Coop rangert som mest bærekraftige merkevare i norsk dagligvare
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med søkelys på bærekraft. Kåringen fokuserer på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes av forbrukere.
- Med over 1,9 millioner medeiere er Coop i en særstilling i norsk sammenheng. Vi er eid av folket, og det forplikter. Helt siden samvirkets opprinnelse har vi vært til for å løse store samfunnsproblemer i fellesskap. Derfor har Coop satt en ny og ambisiøs retning for bærekraft for årene som kommer, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.
- Det er veldig inspirerende å se at norske forbrukere legger merke til innsatsen vår. Langvarig og vellykket satsning på norske produkter, egen vegetarserie og et stort økologisk sortiment med Änglamark som spydspiss, vet vi at kundene setter pris på. I tillegg vi gjør en rekke tiltak for å redusere plastforbruket, med gjenbruksbonus på gjenbruksnettene våre og utallige forbedringer på emballasje. At vi også er i gang med å utvikle Norges første energipositive logistikksenter og stadig mer klimavennlig transport, viser at Coop gjør utrolig mye bra innen bærekraft, sier Løberg Eriksen.
Kåringen består av en vurdering av to områder; miljøansvaret og samfunnsansvaret til en merkevare. For Coop handler bærekraft om å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop. Strategien «Et bærekraftig Coop» er ledestjernen for arbeidet frem mot 2025. Denne inkluderer arbeid med blant annet sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, mindre matsvinn og mangfold på arbeidsplassen.
- I Coop sier vi at bærekraft starter i det små, i hverdagen. Derfor er en av våre viktigste oppgaver å gjøre det enkelt å bidra. For å nå våre ambisiøse mål, er vi nødt til å inkludere et bredt spekter av krefter som alle trekker i samme retning; fra leverandører og organisasjoner, til våre 66 samvirkelag, flere tusen medarbeidere og 1,9 millioner medeiere, avslutter Løberg Eriksen.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Basert på mer enn 70 000 forbrukerintervjuer i Norden, Nederland og Baltikum, ser studien på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes som og hvorfor den oppfattes slik. Studien inkluderer også en omfattende trendanalyse, forbrukeratferdsanalyse og strategiske anbefalinger. Sustainable Brand Index ble grunnlagt i 2011 i Sverige og gjennomføres nå årlig i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederland, Estland, Latvia og Litauen.
De offisielle rangeringene til Sustainable Brand Index viser hvordan merkevarer oppfattes når det gjelder bærekraft av forbrukerne. Undersøkelsene måler hvor mye eller lite forbrukere vet om hver aktørs bærekraftsarbeid, samt hvordan dette verdsettes.
Kontakter
Per Løberg EriksenBærekraftsansvarlig i Coop Norge
Tel:+4793834080per.loberg.eriksen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom