Coop med dobbel finaleplass for sunnere kosthold

- Vi er veldig stolt av å være én av tre finalister i begge kategoriene i Intensjonsavtalens konkurranse, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Coop er i en nøkkelposisjon for å gjøre det enklere for alle kunder og medeiere som ønsker å spise sunt og bærekraftig. Dette arbeidet, definert som «En sunnere handlekurv», vil ha positive konsekvenser for hver enkeltes helse, vår felles økonomi og miljøet. Videreutvikling av samarbeidet med helsemyndighetene og følge opp forpliktelsene i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er sentralt.
Sunn satsing som spreller
- Coop fra havet som er i finalen i kategorien «Sunnere produkter» er et resultat av langvarig, systematisk arbeid, basert på kundeinnsikt. Vi har brukt medeiernes tilbakemeldinger for å utvikle et utvalg fiskeprodukter som er enkle å tilberede, smakfulle, sunne og spennende og synes det er veldig kjekt å få denne anerkjennelsen. Produktene vant også to medaljer i NM for sjømat 2021, noe som borger for smak og kvalitet, fortsetter Brudvik
Sunnhet og helse med rosa sløyfe
I kategorien «Sunnere markedsføring» er Coop én av tre finalister med Rosa sløyfe-kampanjen. For annet år på rad donerte Coop 1 % av alt salg av fersk frukt, grønnsaker og bær i oktober til Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon.
- Kombinasjonen av å inspirere til et sunt kosthold med mye frukt og grønt som forebyggende tiltak mot kreft, samtidig som vi støtter Kreftforeningens aksjon, er tydeligvis noe også juryen har sans for, sier Brudvik.
Kampanjen var godt synlig i mange kanaler og bidro, sammen med andre donasjoner i Coop, totalt med over 10 millioner kroner til Rosa Sløyfe.
Inspirerer til innsats
- En utmerkelse i Helse og omsorgsdepartementets konkurranse vil selvsagt være morsomt, men langt viktigere er effektene vi ser i våre medeieres handlekurver, sier Dorthe Gill Brudvik. – Vi mener vi har løst noen floker når det gjelder å utvikle sunnere produkter. Med Coop fra havet fikk vi nærmere 30 000 nye kunder til å velge fisk til middag. Det er veldig inspirerende, og vi gleder oss til å lansere flere spennende produkter og presentere nye kampanjetiltak for at enda flere skal velge en litt sunnere handlekurv, avslutter Brudvik stolt.
Kontakter
Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge
Mob.nr.: 916 24 182
E-post: dorthe.brudvik@coop.no
Bilder



Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom