Coop med dobbel finaleplass for sunnere kosthold

- Vi er veldig stolt av å være én av tre finalister i begge kategoriene i Intensjonsavtalens konkurranse, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Coop er i en nøkkelposisjon for å gjøre det enklere for alle kunder og medeiere som ønsker å spise sunt og bærekraftig. Dette arbeidet, definert som «En sunnere handlekurv», vil ha positive konsekvenser for hver enkeltes helse, vår felles økonomi og miljøet. Videreutvikling av samarbeidet med helsemyndighetene og følge opp forpliktelsene i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er sentralt.
Sunn satsing som spreller
- Coop fra havet som er i finalen i kategorien «Sunnere produkter» er et resultat av langvarig, systematisk arbeid, basert på kundeinnsikt. Vi har brukt medeiernes tilbakemeldinger for å utvikle et utvalg fiskeprodukter som er enkle å tilberede, smakfulle, sunne og spennende og synes det er veldig kjekt å få denne anerkjennelsen. Produktene vant også to medaljer i NM for sjømat 2021, noe som borger for smak og kvalitet, fortsetter Brudvik
Sunnhet og helse med rosa sløyfe
I kategorien «Sunnere markedsføring» er Coop én av tre finalister med Rosa sløyfe-kampanjen. For annet år på rad donerte Coop 1 % av alt salg av fersk frukt, grønnsaker og bær i oktober til Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon.
- Kombinasjonen av å inspirere til et sunt kosthold med mye frukt og grønt som forebyggende tiltak mot kreft, samtidig som vi støtter Kreftforeningens aksjon, er tydeligvis noe også juryen har sans for, sier Brudvik.
Kampanjen var godt synlig i mange kanaler og bidro, sammen med andre donasjoner i Coop, totalt med over 10 millioner kroner til Rosa Sløyfe.
Inspirerer til innsats
- En utmerkelse i Helse og omsorgsdepartementets konkurranse vil selvsagt være morsomt, men langt viktigere er effektene vi ser i våre medeieres handlekurver, sier Dorthe Gill Brudvik. – Vi mener vi har løst noen floker når det gjelder å utvikle sunnere produkter. Med Coop fra havet fikk vi nærmere 30 000 nye kunder til å velge fisk til middag. Det er veldig inspirerende, og vi gleder oss til å lansere flere spennende produkter og presentere nye kampanjetiltak for at enda flere skal velge en litt sunnere handlekurv, avslutter Brudvik stolt.
Kontakter
Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge
Mob.nr.: 916 24 182
E-post: dorthe.brudvik@coop.no
Bilder



Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller X-tra Italiensk Salat 400 gram9.12.2025 14:24:28 CET | Pressemelding
Coop tilbakekaller X-tra Italiensk Salat 400 gram med best før dato 26.12.2025. Årsaken er at det er funnet metallbiter i produktet.
Tilbakekaller Coop Snurris 8 pk.4.12.2025 18:00:00 CET | Pressemelding
Coop tilbakekaller Coop Snurris 8 pk. med best før dato 19.09.2027, solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at enkelte pakker kan inneholde større mengder melk enn det som er deklarert.
Coop gjør klart for fruktfest i butikk: – Over 2 500 tonn skal ut til norske husholdninger før jul26.11.2025 09:16:21 CET | Pressemelding
Julen nærmer seg, og med den kommer høysesongen for klementiner. Coop forventer å selge nærmere 2 500 tonn klementiner fram mot jul, noe som tilsvarer omtrent 62 000 fulle trillebårer. Butikkene forbereder seg nå på at de største volumene gjør inntog i frukt- og grøntavdelingen.
Medaljefest for Coop under NM i kjøttprodukter13.11.2025 12:11:58 CET | Pressemelding
Coops egne merkevarer hevdet seg nok en gang sterkt under kjøttbransjens NM-kåring 12. november, og stakk av med totalt 15 medaljer.
Tilbakekaller Britts brune pinner 220 gram7.11.2025 18:51:03 CET | Pressemelding
Goman tilbakekaller Britts brune pinner solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at produktet inneholder mandler, mens det på ingredienslisten til produkter kun står «kan inneholde spor av nøtter».
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
