Coop utbetaler rekordstort kjøpeutbytte for 2020
Aldri før har Coop hatt flere medeiere i Norge og utbetalt et høyere beløp i kjøpeutbytte. Antallet medeiere i samvirkelagene økte med over 120.000 i løpet av fjoråret til nesten 1,9 millioner, og det er særlig yngre kunder som finner Coops eierform attraktiv. 38 prosent de nye medeierne i 2020 er under 30 år og 60 prosent er under 40 år. Samlet medlemsnytte på 2,4 milliarder kroner er en økning på nærmere 300 millioner kroner fra 2019.
- Medeierne er våre beste og mest lojale kunder, som hver og en har bidratt til at vi nå utbetaler et rekordstort kjøpeutbytte for 2020. I tillegg har vi aldri hatt et høyere beløp på samlet besparelse fra kupongrabatter, verdier fra medlemskupp og andre medlemsfordeler. Det er åpenbart attraktivt for stadig flere yngre kunder, som også flittig tar i bruk våre digitale kanaler og innovative tjenester, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.
Over 1,1 millioner medeiere har benyttet Coops medlemsapp den siste måneden. Appen fikk i løpet av fjoråret nytt design og bedre funksjonalitet, og særlig populær er betalingsløsningen Coopay. Denne løsningen gjør det mulig å samtidig registrere medlemsfordeler og betale med mobilen eller Apple Watch.
- Vi vil rette en stor takk til kundene som har vist hensyn og våre ansatte som har tilrettelagt for trygge og gode handleopplevelser i våre butikker. Det har vært en stor fordel at vi hadde innovative løsninger som gjorde at smittevern kunne ivaretas, sier Stokke. Han legger til at Coop i år har tenkt nytt om hvordan kundene informeres om opptjent kjøpeutbytte, og svært mange av medeierne får i disse dager hver sin personlige videohilsen tilsendt.
Coops medeiere får kjøpeutbytte på alt de handler i dagligvarebutikkene og byggevarehusene, i tillegg til ekstra medlemsbonuser og rabatter. Fjorårets mest populære medlemsfordeler i Coop var frukt og grønt-bonus og babybonus hos Extra, kuponger på varer man handler oftest, samt Änglamark-bonus og bonus på Coop Vegetardag-produkter hos Coop Mega. Av medlemsfordeler fra samarbeidspartnere er rabattene til Circle K og YX de mest populære.
- Vi er opptatt av stadig å utvikle medlemsprogrammet og inkluderer samarbeidspartnere som gir våre lojale kunder svært gode og relevante tilbud, sier Stokke.
Opptjeningen av kjøpeutbytte og andre medlemsfordeler preges av at 2020 ble et annerledesår. Færre utenlandsreiser, kantine- og restaurantmåltider og mer hjemmetid har ført til kraftig vekst for dagligvarebutikkene og byggevarehusene i Coop.
- Da koronaviruset kom og landet stengte ned i mars i fjor, hadde vi ingen anelse om hvordan tiden fremover kom til å bli. Det begynte med hamstring av toalettpapir og gjær i mars, og fortsatte med rekordmange nordmenn som skulle pusse opp huset og jobbe i hagen. Økt handel i butikkene kommer våre medeiere til gode, gjennom det rekordstore kjøpeutbyttet. Nå er vi i en ny periode med økt usikkerhet og jeg er stolt over hvordan alle ansatte i butikk har håndtert den nye hverdagen, avslutter Stokke.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom