Coop med dobbelt sølv for sunnhet
Under Helse- og omsorgsdepartementets kåring av utmerkelser for sunnere kosthold i 2021, fikk Coop andreplass i både kategorien "Sunnere produkter" og "Sunnere markedsføring.

- To sølv er nesten godt som gull, og vi er veldig stolt av dette resultatet i en viktig konkurranse, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Gjennom den strategiske satsingen "En sunnere handlekurv", skal Coop gjøre det enklere for alle kunder og medeiere å spise sunt og bærekraftig. Dette arbeidet vil ha positive konsekvenser for nordmenns helse, samfunnsøkonomien og for miljøet. Videreutvikling av samarbeidet med helsemyndighetene og oppfølging av forpliktelsene i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er sentralt.
Sølv for både fisk…
I kategorien "Sunnere produkter", fikk Coop fra havet andreplass. Satsingen på et utvalg fiskeprodukter som er enkle å tilberede, smakfulle, sunne og spennende er et resultat av langvarig, systematisk arbeid, basert på kundeinnsikt og tilbakemeldinger fra våre 1,9 millioner medeiere.
- Produkter fra "Coop fra havet"-serien vant også to medaljer i NM for sjømat 2021, noe som borger for smak og kvalitet. Dagens kåring er selvsagt en finfin bekreftelse på at vi har lykkes med produktuviklingen, fortsetter Brudvik.
… og frukt og grønt mot kreft
For annet år på rad donerte Coop 1 % av alt salg av fersk frukt, grønnsaker og bær i oktober til Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon. Kampanjen var godt synlig i mange kanaler. Sammen med andre donasjoner fra Coop, bidro dette med over 10 millioner kroner til Rosa Sløyfe. Dette tiltaket fikk andreplass i kategorien "Sunnere markedsføring".
- Vi vet at sunnere kosthold med mye frukt og grønt virker forebyggende mot blant annet kreft – og da synes vi det er en veldig god kombinasjon å bidra til Kreftforeningens aksjon samtidig som vi inspirerer til at kundene våre spiser mer frukt og grønt, sier Brudvik.
Vi skal fortsette arbeidet
- Vi er stolte av utmerkelsene vi fikk i dag, og vi gratulerer vinnerne av dagens kåring. Samtidig er effekten vi ser i kundenes handlekurver viktigst, sier Dorthe Gill Brudvik.
- Med Coop fra havet fikk vi nærmere 30 000 nye kunder til å velge fisk til middag. Salget av frukt og grønt fortsetter å øke i Coop. Det er veldig inspirerende, og vi gleder oss til å lansere flere spennende produkter og presentere nye kampanjetiltak for at enda flere skal velge en litt sunnere handlekurv, avslutter en offensiv Brudvik.
Kontakter
Dorthe Gill BrudvikDirektør Egne merkevarer - EMVCoop Norge SA
Tel:916 24 182dorthe.brudvik@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,9 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Kaller tilbake burrito med taco26.5.2022 19:12:45 CEST | Pressemelding
Goman kaller tilbake Goman BurritoTaco 220g med best før dato 27.05 og 28.05.2022, etter at det er påvist listeriabakterier i råvaren. 160 produkter er solgt i Coops butikker i bergensområdet, og er nå fjernet fra butikkene.
Dette er Norges beste entrecôte13.5.2022 13:57:09 CEST | Pressemelding
Coops egne merkevarer stakk av med én norgesmestertittel og hele 18 medaljer under NM i kjøttprodukter. Forbrukersamvirket forventer å selge Grill Perfekt-produkter for over 500 millioner kroner gjennom sommeren.
Tilbakekaller Coop rullade med bringebær5.5.2022 19:29:30 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop rullade med bringebær» da produktet er merket med feil etikett «Svissrull». Produktet inneholder lupinmel, som er et allergen som da ikke er merket på ingredienslisten til produktet. Varen kan medføre helserisiko for personer med allergi. Produktet er levert til 15 butikker på Østlandet og er trukket tilbake fra butikk.
Nå er over to millioner kunder medeiere i Coop i Norge2.5.2022 09:39:24 CEST | Pressemelding
Forbrukersamvirket Coop passerer historisk milepæl og runder to millioner medeiere.
Coop inviterer til vårens store ryddeaksjon22.4.2022 15:32:44 CEST | Pressemelding
Fra 23. til 30. april er det tid for ryddeaksjonen Coop rydder Norge, hvor Coop-butikker over hele Norge deler ut gratis ryddeutstyr og tar imot innsamlet avfall.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom