Coop med dobbelt sølv for sunnhet

Under Helse- og omsorgsdepartementets kåring av utmerkelser for sunnere kosthold i 2021, fikk Coop andreplass i både kategorien "Sunnere produkter" og "Sunnere markedsføring.

- To sølv er nesten godt som gull, og vi er veldig stolt av dette resultatet i en viktig konkurranse, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.

Gjennom den strategiske satsingen "En sunnere handlekurv", skal Coop gjøre det enklere for alle kunder og medeiere å spise sunt og bærekraftig. Dette arbeidet vil ha positive konsekvenser for nordmenns helse, samfunnsøkonomien og for miljøet. Videreutvikling av samarbeidet med helsemyndighetene og oppfølging av forpliktelsene i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er sentralt.

Sølv for både fisk…

I kategorien "Sunnere produkter", fikk Coop fra havet andreplass. Satsingen på et utvalg fiskeprodukter som er enkle å tilberede, smakfulle, sunne og spennende er et resultat av langvarig, systematisk arbeid, basert på kundeinnsikt og tilbakemeldinger fra våre 1,9 millioner medeiere.

- Produkter fra "Coop fra havet"-serien vant også to medaljer i NM for sjømat 2021, noe som borger for smak og kvalitet. Dagens kåring er selvsagt en finfin bekreftelse på at vi har lykkes med produktuviklingen, fortsetter Brudvik.

… og frukt og grønt mot kreft

For annet år på rad donerte Coop 1 % av alt salg av fersk frukt, grønnsaker og bær i oktober til Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon. Kampanjen var godt synlig i mange kanaler. Sammen med andre donasjoner fra Coop, bidro dette med over 10 millioner kroner til Rosa Sløyfe. Dette tiltaket fikk andreplass i kategorien "Sunnere markedsføring".

- Vi vet at sunnere kosthold med mye frukt og grønt virker forebyggende mot blant annet kreft – og da synes vi det er en veldig god kombinasjon å bidra til Kreftforeningens aksjon samtidig som vi inspirerer til at kundene våre spiser mer frukt og grønt, sier Brudvik.

Vi skal fortsette arbeidet

- Vi er stolte av utmerkelsene vi fikk i dag, og vi gratulerer vinnerne av dagens kåring. Samtidig er effekten vi ser i kundenes handlekurver viktigst, sier Dorthe Gill Brudvik.

- Med Coop fra havet fikk vi nærmere 30 000 nye kunder til å velge fisk til middag. Salget av frukt og grønt fortsetter å øke i Coop. Det er veldig inspirerende, og vi gleder oss til å lansere flere spennende produkter og presentere nye kampanjetiltak for at enda flere skal velge en litt sunnere handlekurv, avslutter en offensiv Brudvik.