Coop utbetaler rekordhøyt kjøpeutbytte til sine medeiere
– Vårt formål er å skape medlemsnytte og verdi for våre medlemmer. I Coop er vi stolte over å være annerledes, og spesielt når overskuddet i samvirkelagene skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte. Det skal lønne seg å velge Coop, sier Geir Jostein Dyngeseth, Organisasjons- og medlemsdirektør i Coop Norge.
Fordelene for de over 2 millioner medeierne i Coop beløp seg til totalt 2,5 milliarder kroner i 2022, hvorav 1,3 milliarder kroner utbetales som kjøpeutbytte til den enkeltes medlemskonto. De resterende 1,2 milliarder kronene har medlemmene fått glede av i form av besparelser fra rabattkuponger, medlemskupp og andre medlemsfordeler.
Medeierne er de beste kundene
Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av de 59 samvirkelagene i Norge. Coops medeiere får kjøpeutbytte på minst én prosent på alt de handler i dagligvarebutikkene og byggevarehusene, i tillegg til ekstra medlemsbonuser og rabatter.
Tidlig i 2022 passerte Coop i Norge to millioner medeiere i samvirkelagene.
– Medeierne er våre beste og mest lojale kunder, og vi tror på deling med våre medeiere som sammen har bidratt til at vi kan betale ut et kjøpeutbytte som nok en gang topper fjorårets utbetaling, sier Dyngeseth.
I løpet av fjoråret fikk Coop i Norge 107 076 nye medeiere. Av disse er 35 prosent under 30 år, og over 57 prosent under 40 år.
– Det er en utvikling vi har sett over flere år at stadig flere yngre blir medeiere i Coop. Mange er opptatt av delingsøkonomi og de vet at de kan spare mye ved å benytte seg av fordelene som følger med å være medeier i Coop, sier Dyngeseth.
Populært med familiemedlemskap
I mars introduserte Coop en helt ny løsning som ga medeiere mulighet til å la hele familien spare opp kjøpeutbytte sammen.
– Det innebærer at alle som er medeiere i et samvirkelag kan invitere familiemedlemmer, som ikke er medeiere fra før, til å spare kjøpeutbytte sammen, sier Dyngeseth.
Familiemedlemmer får sin egen versjon av Coop-appen eller sitt eget medlemskort. Som familiemedlem har man tilgang til mange av Coops gode medlemsfordeler, som blant annet medlemskupp, kuponger og Coopay. Hele 164 921 familiemedlemmer ble rekruttert av Coops medeiere i 2022.
– Det er gledelig å se at så mange ser verdien av familiemedlemskap, det viser at dette er noe medeierne våre ønsker, sier Dyngeseth.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom