00 EUR More information Paula Liimatta +358 9 8949 2020, ir@vaisala.com Distribution Nasdaq Helsinki Key media vaisala.com Vaisala is a global leader in measurement instruments and intelligence for climate action. We equip our customers