Coop rangert som mest bærekraftige merkevare i norsk dagligvare

Coop Norge er bransjevinner i årets Sustainable Brand Index 2022. Kåringen rangerer Coop som den mest bærekraftige merkevaren innen dagligvarebransjen, ifølge norske forbrukere.

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med søkelys på bærekraft. Kåringen fokuserer på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes av forbrukere.

- Med over 1,9 millioner medeiere er Coop i en særstilling i norsk sammenheng. Vi er eid av folket, og det forplikter. Helt siden samvirkets opprinnelse har vi vært til for å løse store samfunnsproblemer i fellesskap. Derfor har Coop satt en ny og ambisiøs retning for bærekraft for årene som kommer, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.

- Det er veldig inspirerende å se at norske forbrukere legger merke til innsatsen vår. Langvarig og vellykket satsning på norske produkter, egen vegetarserie og et stort økologisk sortiment med Änglamark som spydspiss, vet vi at kundene setter pris på. I tillegg vi gjør en rekke tiltak for å redusere plastforbruket, med gjenbruksbonus på gjenbruksnettene våre og utallige forbedringer på emballasje. At vi også er i gang med å utvikle Norges første energipositive logistikksenter og stadig mer klimavennlig transport, viser at Coop gjør utrolig mye bra innen bærekraft, sier Løberg Eriksen.

Kåringen består av en vurdering av to områder; miljøansvaret og samfunnsansvaret til en merkevare. For Coop handler bærekraft om å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop. Strategien «Et bærekraftig Coop» er ledestjernen for arbeidet frem mot 2025. Denne inkluderer arbeid med blant annet sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, mindre matsvinn og mangfold på arbeidsplassen.

- I Coop sier vi at bærekraft starter i det små, i hverdagen. Derfor er en av våre viktigste oppgaver å gjøre det enkelt å bidra. For å nå våre ambisiøse mål, er vi nødt til å inkludere et bredt spekter av krefter som alle trekker i samme retning; fra leverandører og organisasjoner, til våre 66 samvirkelag, flere tusen medarbeidere og 1,9 millioner medeiere, avslutter Løberg Eriksen.

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Basert på mer enn 70 000 forbrukerintervjuer i Norden, Nederland og Baltikum, ser studien på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes som og hvorfor den oppfattes slik. Studien inkluderer også en omfattende trendanalyse, forbrukeratferdsanalyse og strategiske anbefalinger. Sustainable Brand Index ble grunnlagt i 2011 i Sverige og gjennomføres nå årlig i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederland, Estland, Latvia og Litauen.

De offisielle rangeringene til Sustainable Brand Index viser hvordan merkevarer oppfattes når det gjelder bærekraft av forbrukerne. Undersøkelsene måler hvor mye eller lite forbrukere vet om hver aktørs bærekraftsarbeid, samt hvordan dette verdsettes.