Coop med rekordstort kjøpeutbytte for 2018

Coops medeiere får i disse dager for første gang utbetalt over 1 milliard kroner i kjøpeutbytte.

- I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når overskuddet skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.

Coops suksess i dagligvare- og byggmarkedet fortsatte gjennom 2018. Aldri før har Coop hatt flere medeiere og aldri før er det blitt betalt ut et større kjøpeutbytte enn for 2018.

I disse dager utbetales opptjent kjøpeutbytte og bonuser til Coops medeiere. Totalt deler medeierne like over 1 milliard kroner. Når medlemskupp på dagligvarer og faghandel, kuponger og andre kontantrabatter regnes med, utgjorde totalt medlemsnytte 1,8 milliarder kroner for 2018. Total medlemsnytte er på 13 prosent mer enn i 2017.

- Coop har over 1,7 millioner medeiere. Medeierne er våre beste kunder, og hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte. Det er samtidig motiverende at vi gjennom fjoråret fikk over 100 000 nye medeiere i samvirkelagene. Vi ser at antall innmeldinger øker fra år til år, og at kundene omfavner delingsøkonomien Coop står for, sier Stokke.

Av de 100 000 nye medeierne var nær 40 prosent under 30 år.

- Det er ekstra gledelig at stadig flere yngre blir medeiere i Coop. De yngre kundene våre er i tillegg til delingsøkonomi opptatt av samfunnsansvar og tilgangen til sunn og bærekraftig mat. Alt dette får de hos oss, sier Stokke.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.