Coop rydder Norge: Store mengder avfall samlet inn!

- Lokalsamfunn rundt omkring i hele Norge har gjort ryddeaksjonen til en kjempesuksess, sier Mia Charlotte Harboe, konstituert leder for bærekraft i Coop Norge.
- Vi har som mål å engasjere flest mulig til å bidra, og resultatene fra årets aksjon viser at det nytter, sier Harboe.
Felles ansvar
200 Coop-butikker deltok i årets aksjon og delte ut gratis arbeidshansker og sekker til alle som ville være med. Samtidig ble det satt ut kontainere fra Norsk Gjenvinning ved samtlige av de deltakende butikkene. Resultatet er nå klart og hele 36 tonn med søppel ble ryddet nasjonalt.
- Forsøpling i naturen er noe alle har et forhold til. Våre kunder, som også er våre medeiere, har nok en gang vist sitt engasjement for miljø og bærekraft. Det er kanskje et lite bidrag i den store sammenhengen – men det utgjør en viktig og synlig forskjell for lokalmiljøet, sier Harboe.
Aksjonen ble arrangert i tett samarbeid med Norsk Gjenvinning som både sørger for å registrere avfallet og at innsamlet avfall blir tatt hånd om på en forsvarlig måte.
- Vi tror samarbeid er nøkkelen til å lykkes med å redusere forsøplingen. Vi er veldig glade for å bidra til årets ryddeaksjon og liker hvordan Coop har høye ambisjoner som bidrar til endring, sier Bjørn Arve Ofstad, konsernsjef i Norsk Gjenvinning-konsernet.
Mindre plast
Målet for aksjonen, i tillegg til selve oppryddingen, var å bidra til økt bevisstgjøring og forståelse for omfanget av problemet.
- Ryddeaksjonene utgjør en viktig og synlig forskjell for lokalmiljøet. Samtidig er det avgjørende å forebygge videre forsøpling. I Coop jobber vi med denne problemstillingen på flere fronter, og et av målene er å fjerne all unødvendig emballasje fra butikkene våre. Kundene, som også er våre eiere, skal være trygge på at vi, ved siden av å drive gode butikker, tar ansvar for påvirkningen driften har på samfunnet rundt oss, avslutter en fornøyd Harboe.
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom