Coop med dobbel finaleplass for sunnere kosthold

- Vi er veldig stolt av å være én av tre finalister i begge kategoriene i Intensjonsavtalens konkurranse, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Coop er i en nøkkelposisjon for å gjøre det enklere for alle kunder og medeiere som ønsker å spise sunt og bærekraftig. Dette arbeidet, definert som «En sunnere handlekurv», vil ha positive konsekvenser for hver enkeltes helse, vår felles økonomi og miljøet. Videreutvikling av samarbeidet med helsemyndighetene og følge opp forpliktelsene i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er sentralt.
Sunn satsing som spreller
- Coop fra havet som er i finalen i kategorien «Sunnere produkter» er et resultat av langvarig, systematisk arbeid, basert på kundeinnsikt. Vi har brukt medeiernes tilbakemeldinger for å utvikle et utvalg fiskeprodukter som er enkle å tilberede, smakfulle, sunne og spennende og synes det er veldig kjekt å få denne anerkjennelsen. Produktene vant også to medaljer i NM for sjømat 2021, noe som borger for smak og kvalitet, fortsetter Brudvik
Sunnhet og helse med rosa sløyfe
I kategorien «Sunnere markedsføring» er Coop én av tre finalister med Rosa sløyfe-kampanjen. For annet år på rad donerte Coop 1 % av alt salg av fersk frukt, grønnsaker og bær i oktober til Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon.
- Kombinasjonen av å inspirere til et sunt kosthold med mye frukt og grønt som forebyggende tiltak mot kreft, samtidig som vi støtter Kreftforeningens aksjon, er tydeligvis noe også juryen har sans for, sier Brudvik.
Kampanjen var godt synlig i mange kanaler og bidro, sammen med andre donasjoner i Coop, totalt med over 10 millioner kroner til Rosa Sløyfe.
Inspirerer til innsats
- En utmerkelse i Helse og omsorgsdepartementets konkurranse vil selvsagt være morsomt, men langt viktigere er effektene vi ser i våre medeieres handlekurver, sier Dorthe Gill Brudvik. – Vi mener vi har løst noen floker når det gjelder å utvikle sunnere produkter. Med Coop fra havet fikk vi nærmere 30 000 nye kunder til å velge fisk til middag. Det er veldig inspirerende, og vi gleder oss til å lansere flere spennende produkter og presentere nye kampanjetiltak for at enda flere skal velge en litt sunnere handlekurv, avslutter Brudvik stolt.
Kontakter
Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge
Mob.nr.: 916 24 182
E-post: dorthe.brudvik@coop.no
Bilder



Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
Extra lanserer nytt middagskonsept – vil utfordre takeaway-aktørene1.9.2025 12:30:34 CEST | Pressemelding
I dag lanserer Extra sitt nye konsept Middagsdisken, som rulles ut i samtlige butikker over hele landet. Konseptet skal gjøre det enklere for nordmenn å svare på det evige spørsmålet: «Hva skal vi ha til middag?» – med ferdige oppskrifter, råvarer og gode tilbud samlet på ett sted i butikken.
Coop skuffet over Konkurranseklagenemndas vedtak21.8.2025 09:10:56 CEST | Pressemelding
Coop Norge SA er skuffet over at Konkurranseklagenemnda fatter vedtak om brudd på konkurranseloven i prisjegersaken.
Kraftig vekst i salg av beredskapsprodukter hos Obs12.8.2025 08:31:34 CEST | Pressemelding
Stadig flere nordmenn har tatt grep for å sikre seg i en uforutsigbar tid. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom