Copperstone Resources lämnar in miljötillståndsansökan för Viscaria-gruvan

Kiruna 29 mars 2022

Copperstone Resources AB (publ) lämnarnu, enligt tidigare kommunicerad tidplan,in ansökan om miljötillstånd till Mark- och miljödomstolen vid Umeå Tingsrätt inför återöppnandet av Viscariagruvan i Kiruna. Ansökan innefattar Copperstonesbeskrivning och ambition om en ansvarsfull modern gruvdrift genom nyttjandet avbästa tillgängliga teknikinom brytningsverksamhetens påverkan på närmiljön, i anrikningsverket samt i transport- och logistiklösningar. Totalt omfattas ansökan av cirka 4 000 sidor och innehåller bland annat en plan för innovativ vattenhantering och vattenrening, återvinning av värdefulla mineraler i gammalt gruvavfall samt förväntade effekter, skyddsåtgärderochkompensationsåtgärderför natur och rennäring. Bolaget håller en presentation imorgon den 30 mars kl 13.00.

En tillståndsansökan av den här digniteten omfattar många olika områden som till exempel andra riksintressen, påverkan på landskapsbild och vattendrag samt naturvärden.Vi har under flera år gjort väldigt grundliga utredningar och byggt upp vår kunskap om hur gruvverksamheten påverkar miljön och andra intressen. Därmed kan vi identifiera vilka åtgärder som behövs för att säkerställa en ansvarsfull gruvdrift för miljön och för alla i Kiruna med omnejd.Resultaten finns beskrivet i vår ansökan och nu påbörjas processen med att allmänhet och myndigheter ska ta ställning till det vi föreslår. Slutligen kommer mark- och miljödomstolen att meddela tillstånd till den framtida verksamheten och fastställa under vilka villkor vi kan bedriva den. Vi ser fram mot en bra och effektiv tillståndsprocess och slutligen ett bra miljötillstånd för Viscariakoppargruva, säger Copperstones Miljö- och Hållbarhetschef Anders Lundkvist.

”Detta är en viktig milstolpe för Copperstone. Vi har byggt upp ett erfaret team av experter där vi alla delar ambitionen att återstarta Viscariakopparproduktionpå ett ansvarsfullt sätt och bidra såväl lokalt som globalt. Fyndighetens höga kopparhalt, bedömda mineraltillgångar och geografiska placering innebär att vi har mycket goda förutsättningar att leverera kvalitativ och hållbart producerad koppar – en metall med central roll i omställningen mot ett elektrifierat och ett CO2-neutralt samhälle”, säger Copperstones VD Anna Tyni.

Inbjudan till presentation:

Imorgon den 30 mars 2022 kommer Copperstones VD Anna Tyni, arbetande styrelseordförande Jörgen Olsson, Miljö- och Hållbarhetschefen Anders Lundkvist och andra personer ur ledningsgruppen att hålla en webcast där ansökan om miljötillstånd för Viscaria presenteras mer i detalj samt hur processen ser ut framåt.

Tid och datum: kl. 13.00 den 30 mars 2022

Länk till webcast: https://www.youtube.com/watch?v=pFE56AhK8XM

För mer information, vänligen kontakta Anna Tyni (VD) anna.tyni@copperstone.se eller info@copperstone.se.

OM COPPERSTONE RESOURCES
Copperstone Resources AB är ett bolag som nu skalar upp till att bli ett modernt och ansvarsfullt producerande gruvbolag genom återöppnandet av Viscaria-gruvan i Kiruna. Fyndighetens höga kopparhalt, bedömda mineraltillgångar, geografiska placering samt ett växande team av expert ger goda förutsättningar för Copperstone att bli en viktig leverantör av kvalitativ och ansvarsfullt producerad koppar - en metall som har en helt central roll i Sveriges och Europas klimatomställning mot ett elektrifierat samhälle. Utöver Viscaria-gruvan innehar Copperstone ett antal andra bearbetningskoncessioner och undersökningstillstånd i Arvidsjaur (Eva, Svartliden, Granliden) och Smedjebacken (Tvistbogruvan) - samtliga i Sverige. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market (ticker COPP B). Augment Partners är bolagets Certified Adviser, info@augment.se, +46 8 604 22 55.

Kommuniké från årsstämma i Corline Biomedical AB (publ)18.5.2022 19:08:12 CEST | Pressemelding

Idag den 18 maj 2022 hölls årsstämma i Corline Biomedical AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades enhälligt. Fastställande av resultat Bolagsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna och beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att resultatet enligt den fastställda resultaträkningen skulle överföras i ny räkning. Någon utdelning lämnas inte. Ansvarsfrihet Bolagsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2021. Fastställande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och antalet revisorer Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex (6) styrelseledamöter samt en (1) styrelsesuppleant. Vidare beslutades att bolaget ska fortsätta ha ett registrerat revisionsbolag som revisor. Fastställande av arvoden till styrelsen och revisorn Bolagsstämman beslutade att styrelsearvode skulle utgå med två prisbasbelopp varde

Notice of Annual General Meeting of EPH EUROPEAN PROPERTY HOLDINGS PLC (the “Company”)18.5.2022 19:00:00 CEST | Press release

NOTICE is hereby given that the Annual General Meeting of the Company will be held on 9th June 2022 at 11 AM at Hotel Amathus, 75 Amathus Avenue, 4532 Limassol, Cyprus, for the following purposes: 1) Approval of the results for the year ended 31 December 2021 To approve the annual report proposed by the Board of Directors of the Company and the consolidated financial statements of the Company as at 31 December 2021. The annual business report and the auditor’s report are available for examination by shareholders (i) at the Company’s registered office located at 12 Menandrou, ELIONA TOWER, Flat/ Office 207, 1066 Nicosia, Cyprus, (ii) at the office of Valartis Advisory Services SA, St. Annagasse 18, 8001 Zurich, Switzerland and (iii) on the Company’s website: https://europeanpropertyholdings.com/. 2) To consider the recommendation of the Board of Directors of the Company to not declare a dividend. 3) Election of Board of Directors Pursuant to the provisions of the Company’s Articles of A