Coop Norge og Obs topper viktig bærekraftskåring
– Vi er stolte over at den grundigste og største bærekraftskåringen i Norge viser at Coop Norge for andre år på rad blir oppfattet som den mest bærekraftige merkevaren innen dagligvare blant norske forbrukere. Samtidig er dette absolutt ikke noen hvilepute for oss, og vi lover å fortsette å jobbe med å forbedre verdikjedene våre og legge til rette for at kundene, som er de som eier oss, kan ta gode valg i våre butikker og byggevarehus, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Sustainable Brand Index er Europas største markedsstudie innen bærekraft, og består av en vurdering av to områder; miljøansvaret og samfunnsansvaret til en merkevare. 248 norske virksomheter er vurdert av 11 000 norske forbrukere. Coop Norge topper dagligvarekategorien, og blir samtidig rangert som nummer 6 av alle norske virksomheter som er med.
For Coop handler bærekraft om å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop. Strategien «Et bærekraftig Coop» er ledestjernen for arbeidet frem mot 2025. Denne inkluderer arbeid med blant annet sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, mindre matsvinn og mangfold på arbeidsplassen.
– Vi vet at kundene setter pris på vår langvarige og vellykkede satsning på norske produkter, egen vegetarserie og et stort økologisk sortiment med Änglamark som bærebjelke. Medlemsbonus på Coop Vegetardag og Änglamark i Norges eneste Debio-sertifiserte kjede, Coop Mega er også svært populær. I tillegg blir lokale initiativ og tiltak i samvirkelagene og butikkene, blant annet på lokalmat lagt godt merke til, sier Engedal og fortsetter:
– For fjerde gang arrangerte vi vår landsdekkende ryddeaksjon "Coop rydder Norge" i 2022, og her ble det samlet inn hele 36 tonn med avfall. I tillegg gjør vi en rekke tiltak for å redusere plastforbruket, med gjenbruksbonus på handlenettene våre og kontinuerlig forbedringer på emballasje. I forrige uke åpnet vi også varmesentralen på logistikksenteret vårt, som gjør at vi har etablert Norges første energipositive logistikksenter. Samme sted åpnet vi i høst en ny biogassfyllestasjon og stadig mer av transportflåten vår kjører nå på biogass.
Coop har gjennom en årrekke også iverksatt en rekke tiltak for å redusere matsvinnet.
– Nedprising av varer med kort holdbarhet er et svært effektivt og populært tiltak, og vi solgte nedprisede varer til en verdi av over 1 milliard i 2022. I tillegg er Coop den største aktøren på Too Good To Go, hvor vi solgte 450 000 «forundringsposer» i fjor. Coop er også største leverandør av overskuddsmat til matsentralene i Norge og donerte i fjor over 1000 tonn mat som kommer vanskeligstilte til gode, sier Engedal.
Obs er bransjevinner
Hypermarkedkjeden Obs markerer seg også godt i undersøkelsen, og er rangert som beste virksomhet innenfor kategorien Hobby & Fritid.
– Dette er veldig hyggelige nyheter for alle oss i Obs, og en stor motivasjon inn i det videre arbeidet. Jeg vil sende denne utmerkelsen videre til våre medarbeidere på de 31 varehusene rundt om i landet, og ikke minst til kundene, som har en klar forventning til oss om å levere på vårt miljø- og samfunnsansvar, sier Lars Midttun, kjededirektør for Obs.
Gjennom de siste årene har stadig flere kunder fått opp øynene for det unike tilbudet de kun finner hos Obs. I tillegg til et fullt dagligvaresortiment har kjeden etter hvert fått en høy omsetning av produkter innenfor hobby, sport og fritid.
– Vi ser at det er mange som legger storhandlingen til oss og samtidig kombinerer flere innkjøp på én gang. Med god planlegging kan man på den måten redusere unødvendige innkjøp. Da er det mye å spare for den enkelte familie, samtidig som det gir gode gevinster for både miljø og samfunn, avslutter Midttun.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Basert på mer enn 80 000 forbrukerintervjuer i Norden, Nederland og Baltikum, ser studien på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes som og hvorfor den oppfattes slik. Studien inkluderer også en omfattende trendanalyse, forbrukeratferdsanalyse og strategiske anbefalinger. Sustainable Brand Index ble grunnlagt i 2011 i Sverige og gjennomføres nå årlig i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederland, Estland, Latvia og Litauen.
De offisielle rangeringene til Sustainable Brand Index viser hvordan merkevarer oppfattes når det gjelder bærekraft av forbrukerne. Undersøkelsene måler hvor mye eller lite forbrukere oppfatter om hver aktørs bærekraftsarbeid, samt hvordan dette verdsettes.
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom