Coop Prix åpner selvbetjent og døgnåpen testbutikk på Fornebu
Fredag 2. juli åpnet butikken i en stor container midt på Fornebulandet i Bærum utenfor Oslo. Butikken er fullstappet med ny teknologi som gjør det mulig for kundene å låse seg inn og handle uten betjening til stede. Og i tillegg til å ha ordinære dagligvarer, vil butikken stadig teste nye konsepter og tjenester som ved suksess kan bli tilgjengelig i andre deler av landet.
- Dette er virkelig en fremtidsbutikk. I tillegg til å være nabolagsbutikken for befolkningen på Fornebu, skal vi utvikle og prøve ut tjenester som hører naturlig hjemme på en slik møteplass. Målet er å gjøre handleopplevelsen enklere, bedre og mer tilgjengelig for våre kunder, som også er våre medeiere. Det skal være fort gjort både å få handlet inn til middag, samt å for eksempel leie med seg verktøy til helgens oppussing, sier Ingjerd Vestengen, kjededirektør for Coop Prix, Coop Marked og Matkroken.
For blant de mange konseptene som skal testes ut, er en utleiebod. Her vil det være mulig å leie produkter som verktøy, hengekøyer, redningsvest for barn og store kjeler. I en del av butikken vil det også legges til rette for bokbytte av barnebøker og lesekrok. Videre testes nøkkelskap for utlevering av nøkler til hus og bil til bruk for tjenester som Nabobil og Airbnb. Og for dem som tar sykkelen til butikken, vil en mekkestasjon kunne være til nytte.
- Felles for mange av konseptene vi vil se på, er at de bidrar til en enklere og mer bærekraftig hverdag for kundene ved at produkter de av og til har behov for kan deles med flere. Vi tror det vil være et godt tilskudd til nabolaget og at kundene vil sette pris på at vi hjelper dem med raske og enkle løsninger, sier Vestengen.
Det skal også legges til rette for pop-up-konsepter der ulike leverandører kan selge bærekraftige eller kortreiste varer.
- Først ut er konseptet «Mer Enn», som lager bakevarer der halvparten av ingrediensene er grønnsaker som ellers ville blitt kastet. Det finnes også mange spennende og nyskapende oppstartsbedrifter som vi ønsker å tilrettelegge butikken på Fornebu som testarena for, sier Vestengen.
Containerbutikken skal være stasjonær på Fornebu, men det er også mulig å se for seg at tilsvarende butikker kan være mobile. Dermed vil dagligvarebutikker og delingstjenester gjøres tilgjengelig der kundene er på en smartere måte i fremtiden.
- Vi ser for oss en fremtid der nabolagsbutikken kan følge kundene når det arrangeres en stor festival eller et arrangement litt utenfor allfarvei, sier Vestengen.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom