Coop med rekordstort kjøpeutbytte
Coops suksess i dagligvare- og byggmarkedet fortsatte gjennom 2019. Aldri før har Coop hatt flere medeiere og aldri før er det blitt betalt ut et større kjøpeutbytte enn for fjoråret.
- I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når overskuddet skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.
De mest populære partnerfordelene i antall brukere er Circle K, YX og If, mens de tre mest brukte medlemsbonusene i antall brukere er medlemsbonus på frukt og grønt hos Extra, Änglamark-bonus hos Coop Mega og gjenbruksbonus på handlenett, som gjelder i alle Coops butikker.
- I Coop jobbes det kontinuerlig med å tilby våre medeiere medlemsnytte både i våre butikker og gjennom samarbeidsavtaler med eksterne aktører. Medlemsfordelene er med på å gi medeierne våre bedre medlemsnytte, sier Stokke.
Blant Coops kjeder er det særlig lavpriskjeden Extra som har utmerket seg de siste årene som vekstvinneren i norsk dagligvarebransje. Kjeden, som nærmer seg 500 butikker over hele landet, har hatt suksess med kombinasjonen av lave priser og stort utvalg. Også innen byggevare har Coops kjede Obs BYGG hatt stor suksess.
- Coop har snart 1,8 millioner medeiere. Medeierne er våre beste kunder, og hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte. Det er samtidig motiverende at vi gjennom fjoråret fikk over 112.000 nye medeiere i samvirkelagene. Vi ser at antall innmeldinger øker fra år til år, og at kundene omfavner delingsøkonomien Coop står for, sier Stokke.
Av de 112 000 nye medeierne var 36% prosent under 30 år, og over 57 prosent er under 40 år.
- Det er ekstra gledelig at stadig flere yngre blir medeiere i Coop. De yngre kundene våre er i tillegg til delingsøkonomi opptatt av samfunnsansvar og tilgangen til sunn og bærekraftig mat. Alt dette får de hos oss i Coop, sier Stokke.
Fordeler for medeierne i Coop butikker og netthandel:
- Minst 1 prosent kjøpeutbytte på alt som handles i Coops dagligvare- og byggkjeder
- Medlemskupp og kupongrabatter på kjente merkevarer
- 20 prosent bonus på bleier og barnemat i Extra-butikker
- 11 prosent bonus på frukt og Grønt i Extra-butikker
- 20 prosent bonus på Änglamark-produkter i Coop Mega-butikker
- 20 prosent bonus på Coop Vegetardag-produkter i Coop Mega-butikker
- 1 krone i gjenbruksbonus ved bruk av Coops handlenett
Rabatter hos samarbeidspartnere:
- drivstoff (Circle K og YX)
- reiser (Ving og Coop Hotellkupp)
- forsikring (IF)
- betaling (Coop Mastercard)
- strøm (LOS)
- lading av elbil (Grønn kontakt)
- avisabonnementer (Schibsted)
- rabattordninger hos Eliteserien (fotball) og Riksteateret
Bilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom