Coop rydder Norge: Store mengder avfall samlet inn!
- Lokalsamfunn rundt omkring i hele Norge har gjort ryddeaksjonen til en kjempesuksess, sier Mia Charlotte Harboe, konstituert leder for bærekraft i Coop Norge.
- Vi har som mål å engasjere flest mulig til å bidra, og resultatene fra årets aksjon viser at det nytter, sier Harboe.
Felles ansvar
200 Coop-butikker deltok i årets aksjon og delte ut gratis arbeidshansker og sekker til alle som ville være med. Samtidig ble det satt ut kontainere fra Norsk Gjenvinning ved samtlige av de deltakende butikkene. Resultatet er nå klart og hele 36 tonn med søppel ble ryddet nasjonalt.
- Forsøpling i naturen er noe alle har et forhold til. Våre kunder, som også er våre medeiere, har nok en gang vist sitt engasjement for miljø og bærekraft. Det er kanskje et lite bidrag i den store sammenhengen – men det utgjør en viktig og synlig forskjell for lokalmiljøet, sier Harboe.
Aksjonen ble arrangert i tett samarbeid med Norsk Gjenvinning som både sørger for å registrere avfallet og at innsamlet avfall blir tatt hånd om på en forsvarlig måte.
- Vi tror samarbeid er nøkkelen til å lykkes med å redusere forsøplingen. Vi er veldig glade for å bidra til årets ryddeaksjon og liker hvordan Coop har høye ambisjoner som bidrar til endring, sier Bjørn Arve Ofstad, konsernsjef i Norsk Gjenvinning-konsernet.
Mindre plast
Målet for aksjonen, i tillegg til selve oppryddingen, var å bidra til økt bevisstgjøring og forståelse for omfanget av problemet.
- Ryddeaksjonene utgjør en viktig og synlig forskjell for lokalmiljøet. Samtidig er det avgjørende å forebygge videre forsøpling. I Coop jobber vi med denne problemstillingen på flere fronter, og et av målene er å fjerne all unødvendig emballasje fra butikkene våre. Kundene, som også er våre eiere, skal være trygge på at vi, ved siden av å drive gode butikker, tar ansvar for påvirkningen driften har på samfunnet rundt oss, avslutter en fornøyd Harboe.
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom