Coops dagligvarekjeder vokser mest i kundetilfredshet!

Ekstra gledelig er det at lavpriskjeden Extra scorer aller best av kjedene med fysiske butikker.
- Jeg mener undersøkelsen viser hvorfor Extra gjennom flere år har vært Norges raskest voksende dagligvarekjede, sier kjededirektør i Extra, Daniel Kyrre Pedersen.
- Fantastiske ansatte, kombinert med størst utvalg i lavpris og minst like lave priser som konkurrentene gir svært fornøyde kunder, sier Pedersen.
Kundetilfredsheten øker for Coops kjeder
Med en vekst i kundetilfredsheten på 3,1 poeng til 74,7 er OBS den kjeden som vokser mest i dagligvarebransjen. På de neste plassene over kjedene med høyest vekst kommer Coop Mega (+2,6 poeng) og Extra (+2,1 poeng). Samtidig viser snittet for bransjen en tilbakegang på 0,4 poeng for kjedene som er målt.
- Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder, som også er våre eiere. Tilbakemeldingen bekrefter våre egne målinger og er et resultat av den solide innsatsen som våre dyktige ansatte legger ned hver eneste dag i Coops butikker og i resten av verdikjeden for å skape de aller beste handleopplevelsene. Dette motiverer og inspirerer oss til å jobbe knallhardt videre med å levere på kundenes forventninger, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Coop Norge.
Han tror Coops eiermodell er med på å påvirke kundenes tilfredshet.
- I en tid med økte priser på nesten alt av varer og tjenester, blir kundene mer opptatt av å forstå hvem som sitter igjen med overskuddet. Her skiller Coop seg fra våre konkurrenter ved at vi er eid av over to millioner medeiere gjennom 58 lokale samvirkelag, sier Jensen.
Norsk Kundebarometer
- Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
- Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med BI.
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt mange tusen forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
Dagligvarekjedene
Plass |
Selskap |
Tilfredshet |
Endring |
1 |
Oda.no |
79,0 |
-0,8 |
2 |
Extra |
76,2 |
+2,1 |
3 |
Meny |
75,3 |
-0,3 |
4 |
Kiwi |
74,8 |
-2,0 |
5 |
Obs |
74,7 |
+3,1 |
6 |
Rema 1000 |
74,2 |
-0,5 |
7 |
Coop Mega |
68,1 |
+2,6 |
8 |
Spar |
68,0 |
-4,1 |
9 |
Coop Prix |
63,7 |
+0,0 |
10 |
Joker |
60,4 |
-2,8 |
11 |
Bunnpris |
60,2 |
-1,5 |
Over 80 poeng = Begeistrede kunder
75-80 poeng = Svært fornøyde kunder
70-75 poeng = Fornøyde kunder
60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder
Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom